Aaron Heino: Always workin' OT, 2018. © Ella Tommila / EMMA

02.06.2021 - 12.12.2021

Aaron Heino: Off Topic

Aaron Heino (s. 1977) on kiinnostunut erilaisista materiaaleista ja siitä, miten me suhtaudumme niihin. Kivi synnyttää ajatuksen ikuisuudesta, vaikka materiaalin ajallinen kesto on lyhyempi kuin esimerkiksi pronssin. Heinolle käsillä tekeminen on tärkeää. Veistosten huippuunsa viimeistellyt pinnat kertovat paitsi käytetyistä työtunneista, myös niiden työstämisen intohimosta.

Heinon teosten teemat liittyvät elämän kiertokulkuun, seksuaalisuuteen ja ihmisten välisiin suhteisiin. Veistoksissa on viitteitä toisaalta eliömaailmaan ja luontoon, toisaalta seksileluihin ja satuihin. Näyttelyn nimi Off Topic viittaa Heinon tapaan venyttää teoksen aihetta yllättävillä yhdistelmillä. Hän hyödyntää muotokielessään modernin kuvanveiston perinteitä, mutta yhdistää sen usein populaarikulttuurista tuttuihin aiheisiin. Samalla Heino purkaa kuvanveiston miehistä sankarimyyttiä.

Kuratointi:
Milja Liimatainen

Projektin Johto:
Ingrid Orman & Milja Liimatainen & Arja Miller

Yhteistyössä:
Suomen taideakatemia
Espoon kaupunki

Kiitokset:
Loimaan Kivi

Aaron Heino: Big Fish, 2008 © Paula Virta / EMMA

Näyttelytilasta on näkymä WeeGeen-talon takapihalle, jossa Futuro-talon läheisyydessä on esillä Heinon teos Big Fish. Veistoksen lähtökohtana on Sputnik I, ensimmäinen avaruuteen laukaistu satelliitti. Vaikka satelliitti oli kooltaan pieni, se aloitti suurvaltojen välisen kilpailun avaruuden herruudesta.

Näyttely on osa Heinon vuonna 2019 Suomen taideakatemialta saamaa palkintoa ja se on toteutettu yhteistyössä Suomen taideakatemian säätiön kanssa. Taideakatemian palkinto jaetaan kahden vuoden välein. Palkintoon sisältyy rahapalkinto, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. Laitinen, Camilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

EMMAn tuottamassa taiteilijahaastattelussa Aaron Heino kertoo taiteellisesta työskentelystään ja rakkaudestaan kuvanveistoon.

Aaron Heino – Off Topic -näyttelyjulkaisu on saatavilla EMMA Shopin myymälästä ja verkkokaupasta. Runsaasti kuvitetun kirjan artikkeleissa EMMAn amanuenssi Milja Liimatainen sekä Turun taidemuseon johtaja Kari Immonen lähestyvät Heinon teoksia muun muassa sukupuolen, satujen, populaarikulttuurin ja kaahaamisen näkökulmista. Tekstit löytyvät kirjasta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

EMMA Shop tarjoaa laajan valikoiman tuotteita monen ikäisille muotoilun ja taiteen ystäville. Kattavan taidekirjallisuuden, laadukkaiden ja ainutlaatuisten korujen sekä sisustustuotteiden lisäksi saatavilla on uniikkeja lahjoja ja tuliaisia kaikenikäisille, myös lapsille. Mikäli haluat ostaa ennakkolippuja EMMAan, löydät ne Lippu.fi-palvelun verkkokaupasta.

Muualla kirjoitettua:
Helsingin Sanomat 6.8.2021: Aaron Heino esittelee Emmassa melankolisia muotoja, jotka kutittelevat alitajuntaa karamellivärein

• Aaron Heino: A Natural Feature, 2018. © Ella Tommila

• Aaron Heino: Always Workin' OT, 2018. © Ella Tommila