Kulttuurinen merkitys

Monet näyttelyn taiteilijoista ovat tarkastelleet Michael Jacksonia kulttuurisena ilmiönä, jonka vaikutus muun muassa musiikkiin, tanssiin ja muotiin on ollut kiistatonta. Osa taiteilijoista on hyödyntänyt teoksissaan Michael Jacksonin musiikkivideoita, joista esimerkiksi elokuvamainen Thriller (1982) oli aikanaan uraauurtava.

Teoksissa pohditaan Jacksonin merkitystä myös uskonnollisen kuvaston, kulttuuristen aikakausien ja yhteiskunnallisten tapahtumien kautta. Jackson syntyi Garyssa, Indianan osavaltion terästeollisuuskaupungissa. Hän todisti Yhdysvalloissa tapahtunutta muutosta teollisesta yhteiskunnasta jälkiteolliseksi. Taiteilijat ovat kiinnittäneet huomiota esimerkiksi siihen, kuinka Jacksonista muotoutui kapitalistisen, länsimaisen popkulttuurin tunnuskuva. Hänen konserttikiertueensa saapuminen aiemmin suljettuun, sosialistiseen Romaniaan 1990-luvun alussa näyttäytyi kannanottona maan avautumisen puolesta.

Monster Chetwynd

Video dokumentoi Michael Jacksonin lyhytelokuvan Thriller (1983) pohjalta tehtyä anarkistista esitysversiota. Performanssi toteutettiin Lontoossa, ja sen näyttelijät ovat taiteilijan ystäviä. Teatteriesityksistään sekä käsintehdyistä asuistaan ja lavasteistaan tunnettu Monster Chetwynd kertoo: ”Minua inspiroi Michael Jacksonin Thriller-videosta tehty dokumentti, jossa näytettiin kuinka paljon työtä sen stailaus meikkeineen ja tansseineen vaativat. Koin voimakkaasti haluavani käyttää tätä tietoa oman versioni tekemiseen.”

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

Monster Chetwynd, 1973, Iso-Britannia

Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall
2002
Alkuperäisen videon digitaalinen versio
15:35 min
Monster Chetwynd / courtesy Sadie Coles HQ, London

Michael Gittes

Videoteos perustuu Michael Jacksonin lyhytelokuvaan Smooth Criminal (1988), joka on leikattu uudelleen ja yhdistetty Frank Sinatran kappaleeseen Fly Me to the Moon. Teos tuo esiin esiintyjien välisiä yhtäläisyyksiä. Michael Gittes on säilyttänyt Jacksonin lyhytelokuvan 1980-lukulaisen tunnelman palauttaakseen mieleen, miltä tuntui katsoa Jacksonin musiikkivideota ensimmäistä kertaa televisiosta.

Michael Gittes, 1987, USA

Masters at Work
Mestarit työssään
2017
Alkuperäisen videon ja äänen digitalisoitu versio
2:28 min
Michael Gittes 

Jonathan Horowitz

Teoksessa Kehon laulu Jonathan Horowitz näyttää takaperin Michael Jacksonin lyhytelokuvan kappaleelle Earth Song (1995). Alkuperäisessä elokuvassa Jackson esiintyy palaneessa metsässä ja filmi kuvaa ympäristön tuhoutumista, eläimiin kohdistuvaa raakuutta ja sotaa. Jacksonin epätoivo maailman tilaa kohtaan muuntuu parantavaksi raivoksi, ja ajan kulku kääntyy niin, että kaikki elpyy, sota loppuu ja metsät kasvavat takaisin. Horowitz käyttää usein valmista kuvaa ja tutkii taiteessaan kulutuskulttuurin ja poliittisen tiedostamisen yhteyksiä.

Jonathan Horowitz, 1966, USA

The Body Song
Kehon laulu 
1997
Yksikanavainen video
5:57 min
Courtesy the artist, Sadie Coles ltd, London and Gavin Brown’s Enterprise, New York

David LaChapelle

David LaChapelle teki suurikokoisista valokuvista koostuvan triptyykin Amerikkalainen Jeesus kunnianosoituksena Michael Jacksonille pian tämän kuoleman jälkeen. Uskonnolliseen kuvastoon perustuva teos kuvaa Jacksonia sekä myöhempien aikojen pyhimyksenä että modernina marttyyrinä. LaChapellen mielestä Jacksonin elämäntarina onkin ”miltei raamatullinen”. Teosten nimet on lainattu Jacksonin kappaleiden sanoituksista.

