Naamion takana

Teema kokoaa yhteen Michael Jacksonin moniulotteista ja ristiriitaistakin hahmoa käsitelleet teokset. Taiteilijat ovat kiinnostuneet yksityisyyttään tarkasti varjelleen Michael Jacksonin henkilöstä. He ovat kiinnittäneet huomiota erityisesti poptähden silmiin, jotka loputtomien hänestä julkaistujen kuvien myötä riittävät yksinään toimimaan tunnistamisen välineenä.

Monissa teoksissa on kuvattu silmiä myös eräänlaisina sielun peileinä, jotka tarjoavat väylän kontaktin luomiseen katsojan ja tähden välille. Taiteilijoiden lähtökohdat ovat moninaiset: osa pohtii kohdetta kritisoiden ja ironisoiden, osa empatiaa tuntien tai ymmärtämään pyrkien.

Dexter Dalwood

Dexter Dalwood on tunnettu öljymaalauksistaan, jotka esittävät julkisuuden henkilöiden kuvitteellisia koteja hienovaraisen humoristisesti ja joskus myös pahaenteisesti. Dalwood kertoo teoksestaan: ”Työ kuuluu maalaussarjaan, jossa pohdin muusikoiden, esimerkiksi Glenn Gouldin ja David Bowien uran loppua ja jopa analogisen rockin kuolemaa. Maalaukset ovat periaatteessa monokromaattisia (yksivärisiä) ja niiden kuvasto on hyvin niukkaa… Neverland käsittelee Jacksonin kuoleman ja maineen seurauksia.” 

Dexter Dalwood, 1960, Iso-Britannia

Neverland
2016
Öljy kankaalle
Courtesy of the artist and Simon Lee Gallery London / Hong Kong

Mark Flood

Mark Flood on käsitellyt kollaaseissaan Michael Jacksonin kuvia ja luo niistä karikatyyrejä. Teokset perustuvat kuviin, joita Jackson käytti singlensä Human Nature kannessa, sekä elokuvan E.T. (1982) äänikirjan ja soundtrackin kuvaan. Flood kertoo: ”Teokseni ei liity mitenkään julkkiksiin… Se kertoo meistä ja siitä, miksi pidämme kuvista, joista meitä tuijotetaan takaisin.” Toisaalta E.T.-äänikirjan kertojana toiminut Jackson on sanonut: ”Kun äänitin kirjaa, tunsin todella olevani E.T. koska sen tarina on niin samanlainen kuin omani.”

  • Mark Flood: Michael and ET, 1985. Private Collection. Image courtesy of Maccarone, NY/LA. Stuart Shave/Modern Art, London © Mark Flood

  • Mark Flood: Michael, 1984. Courtesy of Stefan Simchowitz © Mark Flood

  •  

Mark Flood, 1957, USA

Michael

1984
Kollaasi
Courtesy of Stefan Simchowitz

Michael and E.T.
Michael ja E.T.
1985
Kollaasi
Yksityiskokoelma

Johannes Kahrs

Johannes Kahrsin maalaus perustuu Michael Jacksonin valokuvaan ja esittää hänet Kristuksen kaltaisena hahmona. Taiteilijaa kiinnostaa median kuvien kaksijakoisuus: ne sekä esittävät todellisuutta että rakentavat sitä. Hän hyödyntää teostensa lähtökohtina usein uutisia, politiikkaa ja mainontaa. Laulajan kasvoihin tarkentava teos tuo Jacksonin lähelle katsojaa, vaikka samanaikaisesti sen utuisuus etäännyttää.

Johannes Kahrs, 1965, Saksa

Untitled (Jesus aged 43)
Nimetön (Jeesus, 43 vuotta)
2015
Öljy kankaalle
Courtesy of the artist and Zeno X Gallery, Antwerp

Louise Lawler

Yhdysvaltalainen taiteilija Jeff Koons teki vuonna 1988 kuuluisan posliiniveistoksen nimeltä Michael Jackson and Bubbles, joka perustui PR-kuvaan Jacksonista ja hänen lemmikkisimpanssistaan. Koonsin veistosta esittävät valokuvat ovat osa Louise Lawlerin teossarjaa, jossa hän valokuvaa muiden taiteilijoiden teoksia ja kyseenalaistaa näin taiteen arvon, merkityksen ja käytön. Teoksessa Michael Koonsin veistosta ollaan asettamassa nähtäville Sothebyn huutokaupassa, jossa se myytiin yli 5,6 miljoonalla dollarilla vuonna 2001. Hinta oli siihen asti korkein taideteoksesta huutokaupassa maksettu summa. Kaikki nuo silmät -teoksessa Koonsin veistos on esillä ensimmäistä kertaa Sonnabend-galleriassa New Yorkissa vuonna 1988.

  • Louise Lawler: Michael, 2001. Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York © Louise Lawler

  • Louise Lawler: All those Eyes, 1989. Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York © Louise Lawler

  •  

Louise Lawler, 1947, USA

Michael
2001
Pleksille kiinnitetty Cibachrome
Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York

All Those Eyes
Kaikki nuo silmät
1989
Mustavalkoinen valokuva
Barbara Toll

Sam Lipp

Teos on osa maalaussarjaa, jonka jokaisen osan nimi on Katsellen. Sarja perustuu Michael Jacksonista hänen elämänsä viimeisinä vuosina julkaistuihin valokuviin. Sam Lipp kertoo: ”Kun aloin tehdä Jacksonia esittäviä teoksia, lähestyin häntä valmiiksi vakiintuneena taidehistoriallisena aiheena. … Koska Michaelin elämä oli samanaikaisesti sekä hyperjulkista että salaista, hänestä tuntui julkisuudessa olevan vallalla ristiriitainen käsitys, joka ei vastannut hänen todellista, täyteläistä elämäänsä.”

Sam Lipp, 1989, Iso-Britannia

Looking
Katsellen
2015
Akryyli ja mustesuihku kankaalle
The artist and Bodega

Isaac Lythgoe

Teos kuuluu Isaac Lythgoen veistossarjaan, jossa hän on keskittynyt Michael Jacksonin silmiin ja kuvannut ne sängynpäätyihin. Taiteilija kertoo: ”Michaelin katse on muuttumaton, hänen silmänsä ovat muuttumattomat. Halusin tavoittaa hänen arvoituksellisen olemuksensa ja samalla kuitenkin säilyttää jotakin selvärajaista. Mieleeni tuli nukkuminen ja unet mutta päätin, että silmien pitää olla osa teosta. Sängynpääty luo teokseen oudon, unen kaltaisen tason.”

Isaac Lythgoe, 1989, Guernsey

The only here is where I am
Ainoa täällä on se missä minä olen
2016
UV-tuloste keinonahalle
Isaac Lythgoe

Paul McCarthy

Paul McCarthyn kolme teosta perustuvat Jeff Koonsin ikoniseen teokseen Michael Jackson ja Bubbles (1988). McCarthy on tunnettu tunteisiin vetoavista teoksistaan, jotka hyödyntävät amerikkalaisen kulutuskulttuurin kuvastoa ja kieltä. Sekä veistos että seinällä oleva teos karrikoivat Koonsin moitteetonta Jacksonia esittämällä sen tilalla vääristyneen muotokuvan, jossa laulajalla on suuri sarjakuvamainen pää ja jalat. Teos viittaa Jacksonin kuuluisuuden synkempään puoleen. McCarthy käyttää lasikuitua sekä polystyreeniä, joka on tyypillisesti rakennustyömailla käytetty halpa materiaali. Materiaalivalinnat ovat satiirinen kommentti Koonsin käyttämään hienostelevaan posliiniin.

  • Paul McCarthy: Michael Jackson and Bubbles (Gold), 1997-1999. Friedrich Christian Flick Collection. Courtesy the artist and Hauser & Wirth. © Stefan Altenburger Photography Zürich

  • Paul McCarthy: Green grey symmetrical Michael Jackson, 2003. Private Collection. Courtesy of the artist and Hauser & Wirth. © Paul McCarthy

  • Paul McCarthy: Untitled (michael jackson).

  • Paul McCarthy: Untitled (Michael Jackson), 1998. Private Collection, New York. Image courtesy of the artist and Hauser & Wirth. © Paul McCarthy

Paul McCarthy, 1945, USA

Untitled (Michael Jackson)
Nimetön (Michael Jackson)
1998
Sekatekniikka paperille
Dan Graham Collection

Green Grey Symmetrical Michael Jackson
Vihreänharmaa symmetrinen Michael Jackson
2003
Moniosainen kromogeeninen, etupuoleltaan pleksilasiin kiinnitetty vedos, puu ja polystyreeni
Yksityiskokoelma

Michael Jackson and Bubbles (Gold)
Michael Jackson ja Bubbles (kulta)
1997–99
Lasikuitu, teräs, puu, uretaanimaali
Friedrich Christian Flick Collection im Hamburger Bahnhof, Berlin

Pamela Rosenkranz

Pamela Rosenkranzin teokset tutkivat ”luonnollisen” ja ”inhimillisen” filosofisia ja tieteellisiä merkityksiä. Brainbow on tieteellinen termi, joka tarkoittaa menetelmää, jossa aivojen yksittäiset neuronit voidaan erottaa toisistaan fluoresoivilla proteiineilla. Rosenkranzin värikentät ovat ikään kuin tyhjiä ruutuja, jotka herättävät lukuisia mielikuvia ja ajatuksia. Niiden keskellä animoidut silmät luovat lähes intiimin kohtaamisen idolin kanssa muodostaen herkän ja luonnollisen muotokuvan.

Pamela Rosenkranz, 1979, Sveitsi

Over my Brainbow
Aivokaareni tuolla puolen
2011
Projektio
Copyright Pamela Rosenkranz / Courtesy the artist and Sprüth Magers

Hank Willis Thomas

Hank Willis Thomas kertoo: ”Teos on 1980-luvulla ilmestyneestä Ebony-lehdestä löytämäni kuva, jota lainasin. Kuva esittää käsitystä siitä, miltä Michael Jackson näyttäisi vuonna 2000. Kuvassa Jackson on esitetty kauniisti vanhentuneena, kypsänä ja hienostuneena miehenä… Minusta Michael Jackson on aina ollut yhteiskuntamme Frankenstein. Hän oli täydellisen tuotteistettu ja jalostettu fantasiahahmo, jonka populaarikulttuuri ja median kuvat sähköistivät eläväksi. Pian aikuiseksi tultuaan hän muuttui hirviöksi, joka heijastaa kaikki perversiomme.”

Hank Willis Thomas, 1976, USA

Time Can Be a Villain or a Friend
Aika voi olla sekä vihollinen että ystävä
1984/2009
LightJet-tuloste
Courtesy of the Artist and Jack Shainman Gallery, New York

Jordan Wolfson

Videoteos näyttää pelkät Michael Jacksonin räpyttelevät silmät yksivärisellä taustalla. Jordan Wolfson käyttää teoksessaan Jacksonin kotoaan Neverlandistä vuonna 1993 tekemää lähetystä, jossa hän kiistää lasten hyväksikäyttöön liittyvät syytteet. Teoksen ääniraidalla on juoksevan veden ääni, joka luo vaikutelmaa tyhjiöstä. Wolfson kertoo: ”Michael Jackson oli tehnyt suoran televisiolähetyksen kotoaan… Se toi mieleeni sanonnan ”silmät eivät valehtele”.”

Jordan Wolfson, 1980, USA

Neverland
2006
Alkuperäisen videon digitalisoitu versio
video
8min 17 sek
Jordan Wolfson, courtesy of Sadie Coles HQ, London