Kaikki näyttelyn taiteilijat

Kaikki Michael Jackson: On the Wall -näyttelyn taiteilijat aakkosjärjestyksessä.

Rita Ackermann

Rita Ackermann kiinnostui Jacksonista tämän kuoleman jälkeen. Hän kertoo: ”Michaelin elämä oli hänen taideteoksensa, jonka hän loi itse, eikä hän olisi pystynyt yhtään parempaan paitsi tekemällä elämästään ehdottoman täydellisen. Kun Michael Jacksonin kaltainen mediaikoni kuolee yllättäen, jättää poissaolo keskeneräisen taiteellisen perinnön, joka mahdollistaa fantasioinnin.”

Rita Ackermann, 1968, Unkari

Me Versus the Light
Minä vastaan valo
2010
Öljy, paperi, liima, puuhiili, appelsiinin kuori, hakasia, savukkeita, pysyväjälkinen huopakynä painetulle paperille
Yksityiskokoelma, New York

Emma Amos

Maalaus on osa Emma Amosin Falling (Putoaminen) -sarjaa, ja se kuvaa tilan läpi putoavia hahmoja. Sarjan teokset käsittelevät afrikkalaisamerikkalaisten kokemaa syrjintää ja samalla ne ylistävät Michael Jacksonin kaltaisten yksilöiden menestystä. Amos kuvaa Jacksonin kohoamassa ylöspäin kieppuvan taustan edessä. Teos on maalattu pingottamattomalle kankaalle, ja sitä kiertää perinteisistä afrikkalaisista kankaista tehty reunus. Afrikasta peräisin olevien kankaiden avulla Amos käsittelee ajassamme vallitsevia vieraisiin kulttuureihin ja naiseuteen liittyviä myyttejä.

Emma Amos, 1938, USA

Dancing on Air
Tanssia ilmassa
1989
Akryyli ja kangas pellavalle
Courtesy of the artist and RYAN LEE Gallery, New York

Dara Birnbaum

Teos koostuu kappaleen The Way You Make Me Feel (Bad-albumi, 1987) lyhytelokuvan stillkuvista. Dara Birnbaum kuvasi videota Polaroidille, kun sitä esitettiin MTV-musiikkikanavalla. Hän kertoo: ”Minusta oli ihmeellistä, että Michael Jacksonin pystyi tunnistamaan välittömästi pelkästä siluetista eleiden ja ruumiinkielen perusteella. Niistä onkin tullut ikonisia. Sormien napsautus, ojentunut asento, kehon kulma, ne kaikki kuvasivat Jacksonin ’ylikuuluisaa’ identiteettiä.”

  • Dara Birnbaum: MJ 1987 - The Way You Make Me Feel, 2017. Courtesy of the artist and Marian Goodman Gallery, New York / Paris / London © Dara Birnbaum

  • Dara Birnbaum: Michael Jackson: Four Video Stills from Unrealized Work, 1987. Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris © Dara Birnbaum

  • DARA BIRNBAUM: MJ 1987 - The Way You Make Me Feel, 2017. (DETAIL). UV curable pigment on acrylic Plexiglas, chrome finish aluminium supports © Dara Birnbaum

Dara Birnbaum, 1946, USA

Michael Jackson: Four Video Stills from Unrealized Work
Michael Jackson: Neljä stillkuvaa toteuttamattomasta teoksesta
~1987
Neljä Polaroid-värivalokuvaa
Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris

MJ 1987 – The Way You Make Me Feel
2017
Ultraviolettivalolla kovetettu pigmentti akryylipleksillä, kromatut alumiinituet
Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris

Appau Junior Boakye-Yiadom

Veistos viittaa Jacksonin kuuluisaan tanssiliikkeeseen nimeltä ”freeze”. Teos on nimetty  Thriller-albumin (1982) kappaleen  P.Y.T. (Pretty Young Thing)  mukaan. Appau Boakye-Yiadom kertoo: ”Jackson… on niitä harvoja esiintyjiä, jotka ovat kyenneet luomaan tanssiliikkeen, joka on ikoninen sekä eleenä että asuna. Tarkastelen häntä usein elävän, visuaalisen liikekokoelman näkökulmasta. Hän tarkkaili pakkomielteisesti vanhempia esiintyjiä ja yritti suodattaa heidän liikkeistään reseptin, jonka avulla kehittyä supertähdeksi…”

Appau Junior Boakye-Yiadom, 1984, Iso-Britannia

P.Y.T.
2009
Lateksipalloja, nauhoja, loaferit
Courtesy of the artist

Mr. Brainwash

Teos on Michael Jacksonin perikunnan tilaama maalaus taitettavaksi julisteeksi albumiin Xscape (2014). Jacksonin kuoleman jälkeen julkaistu Xscape-levy koostui aiemmin julkaisemattomista kappaleista. Mr. Brainwashin innoittajia ovat Banksy ja Andy Warhol. Jackson oli tavannut Mr. Brainwashin ja tukenut hänen työtään.

Mr. Brainwash, 1966, Ranska

Michael Jackson
2014
Akryyli kankaalle
John Branca

Candice Breitz

Taiteilija toi yhteen joukon Michael Jacksonin faneja luodakseen uuden version Thriller-albumista (1982). Mukaan pääsemisen ainoa edellytys oli, että tunnustautui aidoksi Michael Jackson -faniksi. Kukin osallistuja äänitti kaikki levyn kappaleet ilman säestystä ammattimaisessa äänitysstudiossa. Äänitteistä syntyy Jacksonin muotokuva nimeltä King (kuningas) ilman Jacksonia. Teos on jatkoa Candice Breitzin antropologiselle fanitutkimukselle. Vaikka teos noudatteleekin alkuperäisen albumin kulkua ja kestoa, siitä tarkoituksella puuttuu Jacksonille ominainen lauluääni ja tuttu musiikki. Tähti on läsnä vain omistautuneiden amatöörien äänten välityksellä. 

Candice Breitz, 1972, Etelä-Afrikka

King (A Portrait of Michael Jackson) 
2005
~ 42:00 min
Courtesy: Goodman Gallery (Johannesburg), Kaufmann Repetto (Milan) + KOW (Berlin)

Monster Chetwynd

Video dokumentoi Michael Jacksonin lyhytelokuvan Thriller (1983) pohjalta tehtyä anarkistista esitysversiota. Performanssi toteutettiin Lontoossa, ja sen näyttelijät ovat taiteilijan ystäviä. Teatteriesityksistään sekä käsintehdyistä asuistaan ja lavasteistaan tunnettu Monster Chetwynd kertoo: ”Minua inspiroi Michael Jacksonin Thriller-videosta tehty dokumentti, jossa näytettiin kuinka paljon työtä sen stailaus meikkeineen ja tansseineen vaativat. Koin voimakkaasti haluavani käyttää tätä tietoa oman versioni tekemiseen.”