  • David LaChapelle: American Jesus: Hold me, carry me boldly, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: The Beatification: I'll never let you part for you're always in my heart, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: Archangel Michael: And no message could have been any clearer, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: An Illuminating Path, 1998. Courtesy of the artist © David LaChapelle

David LaChapelle, 1963, USA

An Illuminating Path
Valaiseva polku
1998
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

The Beatification: I’ll Never Let You Part For You’re Always In My Heart
Autuaaksi julistaminen: En päästä sinua koskaan, olet aina sydämessäni
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

American Jesus: Hold Me, Carry Me Boldly
Amerikkalainen Jeesus: Pitele minua, kanna minua rohkeasti
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

Archangel Michael: And No Message Could Have Been Any Clearer
Arkkienkeli Mikael: Eikä mikään viesti olisi voinut olla selkeämpi
2009
Kromogeeninen värivedos
Courtesy of the artist

Rodney McMillian

Valokuvassa on Michael Jacksonin lapsuudenkoti Indianan osavaltion Garyssä. Se on kahden makuuhuoneen talo, jossa hän asui vanhempiensa ja kahdeksan sisaruksensa kanssa. Kuva on rinnastettu kappaleen ”Heigh-ho” (Hai hou) sanoihin, joita timantteja louhivat kääpiöt laulavat Walt Disneyn elokuvassa Lumikki ja seitsemän kääpiötä (1937). Jacksonien lapsuus kului harjoitellessa ja esiintyessä, terästyöläisen ammatissa toimineen isänsä ankarassa valvonnassa. Teos oli alun perin osa projektia, jossa tutkittiin Jacksonin nousua kuuluisuuteen rodusta ja yhteiskuntaluokasta sekä Yhdysvaltain teollisuuden rappiosta huolimatta.

Rodney McMillian, 1969, USA

2300 Jackson Street
2004
Kehystetty valokuva ja kehystetty teksti
Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

Dan Mihaltianu

Dan Mihaltianun teos tutkii Michael Jacksonin Bukarestissa pitämän konsertin merkitystä. Konsertti oli osa tähden Dangerous World Tour -kiertuetta vuonna 1992. Taiteilija muistelee: ”Kommunismin romahduksesta ja sitä seuranneesta yhteiskunnallisesta, poliittisesta ja taloudellisesta sekasorrosta oli vain muutama vuosi, ja koko romanialainen yhteiskunta – fanit, poliitikot, älymystö, työläiset ja katulapset – odotti kärsimättömänä megatähden kohtaamista.” Teos koostuu romanialaisista lehdistä leikatuista kasvokuvista, jotka on rinnastettu konsertissa jaettuihin Michael Jackson -naamioihin.  

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

  •  

Dan Mihaltianu, 1954, Romania

Last Days of Michael Jackson in Bucharest
Michael Jacksonin viimeiset päivät Bukarestissa 
1992–2013
Mustesuihku, kartonki, halogeenivalo
Courtesy the artist

Live in Bucharest: the Dangerous Tour
Videokuvaa Michael Jacksonin Dangerous World Tour -kiertueelta. Bukarest, 1. lokakuuta 1992
© Optimum Productions
Courtesy of MJJ Productions, Inc./Sony Music Entertainment

Lorraine O’Grady

Diptyykit rinnastavat Michael Jacksonin ja ranskalaisen runoilijan Charles Baudelaire’n (1821–67) kuvia, jotka on otettu vastaavissa kohdissa heidän uraansa. Lorraine O’Grady on tutkinut hahmoja lähes pakkomielteisen kiinnostuneena ja kertoo: ”Erityisen vaikuttavaa sekä Charlesissa ja Michaelissa taiteilijoina on heidän asenteensa samankaltaisuus… Charles oli sekä ensimmäisiä modernisteja että viimeisiä romantikoista. Michael taas saattoi hyvinkin olla viimeinen modernisti, mutta varmasti myös ensimmäinen postmodernisti.” 

Lorraine O’Grady, 1934, USA

The First and Last of the Modernists, Diptych 1 Red (Charles and Michael)
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 1 punainen (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 2 Green (Charles and Michael)
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 2 vihreä (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 3 Blue (Charles and Michael)
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 3 sininen (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste

The First and Last of the Modernists, Diptych 4 Gray (Charles and Michael)
Ensimmäinen ja viimeinen modernisti, diptyykki 4 harmaa (Charles ja Michael)
2010
Fujiflex-tuloste
Courtesy the artist and Alexander Gray Associates, New York

Grayson Perry

Grayson Perry tunnetaan muun muassa piirroksin, tekstein, valokuvasiirroksin ja värikkäin lasituksin koristelluista ruukuistaan. Hän käsittelee näissä sosiaaliluokkaan, politiikkaan, sukupuoleen ja uskontoon liittyviä aiheita. Tässä teoksessa on myös kahden 1990-luvun ikonin, Michael Jacksonin ja Kurt Cobainin kuva. Perry kertoo: ”Tämä on punk-henkinen kiinalainen vaasi. Valitsin elegantin muodon ja päällystin sen varta vasten rock’n’roll-kuvastolla.”

Grayson Perry, 1960, Iso-Britannia

Sex and Drugs and Earthenware
Seksiä, huumeita ja keramiikkaa 
1995
Lasitettu keramiikka
Taiteilijan kokoelma

Paul Pfeiffer

Taiteilija manipuloi kolmessa videoteoksessaan tallenteita Michael Jacksonista HIStory World Tour -kiertueella (1996–97). Paul Pfeifferin teoksissa laulajan kehon toinen puoli on peilattu niin, että syntyy liikkuvia musteläiskätestin kaltaisia kuvia. Kuvamanipulaatioillaan taiteilija tutkii muun muassa sitä, miten media vaikuttaa tietoisuuden muotoutumiseen. Pfeiffer kertoo: “Jackson on loistava esimerkki kameran edessä eletystä elämästä. Minusta hän symboloi nykyihmistä kaiken kuvatulvan keskellä.”

  • Paul Pfeiffer: Live Evil (Auckland), 2002. Zabludowicz Collection. Courtesy of the artist and Thomas Dane Gallery © Paul Pfeiffer

  • Paul Pfeiffer: Live Evil (Bucharest), 2004. Zabludowicz Collection.Courtesy of the artist and Thomas Dane Gallery © Paul Pfeiffer

  • Paul Pfeiffer: Live Evil (Copenhagen), 2003. Zabludowicz Collection.Courtesy of the artist and Thomas Dane Gallery © Paul Pfeiffer

Paul Pfeiffer, 1966, USA

Live Evil (Bucharest)
Live Evil (Bukarest)
2004
2 videoluuppia, 2 metallikehystä, 2 projektoria, 2 DVD-soitinta, synkronointilaite
00:50 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Copenhagen)
Live Evil (Kööpenhamina)
2003
Digitalisoitu videoluuppi, LCD-monitori, DVD, valettu metallikehys
00:46 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Auckland)
2002
Digitalisoitu videoluuppi, LCD-monitori, DVD, valettu metallikehys
00:30 min
Zabludowicz Collection

Michael Robinson

Michael Robinson yhdistää teoksessaan otteita Michael Jacksonin lyhytelokuvasta Remember the Time (1992) ja otteita näyttelijä Elizabeth Taylorista elokuvassa Cleopatra (1963). Teoksen tarinassa Jackson tapaa Taylorin, joka esiintyy egyptiläisenä jumalattarena Isiksenä, ja Jackson taas hänen poikanaan Horuksena. Robinson kertoo: ”Video näyttää heidät jumaluuksina, jotka voivat omaksua minkä tahansa muodon ja ilmestyä muinaisen Egyptin erilaisiin Hollywood-versioihin, opastaen toisiaan kohti tuonpuoleista.”

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

Michael Robinson, 1981, USA

These Hammers Don’t Hurt Us
Nämä vasarat eivät satuta meitä
2010
Alkuperäisen videon digitaalinen versio, stereoääni
12:55 min
Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery

Rose Wylie

Maalaukset ovat syntyneet Michael Jackson: On the Wall -näyttelyn innoittamina. Rose Wylie kertoo teoksista: ”Jackson oli kutsuttu puhumaan Oxford Unionin tilaisuudessa eikä lehdissä seuraavana päivänä julkaistulta valokuvalta voinut välttyä… Piirsin sen pohjalta kaksi kuvaa ja kaivoin ne esiin vuosia myöhemmin, kun National Portrait Galleryn näyttely palautti asian mieleeni.” Wylie käyttää omintakeista visuaalista kieltä, suoraviivaisia sarjakuvamaisia hahmoja ja litistettyä perspektiiviä, mutta osoittaa samalla syvää taidehistorian ja maalauksen perinteiden tuntemusta.

Rose Wylie, 1934, Iso-Britannia

Michael Jackson I
2018
Öljy kankaalle
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner

Michael Jackson II
2018
Öljy kankaalle
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner