Espoo Museum of Modern Art

KULPS espoolaisille esikouluille ja kouluille

Kaikki taiteesta -KULPS-opastus on lyhyt oppimäärä taiteesta. Tutkimme yhdessä sitä, mitä kaikkea taide voi olla ja miten se vaikuttaa meihin ja maailmaan. Kokonaisuus johdattaa hauskalla tavalla erilaisiin taiteen katsomisen tapoihin, joista jokaiselle voi löytyä sopivin. Voit lukea EMMAn KULPS-opastuksesta tarkemmin täältä. KULPSin ennakko-  ja jatkotehtävät löydät alta.

Ennakkotehtävä

Ennakkotehtävä virittää museovierailuun. Millaisia taideteokset voivat olla ja mitä ne kertovat? 

Valitkaa seuraavista kolmesta taideteoksesta yksi tai tarkastelkaa niitä kaikkia seuraavien kysymysten ja näkökulmien avulla. Tehtävän voi tehdä yksin, pareittain tai vaikka yhteisesti luokassa keskustellen. 

Mihin kiinnität huomiota ensimmäisenä? Mitä taideteoksessa sinun mielestäsi tapahtuu? 

Miten ja mistä materiaaleista taideteos on tehty? Onko tekotavassa tai materiaaleissa jotain yllättävää? Mitä luulet, miksi taiteilija on valinnut tehdä teoksen näin? 

Kuka taideteoksen on tehnyt? Mitä luulet, että taiteilija on halunnut sanoa tai näyttää taideteoksensa avulla?

Miksi taideteos on tehty? Mistä taideteos sinun mielestäsi kertoo? Pyrkiikö taiteilija herättämään tunteita, tai vaikuttamaan ajatteluun tai mielipiteisiin tietystä aiheesta? 

Antti Laitinen, Naulakuutio, 2016

Saastamoisen säätiön kokoelma. © Paula Virta / EMMA

Jaume Plensa, Christina V, 2014

Saastamoisen säätiön kokoelma. © Paula Virta / EMMA

Hanna Saarikoski, C, 2019

Jatkotehtävä

Jatkotehtävä auttaa tutkimaan taidetta ympärillämme. Mitä ajatuksia koulumatkalla oleva taide sinussa herättää ja miten sitä voi tulkita?  

Tutustu lähiympäristössäsi esillä oleviin taideteoksiin ja valitse niistä kiinnostavin. Teos voi sijaita ulkona, koulussa tai muussa julkisessa tilassa. Tutki taideteosta opastuksella oppimillasi tavoilla. Voit esimerkiksi 

  • Ottaa selvää taiteilijasta, joka on tehnyt teoksen 
  • Tutkia, miten ja mistä materiaalista taideteos on tehty 
  • Pohtia omaa tulkintaasi teoksesta. Mitä ajatuksia tai tunteita sinulle tulee teoksesta? 
  • Kokeilla tutkia teosta eri aistien kautta. Miltä teos kuulostaa? Millainen olo tulee, jos käyt istumaan sen alle.  
  • Pohtia teoksen sanomaa. Mistä teos kertoo? Miten teos vaikuttaa? 

Kun palaat teoksen luo tai kuljet sen ohi uudelleen, alkaako se tuntua tutummalta? Miten sinä haluaisit esitellä taideteoksen ystävällesi?  

Opettajalle: Voitte toteuttaa tehtävän yhdessä luokan kanssa, tai taideteoksen etsiminen voi olla myös itsenäinen kotitehtävä.