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

Monster Chetwynd, 1973, Iso-Britannia

Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall 
2002
Alkuperäisen videon digitaalinen versio
15:35 min
Monster Chetwynd / courtesy Sadie Coles HQ, London

Michael Craig-Martin

Muotokuva perustuu kuvaan, jota käytettiin Rolling Stone -lehden kansikuvassa vuonna 1971. Kuvan ottamisen aikaan Michael Jackson oli vasta 11-vuotias ja nuorin Rolling Stonen kannessa koskaan esiintynyt henkilö. Michael Craig-Martin kertoo: ”Kuvassa on Jackson lapsena. Hän oli jo silloin loistava laulaja ja esiintyjä sekä kaunis pieni poika. Hän oli yksiselitteisesti musta ja lapsitähti, jonka tuleva elämä olisi surullista ja toivotonta kokematta jääneen lapsuuden etsintää.”

Michael Craig-Martin, 1941, Irlanti

Michael Jackson
2018
Teippi piirustuskalvolle
Taiteilijan kokoelma

Dexter Dalwood

Dexter Dalwood on tunnettu öljymaalauksistaan, jotka esittävät julkisuuden henkilöiden kuvitteellisia koteja hienovaraisen humoristisesti ja joskus myös pahaenteisesti. Dalwood kertoo teoksestaan: ”Työ kuuluu maalaussarjaan, jossa pohdin muusikoiden, esimerkiksi Glenn Gouldin ja David Bowien uran loppua ja jopa analogisen rockin kuolemaa. Maalaukset ovat periaatteessa monokromaattisia (yksivärisiä) ja niiden kuvasto on hyvin niukkaa… Neverland käsittelee Jacksonin kuoleman ja maineen seurauksia.”

Dexter Dalwood, 1960, Iso-Britannia

Neverland
2016
Öljy kankaalle
Courtesy of the artist and Simon Lee Gallery London / Hong Kong

Graham Dolphin

Graham Dolphin on tehnyt Jacksonin Off the Wall– ja Thriller-albumeihin perustuvia teoksia. Kukin koostuu useista albumien kansista, joihin taiteilija on käsin kirjoittanut kaikkien Jacksonin levyttämien kappaleiden sanat. ”Piirrän levynkansiin koska se tuo mieleen fanit, jotka muokkaavat heille tärkeitä levyjä… Käsinkirjoitetut laulunsanat sitovat teoksen henkilökohtaiseen, käsintehtyyn, ja herättävät ajatuksen fanien  toiminnan pakkomielteisyydestä.”

  • Graham Dolphin: Thriller (Black and White), 2017. Courtesy of the artist © Graham Dolphin

  • Graham Dolphin: Michael Jackson Rolling Stone (White), 2017. Courtesy of the artist © Graham Dolphin

  • Graham Dolphin: Michael Jackson Rolling Stone (Black), 2017. Courtesy of the artist © Graham Dolphin

  • Graham Dolphin: ABC, 2017. Courtesy of the artist © Graham Dolphin

Graham Dolphin, 1972, Iso-Britannia

Thriller (x20) 
2017
Muste albumin kansille
Courtesy of HUGO BOSS

Off the Wall (x25) 
2017
Muste albumin kansille
Courtesy of the artist

Thriller (Black and White) 
2017
Akryyli albumin kannelle
Yksityiskokoelma

Michael Jackson Rolling Stone (Black) 
2017
Muste sanomalehtipaperille
Courtesy of the artist

Michael Jackson Rolling Stone (White) 
2017
Muste sanomalehtipaperille
Courtesy of the artist

ABC 
2017
Muste albumin kannelle
Courtesy of the artist

Mark Flood

Mark Flood on käsitellyt kollaaseissaan Michael Jacksonin kuvia ja luo niistä karikatyyrejä. Teokset perustuvat kuviin, joita Jackson käytti singlensä  Human Nature  kannessa, sekä elokuvan  E.T. (1982) -äänikirjan ja soundtrackin kuvaan. Flood kertoo: ”Teokseni ei liity mitenkään julkkiksiin… Se kertoo meistä ja siitä, miksi pidämme kuvista, joista meitä tuijotetaan takaisin.” Toisaalta E.T.-äänikirjan kertojana toiminut Jackson on sanonut: ”Kun äänitin kirjaa, tunsin todella olevani E.T. koska sen tarina on niin samanlainen kuin omani.”

  • Mark Flood: Michael and ET, 1985. Private Collection. Image courtesy of Maccarone, NY/LA. Stuart Shave/Modern Art, London © Mark Flood

  • Mark Flood: Michael, 1984. Courtesy of Stefan Simchowitz © Mark Flood

  •  

Mark Flood, 1957, USA

Michael

1984
Kollaasi
Courtesy of Stefan Simchowitz

Michael and E.T.
Michael ja E.T.
1985
Kollaasi
Yksityiskokoelma

Isa Genzken

Isa Genzkenin esinekoosteet ovat osa taiteilijan laajempaa sarjaa nimeltä Tuuli. Genzkenin teokset ovat kuoleman jälkeinen kunnianosoitus Michael Jacksonille. Teosten kuvat ja nimet perustuvat taiteilijan yrityksiin kuvata tuulta taideteoksessa. ”Yritin tehdä teoksen, joka näyttää tuulelta. Se on hyvin vaikeaa. Ajattelin Leonardo da Vinciä, koska hänhän halusi lentää. Ja Michael Jacksonin käsi on ihan että ’pöhh, mä häivyn’.”

Isa Genzken, 1948, Saksa

Untitled
Nimetön
2009
Huopakynä valokuvalle
Collection of Daniel Buchholz and Christopher Müller, Cologne

Untitled
Nimetön
2015
Peilifolio, painettu kortti, seteli, maalauskangas
Yksityiskokoelma, Sydney

Wind (Michael)
Tuuli (Michael)
2009
Kuparilevyjä, alumiinilevyjä, värikopioita, teippiä, spraymaalia
Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Collection, Vienna

Michael Gittes

Videoteos perustuu Michael Jacksonin lyhytelokuvaan  Smooth Criminal (1988), joka on leikattu uudelleen ja yhdistetty Frank Sinatran kappaleeseen  Fly Me to the Moon. Teos tuo esiin esiintyjien välisiä yhtäläisyyksiä. Michael Gittes on säilyttänyt Jacksonin lyhytelokuvan 1980-lukulaisen tunnelman palauttaakseen mieleen, miltä tuntui katsoa Jacksonin musiikkivideota ensimmäistä kertaa televisiosta.

Michael Gittes, 1987, USA

Masters at Work 
Mestarit työssään
2017
Alkuperäisen videon ja äänen digitalisoitu versio
2:28 min
Michael Gittes

Todd Gray

Todd Gray toimi yhtenä Michael Jacksonin virallisista valokuvaajista 1979–83 ja dokumentoi laulajan muutosta nuoresta lupauksesta yhteiskunnalliseksi ilmiöksi. Hän käyttää teoksissaan vanhoja kuviaan Jacksonista ja yhdistelee niitä kuviin, jotka hän on ottanut Ghanassa, jossa hänellä on studio. Gray kertoo: ”Kuvien kerrostaminen päällekkäin, kasvojen peittäminen ja katsomisprosessin kyseenalaistaminen ovat tapani lisätä teoksiin syvyyttä ja kriittisyyttä ja vastustaa ennakkokäsityksiä mustista kehoista. Jackson on maailman tunnetuin musta keho, ja siksi hän onkin postkolonialistisen perinnön maailmanlaajuinen sijaishahmo.”

  • Todd Gray: Faustian Darkness, 2014. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Dizz, 2017. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Spin #1, 2014. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Cosmic Speakers, 2015. Private Collection, Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Cape Coast and Nickel, 2014. The Youngblood Collection. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Hands, 2016. Cecilia Wong Collection, Los Angeles. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Bamboo Royals, 2014. Courtesy of the artist and Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Atlanta by Boat, 2015. Camilo Alvarez and Alexandra Cherubini. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Bull 1, 2014/2017. Collection of Anna Meliksetian and Michael Briggs. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Exquisite Terribleness in the Mangrove, 2014. The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

Todd Gray, 1954, USA

Spin #1 (first of a four part piece) 
Spin #1 (neliosaisen teoksen ensimmäinen osa)
2014
Neljä arkistovedosta löydetyissä ja taiteilijan kehyksissä
Courtesy of the artist and Meliksetian ǀ Briggs

Dizz 
2017
Kaksi arkistovedosta löydetyissä ja taiteilijan kehyksissä
Collection of David Hobermann, Los Angeles

Atlanta by Boat 
Atlanta veneestä
2015
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
Camilo Alvarez and Alexandra Cherubini

Bull 1 
Härkä 1
2014
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
Collection of Anna Meliksetian and Michael Briggs

Faustian Darkness 
Faustilainen pimeys
2014
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams

Cosmic Speakers 
Kosmiset kaiuttimet
2015
Kolme arkistovedosta taiteilijan kehyksissä
Lent by Joe and Alicia Russo

Hands 
Kädet
2016
Arkistovedoksia, taiteilijan kehys ja löydetty antiikkikehys
Cecilia Wong Collection, Los Angeles

Exquisite Terribleness in the Mangrove 
Hienostunutta kauheutta mangrove-metsässä
2014
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams

Bamboo Royals 
Bambukuninkaalliset
2014
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
Courtesy of the artist and Meliksetian | Briggs

Cape Coast and Nickel 
2014
Arkistovedoksia löydetyissä antiikkikehyksissä
The Youngblood Collection

Kai Guetta

Kai Guettan maalaus on kunnianosoitus popin kuninkaalle ja hänen pitkälle uralleen. Se yhdistää seitsemän Michael Jacksonin muotokuvaa, jotka esittävät hänet erilaisissa tilanteissa uran eri vaiheissa The Jackson 5:n lapsitähdestä keski-ikäiseksi esiintyjäksi. Teos perustuu Charles Le Brunin kuuluisaan maalaukseen Kansleri Pierre Séguir (n. 1670). Teos on osa Guettan sarjaa Nyt kuninkaallisia, josta hän kertoo: ”Meillä [amerikkalaisilla] ei ole kuninkaallisia ja aatelisia, mutta hiphop-artistit ovat meidän kuninkaitamme ja kuningattariamme. […] Amerikkalainen yhteiskunta idolisoi heitä aivan kuten kuninkaallisia idolisoitiin 1600-luvulla.”

Kai Guetta, USA

Michael Joseph Jackson
2012
Öljy kankaalle
Courtesy of Markowicz Fine Art, Miami, FL USA

Maggi Hambling

Taiteilija kuvaa teoksessaan lasten hyväksikäytöstä vuonna 2003 pidätettyä Michael Jacksonia. Jackson kiisti syyllisyytensä ja vapautettiin kaikista syytöksistä vuonna 2005. Maggi Hambling kertoo: ”Lehdet olivat tulvillaan kuvia Michael Jacksonin pidätyksestä. Eräs kuvista oli mielestäni erityisen vaikuttava…. Jackson seisoo kuvassa täysin yksin, haavoittuvana, vimmaisen median ympäröimänä, joka julisti hänet syylliseksi kuukausia ennen oikeudenkäyntiä…. Jackson on jähmettynyt paikalleen aivan kuin olisi jo syytettyjen penkillä, vieressään omat, kuuluisat tanssivat jalkansa.”

Maggi Hambling, 1945, Iso-Britannia

Michael Jackson
2004
Öljy kankaalle
Taiteilijan omistuksessa

Jonathan Horowitz

Teoksessa Kehon laulu Jonathan Horowitz näyttää takaperin Michael Jacksonin lyhytelokuvan kappaleelle Earth Song (1995). Alkuperäisessä elokuvassa Jackson esiintyy palaneessa metsässä ja filmi kuvaa ympäristön tuhoutumista, eläimiin kohdistuvaa raakuutta ja sotaa. Jacksonin epätoivo maailman tilaa kohtaan muuntuu parantavaksi raivoksi, ja ajan kulku kääntyy niin, että kaikki elpyy, sota loppuu ja metsät kasvavat takaisin. Horowitz käyttää usein valmista kuvaa ja tutkii taiteessaan kulutuskulttuurin ja poliittisen tiedostamisen yhteyksiä.

Jonathan Horowitz, 1966, USA

The Body Song 
Kehon laulu
1997
Yksikanavainen video
5:57 min
Courtesy the artist, Sadie Coles ltd, London and Gavin Brown’s Enterprise, New York

Lyle Ashton Harris

Lyle Ashton Harrisin ghanalaiselle hautajaiskankaalle tekemä maalaus valmistui vuosi Michael Jacksonin kuoleman jälkeen. Se perustuu viimeiseen Jacksonista otettuun kansikuvaan (Ebony-lehti, 2007). Teos on osa taiteilijan Ghana-sarjaa, joka on syntynyt taiteilijan kokemuksista maassa asuessaan. Sarja tutkii globalisaation ja rikkaan, mutta orjakaupan varjostaman kulttuuriperinnön kohtaamista.

Lyle Ashton Harris, 1965, USA

Black Ebony II 
Musta Ebony II
2010
Öljy ghanalaiselle hautajaiskankaalle
Rennie Collection, Vancouver

Rashid Johnson

Installaatio koostuu Rashid Johnsonille tyypillisistä materiaaleista, esimerkiksi karitevoista ja mustasta saippuasta. Teoksen hyllyillä on Charles Mingusin albumi The Clown (1957) ja elokuvan Taikuri Oz (1978) soundtrack. Elokuva on romaanin Ihmemaa Oz  (1900, suom. 2001) filmatisaatio, jossa kaikki näyttelijät ovat afrikkalaisamerikkalaisia. Michael Jackson näyttelee elokuvassa Variksenpelätintä. Taiteilija käyttää teoksissaan usein lapsuudestaan tuttuja esineitä, joiden avulla hän tutkii yksilöiden ja yhteisöjen identiteetin rakentumista.

Rashid Johnson, 1977, USA

The Wiz 
Taikuri Oz
2012
Peililaatta, musta saippua, vaha, karitevoi, keramiikka, kasvi, vinyyli
Taiteilijan kokoelma

Isaac Julien

Isaac Julienin kollaasit sisältävät stillkuvia Michael Jacksonin lyhytelokuvasta Thriller (1983). Still-kuvat on rinnastettu samalta ajalta peräisin oleviin lehtileikkeisiin brittiläisistä tabloideista. Kollaasit ovat osa sarjaa, jonka Julien teki taidekoulu Central Saint Martins School of Artin kandidaatintutkielmaa varten. Sarja käsittelee maskuliinisuutta ja mustaa identiteettiä. Taiteilija muistelee: ”… Sarja perustuu Thrillerin tarkkaan tulkintaan ja toisaalta semioottiseen analyysiin, joka tarkastelee film noirin eri lajien, elokuvantutkimuksen ja mustan populaarikulttuurin välisiä yhteyksiä.”

Isaac Julien, 1960, Iso-Britannia

The Other Look – MONTAGE: “From Sambo to Superspade” (Julien, 1984) 
Toinen katse – MONTAASI: ”Sambosta Superspadeen” (Julien, 1984)
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – THE SUN: ”The Superstar Who Never Grew Up”
Toinen katse – THE SUN: ”Supertähti, josta ei koskaan tullut aikuista”
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – MONTAGE: ”The Pretty Boy Stereotype” (Julien, 1984) 
Toinen katse – MONTAASI: ”Kauniin pojan stereotyyppi” (Julien, 1984)
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – MONTAGE: ”Thriller Killer” (Julien 1984) 
Toinen katse – MONTAASI: ”Thriller-tappaja” (Julien, 1984)
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – STILL: ”Ola Ray” (From Thriller) 
Toinen katse – STILLKUVA: ”Ola Ray” (From Thriller)
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – ”M. Jackson The Sun” 
Toinen katse – ”M. Jackson The Sun”
1984
Kollaasi
Isaac Julien Studio Collection

Johannes Kahrs

Johannes Kahrsin maalaus perustuu Michael Jacksonin valokuvaan ja esittää hänet Kristuksen kaltaisena hahmona. Taiteilijaa kiinnostaa median kuvien kaksijakoisuus: ne sekä esittävät todellisuutta että rakentavat sitä. Hän hyödyntää teostensa lähtökohtina usein uutisia, politiikkaa ja mainontaa. Laulajan kasvoihin tarkentava teos tuo Jacksonin lähelle katsojaa, vaikka samanaikaisesti sen utuisuus etäännyttää.

Johannes Kahrs, 1965, Saksa

Untitled (Jesus aged 43)
Nimetön (Jeesus, 43 vuotta)
2015
Öljy kankaalle
Courtesy of the artist and Zeno X Gallery, Antwerp

KAWS

Kun Michael Jackson kuoli vuonna 2009, Interview-aikakausilehti tilasi taiteilija ja muotoilija KAWSilta teoksen kunnianosoitukseksi laulajalle. KAWS hyödynsi teoksessaan Jacksonin PR-kuvaa 1980-luvulta. KAWSille tyypillisessä teoksessa Bendy, madonkaltainen hahmo, on kietoutunut Jacksonin ympärille. Kuva peittyy Mikki Hiiren hansikasta muistuttaviin merkkeihin.

KAWS, 1974, USA

Interview magazine
Syyskuu 2009
Aikakausilehti

David LaChapelle

David LaChapelle teki suurikokoisista valokuvista koostuvan triptyykin Amerikkalainen Jeesus kunnianosoituksena Michael Jacksonille pian tämän kuoleman jälkeen. Uskonnolliseen kuvastoon perustuva teos kuvaa Jacksonia sekä myöhempien aikojen pyhimyksenä että modernina marttyyrinä. LaChapellen mielestä Jacksonin elämäntarina onkin ”miltei raamatullinen”. Teosten nimet on lainattu Jacksonin kappaleiden sanoituksista.

  • David LaChapelle: An Illuminating Path, 1998. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: Archangel Michael: And no message could have been any clearer, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: The Beatification: I'll never let you part for you're always in my heart, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: American Jesus: Hold me, carry me boldly, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

David LaChapelle, 1963, USA

An Illuminating Path
Valaiseva polku
1998
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

The Beatification: I’ll Never Let You Part For You’re Always In My Heart
Autuaaksi julistaminen: En päästä sinua koskaan, olet aina sydämessäni
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

American Jesus: Hold Me, Carry Me Boldly
Amerikkalainen Jeesus: Pitele minua, kanna minua rohkeasti
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

Archangel Michael: And No Message Could Have Been Any Clearer
Arkkienkeli Mikael: Eikä mikään viesti olisi voinut olla selkeämpi
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

Louise Lawler

Yhdysvaltalainen taiteilija Jeff Koons teki vuonna 1988 kuuluisan posliiniveistoksen nimeltä Michael Jackson and Bubbles, joka perustui PR-kuvaan Jacksonista ja hänen lemmikkisimpanssistaan. Koonsin veistosta esittävät valokuvat ovat osa Louise Lawlerin teossarjaa, jossa hän valokuvaa muiden taiteilijoiden teoksia ja kyseenalaistaa näin taiteen arvon, merkityksen ja käytön. Teoksessa Michael Koonsin veistosta ollaan asettamassa nähtäville Sothebyn huutokaupassa, jossa se myytiin yli 5,6 miljoonalla dollarilla vuonna 2001. Hinta oli siihen asti korkein taideteoksesta huutokaupassa maksettu summa. Kaikki nuo silmät -teoksessa Koonsin veistos on esillä ensimmäistä kertaa Sonnabend-galleriassa New Yorkissa vuonna 1988.

  • Louise Lawler: All those Eyes, 1989. Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York © Louise Lawler

  • Louise Lawler: Michael, 2001. Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York © Louise Lawler

  •  

Louise Lawler, 1947, USA

Michael
2001
Pleksille kiinnitetty Cibachrome
Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York

All Those Eyes
Kaikki nuo silmät
1989
Mustavalkoinen valokuva
Barbara Toll

Michael Lee Bush

Michael Lee Bush

Michael Jackson’s ‘dinner Jacket’
Michael Jacksonin “smokki”
Ajoittamaton
Nahka ja ruokailuvälineet
John Branca

Klara Lidén

Videossa taiteilija esittää hidastettuna Michael Jacksonin kuuluisaa tanssiliikettä nimeltä ”moonwalk” liikkuessaan eri puolilla öistä Manhattania. Teos on yksi Klara Lidénin performansseista, joissa hän tutkii kaupunkitiloja. Sulavan ikonisen koreografian ja taiteilijan tarkoituksellisen harrastelijamaisen tanssin ja arkisen tilanteen välistä ristiriitaa korostaa ääniraita, jossa moonwalkia yleensä säestävät lyömäsoittimet on korvattu ruotsalaisen Tvillingarna-yhtyeen melankolisella pianomusiikilla.

  • Klara Lidén: Myth of Progress (Moonwalk), 2008. Courtesy the artist and Reena Spaulings Fine Art, New York © Klara Lidén

  • Klara Lidén: Myth of Progress (Moonwalk), 2008. Courtesy the artist and Reena Spaulings Fine Art, New York © Klara Lidén

  •  

Klara Lidén, 1979, Ruotsi

The Myth of Progress (Moonwalk)
Edistyksen myytti (Moonwalk)
2008
Video
3 min 39 sek
The artist; Galerie Neu, Berlin and Reena Spaulings Fine Art, New York

Glenn Ligon

Glenn Ligonin omakuva näyttää Michael Jacksonin lapsena taiteilijan oman lapsuudenkuvan sijaan. Teos on osa sarjaa, jossa taiteilija samaistuu lapsuudessaan ihailemiinsa muusikoihin ja esittää ja pohtii itseään afrikkalaisamerikkalaisen jaetun identiteetin kautta. Sarjassa on myös omakuvia, joissa esiintyy Stevie Wonder ja James Brown.

Glenn Ligon, 1960, USA

Self-portrait at Seven Years Old 
Omakuva seitsemänvuotiaana
2005
Muste ja lyijy paperille
Taiteilijan kokoelma

Sam Lipp

Teos on osa maalaussarjaa, jonka jokaisen osan nimi on  Katsellen. Sarja perustuu Michael Jacksonista hänen elämänsä viimeisinä vuosina julkaistuihin valokuviin. Sam Lipp kertoo: ”Kun aloin tehdä Jacksonia esittäviä teoksia, lähestyin häntä valmiiksi vakiintuneena taidehistoriallisena aiheena. … Koska Michaelin elämä oli samanaikaisesti sekä hyperjulkista että salaista, hänestä tuntui julkisuudessa olevan  vallalla ristiriitainen käsitys, joka ei vastannut hänen todellista, täyteläistä elämäänsä.”

Sam Lipp, 1989, Iso-Britannia

Looking
Katsellen
2015
Akryyli ja mustesuihku kankaalle
The artist and Bodega

Isaac Lythgoe

Teos kuuluu Isaac Lythgoen veistossarjaan, jossa hän on keskittynyt Michael Jacksonin silmiin ja kuvannut ne sängynpäätyihin. Taiteilija kertoo: ”Michaelin katse on muuttumaton, hänen silmänsä ovat muuttumattomat. Halusin tavoittaa hänen arvoituksellisen olemuksensa ja samalla kuitenkin säilyttää jotakin selvärajaista. Mieleeni tuli nukkuminen ja unet mutta päätin, että silmien pitää olla osa teosta. Sängynpääty luo teokseen oudon, unen kaltaisen tason.”

Isaac Lythgoe, 1989, Guernsey

The only here is where I am
Ainoa täällä on se missä minä olen
2016
UV-tuloste keinonahalle
Isaac Lythgoe

Paul McCarthy

Paul McCarthyn kolme teosta perustuvat Jeff Koonsin ikoniseen teokseen Michael Jackson ja Bubbles (1988). McCarthy on tunnettu tunteisiin vetoavista teoksistaan, jotka hyödyntävät amerikkalaisen kulutuskulttuurin kuvastoa ja kieltä. Sekä veistos että seinällä oleva teos karrikoivat Koonsin moitteetonta Jacksonia esittämällä sen tilalla vääristyneen muotokuvan, jossa laulajalla on suuri sarjakuvamainen pää ja jalat. Teos viittaa Jacksonin kuuluisuuden synkempään puoleen. McCarthy käyttää lasikuitua sekä polystyreeniä, joka on tyypillisesti rakennustyömailla käytetty halpa materiaali. Materiaalivalinnat ovat satiirinen kommentti Koonsin käyttämään hienostelevaan posliiniin.

  • Paul McCarthy: Michael Jackson and Bubbles (Gold), 1997-1999. Friedrich Christian Flick Collection. Courtesy the artist and Hauser & Wirth. © Stefan Altenburger Photography Zürich

  • Paul McCarthy: Green grey symmetrical Michael Jackson, 2003. Private Collection. Courtesy of the artist and Hauser & Wirth. © Paul McCarthy

  • Paul McCarthy: Untitled (michael jackson).

  • Paul McCarthy: Untitled (Michael Jackson), 1998. Private Collection, New York. Image courtesy of the artist and Hauser & Wirth. © Paul McCarthy

Paul McCarthy, 1945, USA

Untitled (Michael Jackson)
Nimetön (Michael Jackson)
1998
Sekatekniikka paperille
Dan Graham Collection

Green Grey Symmetrical Michael Jackson
Vihreänharmaa symmetrinen Michael Jackson
2003
Moniosainen kromogeeninen, etupuoleltaan pleksilasiin kiinnitetty vedos, puu ja polystyreeni
Yksityiskokoelma

Michael Jackson and Bubbles (Gold)
Michael Jackson ja Bubbles (kulta)
1997–99
Lasikuitu, teräs, puu, uretaanimaali
Friedrich Christian Flick Collection im Hamburger Bahnhof, Berlin

Rodney McMillian

Toinen teoksista on Jacksonin muotokuva, joka ei perustu hänen kuvaansa vaan vaikutukseen, joka hänellä oli faneihinsa. Teos koostuu New Yorkissa vuonna 2001 pidettyjen konserttien videotallenteista. Jacksonia itseään ei kuvissa näy, vaan hän on läsnä yleisön innostuneissa reaktioissa. Rodney McMillian kertoo: ”Olin todella kiinnostunut… kuvamateriaalista, jossa ihmiset ovat erilaisissa innostuksen ja uteliaisuuden tiloissa… Nämä aukot olivat minusta todella kiinnostavia koska ne vaikuttivat olevan aukkoja Jacksonia koskevissa tiedoissa (vaikka hänestä onkin saatavilla valtavasti julkista tietoa).”

Toisessa valokuvassa on Michael Jacksonin lapsuudenkoti Indianan osavaltion Garyssä. Se on kahden makuuhuoneen talo, jossa hän asui vanhempiensa ja kahdeksan sisaruksensa kanssa. Kuva on rinnastettu kappaleen ”Heigh-ho” (Hai hou) sanoihin, joita timantteja louhivat kääpiöt laulavat Walt Disneyn elokuvassa  Lumikki ja seitsemän kääpiötä  (1937). Jacksonien lapsuus kului harjoitellessa ja esiintyessä, terästyöläisen ammatissa toimineen isänsä ankarassa valvonnassa. Teos oli alun perin osa projektia,  jossa tutkittiin  Jacksonin nousua kuuluisuuteen rodusta ja yhteiskuntaluokasta sekä Yhdysvaltain teollisuuden rappiosta huolimatta.

  • Rodney McMillian: 2300 Jackson Street, 2004. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

Rodney McMillian, 1969, USA

An Audience (excerpts from Michael Jackson’s 30th Anniversary Special), 2001 
Yleisö (otteita Michael Jacksonin 30-vuotisjuhlaohjelmasta), 2001
2003
Alkuperäisen videon digitalisoitu versio
5:00 min
Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

2300 Jackson Street 
2004
Kehystetty valokuva ja kehystetty teksti
Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

Dawn Mellor

Piirrokset ovat osa Dawn Mellorin  teini-ikäisenä tekemää sarjaa. ”Olin nuori 80-luvulla, Thatcher valtakaudella. Michael Jackson oli minulle paitsi inspiroiva muusikko ja musiikkivideoiden tähti myös ilmiö, joka sai minut pohtimaan omia sosiaalisia ja taloudellisia realiteettejani valkoisena ja työväenluokkaisena queer-teininä, sekä niitä paljon suurempia vääryyksiä, joita mustat joutuivat kohtaamaan.” Maalaus on osa Mellorin laajaa muotokuvien sarjaa nimeltä Kurjaa kiintymystä (2006–2008). Muotokuvat esittävät julkisia hahmoja ja käsittelevät kuuluisuuden kulttia ja faniutta.

  • Dawn Mellor: Michael Jackson, 2007. Private Collection. Courtesy of the artist and Studio Voltaire © Dawn Mellor

  • Dawn Mellor: Michael Jackson, 1985. Courtesy of the artist and Studio Voltaire © Dawn Mellor

  •  

Dawn Mellor, 1970, Iso-Britannia

Michael Jackson (Thriller) 
2007
Öljy kankaalle
Yksityiskokoelma, New York

Drawings of Michael Jackson 
Piirroksia Michael Jacksonista
1984–86
Lyijykynä, värikynä, liimaväri ja kynä paperille
Courtesy of the artist and Studio Voltaire

Dan Mihaltianu

Dan Mihaltianun teos tutkii Michael Jacksonin Bukarestissa pitämän konsertin merkitystä. Konsertti oli osa tähden Dangerous World Tour -kiertuetta vuonna 1992. Taiteilija muistelee: ”Kommunismin romahduksesta ja sitä seuranneesta yhteiskunnallisesta, poliittisesta ja taloudellisesta sekasorrosta oli vain muutama vuosi, ja koko romanialainen yhteiskunta – fanit, poliitikot, älymystö, työläiset ja katulapset – odotti kärsimättömänä megatähden kohtaamista.” Teos koostuu romanialaisista lehdistä leikatuista kasvokuvista, jotka on rinnastettu konsertissa jaettuihin Michael Jackson -naamioihin.

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

  •  

Dan Mihaltianu, 1954, Romania

Last Days of Michael Jackson in Bucharest 
Michael Jacksonin viimeiset päivät Bukarestissa
1992–2013
Mustesuihku, kartonki, halogeenivalo
Courtesy the artist

Live in Bucharest: the Dangerous Tour
Videokuvaa Michael Jacksonin Dangerous World Tour -kiertueelta. Bukarest, 1. lokakuuta 1992
© Optimum Productions
Courtesy of MJJ Productions, Inc./Sony Music Entertainment

Lorraine O’Grady

Diptyykit rinnastavat Michael Jacksonin ja ranskalaisen runoilijan Charles Baudelaire’n (1821–67) kuvia, jotka on otettu vastaavissa kohdissa heidän uraansa. Lorraine O’Grady on tutkinut hahmoja lähes pakkomielteisen kiinnostuneena ja kertoo: ”Erityisen vaikuttavaa sekä Charlesissa ja Michaelissa taiteilijoina on heidän asenteensa samankaltaisuus… Charles oli sekä ensimmäisiä modernisteja että viimeisiä romantikoista. Michael taas saattoi hyvinkin olla viimeinen modernisti, mutta varmasti myös ensimmäinen postmodernisti.”

Lorraine O’Grady, 1934, USA

The First and Last of the Modernists, Diptych 1 Red (Charles and Michael) 
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 1 punainen (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 2 Green (Charles and Michael) 
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 2 vihreä (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 3 Blue (Charles and Michael) 
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 3 sininen (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 4 Gray (Charles and Michael) 
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 4 harmaa (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste
Courtesy the artist and Alexander Gray Associates, New York

Catherine Opie

Valokuvat ovat osa sarjaa, jossa Catherine Opie luo muotokuvan näyttelijä Elizabeth Taylorista hänen kodissaan ottamiensa valokuvien kautta. Kuvat tuovat esiin näyttelijän ja Michael Jacksonin välisen läheisen ystävyyden. Opie kertoo: ”Michael Jackson oli monella tapaa läsnä Elizabeth Taylorin kotona. Vaatekaapissa roikkui paita ja yöpöydällä oli muistovalokuva. Teokset perustuvat ajatukseen kaipuusta, ystävyydestä ja muistoista.”

  • Catherine Opie: Untitled #13 (Elizabeth Taylor's Closet), 2012. Courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles © Catherine Opie

  • Catherine Opie: 700 Nimes Road, Bedside Table, 2010–11. Courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles. © Catherine Opie

  •  

Catherine Opie, 1961, USA

700 Nimes Road, Bedside Table
700 Nimes Road, Yöpöytä
2010–11
Pigmenttituloste
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Untitled #13 (Elizabeth Taylor’s Closet)
Nimetön #13 (Elizabeth Taylorin vaatekaappi)
2012
Pigmenttituloste
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Yan Pei-Ming

Yan Pei-Mingin ensimmäinen muotokuva Jacksonista oli reaktio Jacksonin kuolemaan vuonna 2009 ja hän palaa aiheeseen jälleen tässä teoksessa. Ming varttui Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana ja on tunnettu monumentaalisista muotokuvista, jotka ammentavat Kiinan kulttuurihistoriasta ja länsimaisen muotokuvan perinteistä. Mingille Jacksonin muistomaalaus oli tapa ilmaista kuuluisuuden katoavaisuutta. Hän kertoo: ”Kuolema on aina traagista, mutta tässä tapauksessa Jacksonin kuuluisuuden ja vaikutusvallan sekä kuoleman tyhjyyden välinen kontrasti oli minusta erityisen syvä.”

Yan Pei-Ming, 1960, Kiina

In Memory of Michael Jackson 1958–2009

Michael Jacksonin muistoksi 1958–2009
2017
Öljy kankaalle
Yan Pei-Ming (Courtesy Galleria Massimo De Carlo and Galerie Thaddaeus Ropac)

Grayson Perry

Grayson Perry tunnetaan muun muassa piirroksin, tekstein, valokuvasiirroksin ja värikkäin lasituksin koristelluista ruukuistaan. Hän käsittelee näissä sosiaaliluokkaan, politiikkaan, sukupuoleen ja uskontoon liittyviä aiheita. Tässä teoksessa on myös kahden 1990-luvun ikonin eli Michael Jacksonin ja Kurt Cobainin kuva. Perry kertoo: ”Tämä on punk-henkinen kiinalainen vaasi. Valitsin elegantin muodon ja päällystin sen varta vasten rock’n’roll-kuvastolla.”

Grayson Perry, 1960, Iso-Britannia

Sex and Drugs and Earthenware
Seksiä, huumeita ja keramiikkaa
1995
Lasitettu keramiikka
Taiteilijan kokoelma

Paul Pfeiffer

Taiteilija manipuloi kolmessa videoteoksessaan tallenteita Michael Jacksonista HIStory World Tour -kiertueella (1996–97). Paul Pfeifferin teoksissa laulajan kehon toinen puoli on peilattu niin, että syntyy liikkuvia musteläiskätestin kaltaisia kuvia. Kuvamanipulaatioillaan taiteilija tutkii muun muassa sitä, miten media vaikuttaa tietoisuuden muotoutumiseen. Pfeiffer kertoo: “Jackson on loistava esimerkki kameran edessä eletystä elämästä. Minusta hän symboloi nykyihmistä kaiken kuvatulvan keskellä.”

Paul Pfeiffer, 1966, USA

Live Evil (Bucharest) 
Live Evil (Bukarest)
2004
2 videoluuppia, 2 metallikehystä, 2 projektoria, 2 DVD-soitinta, synkronointilaite
00:50 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Copenhagen)
Live Evil (Kööpenhamina)
2003
Digitalisoitu videoluuppi, LCD-monitori, DVD, valettu metallikehys
00:46 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Auckland) 
2002
Digitalisoitu videoluuppi, LCD-monitori, DVD, valettu metallikehys
00:30 min
Zabludowicz Collection

Faith Ringgold

Teos  esittää Michael Jacksonin tanssimassa katujengin kanssa newyorkilaisella metroasemalla. Kohtaus on Jacksonin kappaleen Bad (1987) lyhytelokuvasta, jonka on ohjannut Martin Scorsese. Taiteilija ja aktivisti Faith Ringgoldin kankaalle tekemässä ja tilkuilla reunustetussa maalauksessa on Michael Jacksonin ja mustien vaikuttajien Rosa Parksin, Martin Luther Kingin, Malcolm X:n ja Nelson Mandelan nimet. Teos edustaa Ringgoldin tarinallisia ”tilkkutäkkimaalauksia”, jotka tuomitsevat rasismin, seksismin ja syrjinnän.

Faith Ringgold, 1930, USA

Who’s Bad? 
Kuka on paha?
1988
Akryyli kankaalle ja tilkkureunus
Courtesy ACA Galleries, New York

Michael Robinson

Michael Robinson yhdistää teoksessaan otteita Michael Jacksonin lyhytelokuvasta Remember the Time (1992) ja otteita näyttelijä Elizabeth Taylorista elokuvassa Cleopatra (1963). Teoksen tarinassa Jackson tapaa Taylorin, joka esiintyy egyptiläisenä jumalattarena Isiksenä, ja Jackson taas hänen poikanaan Horuksena. Robinson kertoo: ”Video näyttää heidät jumaluuksina, jotka voivat omaksua minkä tahansa muodon ja ilmestyä muinaisen Egyptin erilaisiin Hollywood-versioihin, opastaen toisiaan kohti tuonpuoleista.”

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

Michael Robinson, 1981, USA

These Hammers Don’t Hurt Us
Nämä vasarat eivät satuta meitä
2010
Alkuperäisen videon digitaalinen versio, stereoääni
12:55 min
Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery

Pamela Rosenkranz

Pamela Rosenkranzin teokset tutkivat ”luonnollisen” ja ”inhimillisen” filosofisia ja tieteellisiä merkityksiä. Brainbow on tieteellinen termi, joka tarkoittaa menetelmää, jossa aivojen yksittäiset neuronit voidaan erottaa toisistaan fluoresoivilla proteiineilla. Rosenkranzin värikentät ovat ikään kuin tyhjiä ruutuja, jotka herättävät lukuisia mielikuvia ja ajatuksia. Niiden keskellä animoidut silmät luovat lähes intiimin kohtaamisen idolin kanssa muodostaen herkän ja luonnollisen muotokuvan.

Pamela Rosenkranz, 1979, Sveitsi

Over my Brainbow
Aivokaareni tuolla puolen
2011
Projektio
Copyright Pamela Rosenkranz / Courtesy the artist and Sprüth Magers

Mark Ryden

Michael Jackson tilasi teoksen albuminsa Dangerous (1991) kansikuvaksi. Teoksen monitahoinen kuvasto perustuu useisiin eri taidehistoriallisiin lähteisiin, mukaan lukien Hieronymus Boschin Maallisten ilojen puutarha (1500-1505), Ingresin maalaus Napoleon I:stä valtaistuimellaan (1806) ja Cecil Beatonin kuuluisa valokuva valtakunnanomenaa ja valtikkaa pitelevästä kuningatar Elizabeth II:sta kruunajaisissaan vuonna 1953. Mark Ryden suunnitteli kehyksen nimenomaan tätä maalausta varten.

Mark Ryden, 1963, USA

The King of Pop (#135)
Popin kuningas (#135)
1991–2018
Akryyli paneelille ja kaiverrettu puu
Yksityiskokoelma

Susan Smith-Pinelo

Taiteilijan valitsema kappale, Michael Jacksonin Workin’ Day and Night, viittaa käsitykseen, että naistaiteilijat ja heidän seksuaalisuutensa olisivat myytävänä. Teos kyseenalaistaa mielikuvia mustasta identiteetistä ja feminiinisyydestä ja satirisoi vallitsevaa miehistä popkulttuuria. Susan Smith-Pinelo  muistelee, että Jacksonit ”… oli ensimmäinen tervehenkinen musta amerikkalainen perhe, joka ilmestyi televisioruutuihin kaikkialla Yhdysvalloissa. Siihen aikaan televisio-ohjelmien mustat esitettiin rikollisina, narkkareina tai väkivaltaisina. Vaikka olin vasta seitsemänvuotias, olin ylpeä, että heidän kauttaan Amerikka näki minut.”

Susan Smith-Pinelo, 1969, USA

Sometimes
Joskus
1999
Alkuperäisen videon digitalisoitu versio
2:50 min
Courtesy of the artist

Donald Urquhart

Näyttelyä varten tehdyt aakkoset ilmentävät Jacksonin vaikutusta nykytaiteeseen. Donald Urquhart sanoo: ”Monille ikätovereistani Jackson tarkoitti myös siirtymistä monosta stereoon, vinyyleistä kasetteihin ja CD-levyihin, mustavalkoisesta väritelevisioon, videosta DVD:hen, videopeleistä tietokonepeleihin, Motownista ja discosta RnB:hen… Hän ei ollut pelkkä esiintyjä, joka pysyttelee ajan tasalla ja muuttuu sen mukana vaan hän loi uutta ja oli itse muutos.”

Donald Urquhart, 1963, Iso-Britannia

A Michael Jackson Alphabet
Michael Jackson -aakkoset
2017
Akryyli kankaalle
Courtesy Maureen Paley and Herald Street, London; Peacock Visual Arts, Aberdeen

Andy Warhol

Andy Warhol valokuvasi Jacksonia useaan otteeseen, muun muassa The Jacksons-yhtyeen Victory Tour -kiertueen (1984) lehdistötilaisuudessa vuonna 1983. Don King, joka on tunnettu yhdysvaltalainen nyrkkeilypromoottori, oli kiertueen järjestäjä. Warholin toisessa valokuvassa Jacksonilla on yllään paljettitakki, jota hän käytti kiertueella.

Andy Warhol teki silkkipainomuotokuvansa Jacksonista Time-lehden maaliskuun 1984 kantta varten. Kuvan julkaisuaikana Jacksonin Thriller-levyn menestys oli huipussaan, ja lehden kansikuvaan liittyvässä artikkelissa ”Why He’s a Thriller” Jacksonia kuvattiin ”Levymyynnin, radiosoiton ja rockvideoiden tähdeksi. Levyteollisuuden yhden miehen pelastuspartioksi. Lauluntekijäksi, joka määrää vuosikymmenen tahdin. Tanssijaksi, jolla on kadun makeimmat askeleet. Laulajaksi, joka rikkoo maun ja tyylin ja myös ihonvärin kaikki rajat.”

  • Andy Warhol: The Jacksons and Don King, 1983. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc / KUVASTO

  • Andy Warhol: Michael Jackson, 1984. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / KUVASTO

  • Michael Jackson: On the Wall. Exhibition Theme: Time Capsule. EMMA – Espoo Museum of Modern Art. © Ari Karttunen / EMMA

  • Andy Warhol: Michael Jackson, 1984. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / KUVASTO

Andy Warhol, 1926–87, USA

Michael Jackson
~ 1984
Hopeagelatiinivedos
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

The Jacksons & Don King 
1983
Hopeagelatiinivedos
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

The Jacksons & Don King (Jackson sat at table)
The Jacksons & Don King (Jackson istuu pöydän ääressä)
1983
Hopeagelatiinivedos
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Michael Jackson
1984
Akryyli ja silkkipaino pellavalle
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Michael Jackson
1984
Akryyli ja silkkipaino pellavalle
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Kehinde Wiley

Kehinde Wiley on tunnettu oman aikamme mustia malleja esittävistä muotokuvistaan, joissa hyödynnetään eurooppalaisen taidehistorian kuvakieltä ja kyseenalaistetaan identiteettiä ja esittämistä koskevia yksinkertaistuksia. Muotokuva on Jacksonin tilaama, mutta se valmistui vasta hänen kuolemansa jälkeen. Wileyn mukaan yhteistyö Jacksonin kanssa oli ainutlaatuista. ”Hänen taiteen ja taidehistorian tuntemuksensa oli paljon syvempää kuin olin kuvitellut. … Keskustelimme muun muassa siitä, miten vaatetus toimii haarniskana. Maalauksessahan hän on ratsailla täydessä sotisovassa.”

Kehinde Wiley, 1977, USA

Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson)
Kuningas Filip II ratsailla (Michael Jackson)
2010
Öljy kankaalle
Olbricht kokoelma, Olbricht Collection

Hank Willis Thomas

Hank Willis Thomas kertoo: ”Teos on 1980-luvulla ilmestyneestä Ebony-lehdestä löytämäni kuva, jota lainasin. Kuva esittää käsitystä siitä, miltä Michael Jackson näyttäisi vuonna 2000. Kuvassa Jackson on esitetty kauniisti vanhentuneena, kypsänä ja hienostuneena miehenä… Minusta Michael Jackson on aina ollut yhteiskuntamme Frankenstein. Hän oli täydellisen tuotteistettu ja jalostettu fantasiahahmo, jonka populaarikulttuuri ja median kuvat sähköistivät eläväksi. Pian aikuiseksi tultuaan hän muuttui hirviöksi, joka heijastaa kaikki perversiomme.”

Hank Willis Thomas, 1976, USA

Time Can Be a Villain or a Friend
Aika voi olla sekä vihollinen että ystävä
1984/2009
LightJet-tuloste
Courtesy of the Artist and Jack Shainman Gallery, New York

Jordan Wolfson

Videoteos näyttää pelkät Michael Jacksonin räpyttelevät silmät yksivärisellä taustalla. Jordan Wolfson käyttää teoksessaan Jacksonin kotoaan Neverlandistä vuonna 1993 tekemää lähetystä, jossa hän kiistää lasten hyväksikäyttöön liittyvät syytteet. Teoksen ääniraidalla on juoksevan veden ääni, joka luo vaikutelmaa tyhjiöstä. Wolfson kertoo: ”Michael Jackson oli tehnyt suoran televisiolähetyksen kotoaan… Se toi mieleeni sanonnan ”silmät eivät valehtele”.”

Jordan Wolfson, 1980, USA

Neverland
2006
Alkuperäisen videon digitalisoitu versio
video
8min 17 sek
Jordan Wolfson, courtesy of Sadie Coles HQ, London

Rose Wylie

Maalaukset ovat syntyneet Michael Jackson: On the Wall -näyttelyn innoittamina. Rose Wylie kertoo teoksista: ”Jackson oli kutsuttu puhumaan Oxford Unionin tilaisuudessa eikä lehdissä seuraavana päivänä julkaistulta valokuvalta voinut välttyä… Piirsin sen pohjalta kaksi kuvaa ja kaivoin ne esiin vuosia myöhemmin, kun National Portrait Galleryn näyttely palautti asian mieleeni.” Wylie käyttää omintakeista visuaalista kieltä, suoraviivaisia sarjakuvamaisia hahmoja ja litistettyä perspektiiviä, mutta osoittaa samalla syvää taidehistorian ja maalauksen perinteiden tuntemusta.

Rose Wylie, 1934, Iso-Britannia

Michael Jackson I 
2018
Öljy kankaalle
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner

Michael Jackson II 
2018
Öljy kankaalle
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner