Popin kuningas

Kaikki tähän teemaan kootut teokset ovat valmistuneet Jacksonin kuoleman jälkeen. Osa taiteilijoista kiinnostuikin Jacksonin hahmosta nimenomaan tämän kuoleman kautta. He ovat käsitelleet töissään Jacksonin poismenon herättämiä tunteita, kuten epäuskoa ja ajatusta ikonisen hahmon kuolevaisuudesta.

Teeman teokset toimivat eräänlaisina Jacksonin muotokuvina, jotka pohtivat hänen merkitystään popkulttuurille. Ne kiinnittyvät ajatukseen muistamisesta, maineesta ja katoavaisuudesta. Jackson nimettiin popin kuninkaaksi jo hänen eläessään, ja artisti käytti termiä myös itse. Tästä todistaa yli kolmemetrinen, Jacksonin itsensä tilaama ratsastajamuotokuva, jossa hänet on kuvattu Peter Paul Rubensin maalaamaa Espanjan kuninkaan Filip II:n muotokuvaa mahtailevasti mukaillen.

Rita Ackermann

Rita Ackermann kiinnostui Jacksonista tämän kuoleman jälkeen. Hän kertoo: ”Michaelin elämä oli hänen taideteoksensa, jonka hän loi itse, eikä hän olisi pystynyt yhtään parempaan paitsi tekemällä elämästään ehdottoman täydellisen. Kun Michael Jacksonin kaltainen mediaikoni kuolee yllättäen, jättää poissaolo keskeneräisen taiteellisen perinnön, joka mahdollistaa fantasioinnin.”

Rita Ackermann, 1968, Unkari

Me Versus the Light
Minä vastaan valo
2010
Öljy, paperi, liima, puuhiili, appelsiinin kuori, hakasia, savukkeita, pysyväjälkinen huopakynä painetulle paperille
Yksityiskokoelma, New York

Mr. Brainwash

Teos on Michael Jacksonin perikunnan tilaama maalaus taitettavaksi julisteeksi albumiin Xscape (2014). Jacksonin kuoleman jälkeen julkaistu Xscape-levy koostui aiemmin julkaisemattomista kappaleista. Mr. Brainwashin innoittajia ovat Banksy ja Andy Warhol. Jackson oli tavannut Mr. Brainwashin ja tukenut hänen työtään.

Mr. Brainwash, 1966, Ranska

Michael Jackson
2014
Akryyli kankaalle
John Branca

Kai Guetta

Kai Guettan maalaus on kunnianosoitus popin kuninkaalle ja hänen pitkälle uralleen. Se yhdistää seitsemän Michael Jacksonin muotokuvaa, jotka esittävät hänet erilaisissa tilanteissa uran eri vaiheissa The Jackson 5:n lapsitähdestä keski-ikäiseksi esiintyjäksi. Teos perustuu Charles Le Brunin kuuluisaan maalaukseen Kansleri Pierre Séguir (n. 1670). Teos on osa Guettan sarjaa Nyt kuninkaallisia, josta hän kertoo: ”Meillä [amerikkalaisilla] ei ole kuninkaallisia ja aatelisia, mutta hiphop-artistit ovat meidän kuninkaitamme ja kuningattariamme. […] Amerikkalainen yhteiskunta idolisoi heitä aivan kuten kuninkaallisia idolisoitiin 1600-luvulla.”

Kai Guetta, USA

Michael Joseph Jackson
2012
Öljy kankaalle
Courtesy of Markowicz Fine Art, Miami, FL USA

Catherine Opie

Valokuvat ovat osa sarjaa, jossa Catherine Opie luo muotokuvan näyttelijä Elizabeth Taylorista hänen kodissaan ottamiensa valokuvien kautta. Kuvat tuovat esiin näyttelijän ja Michael Jacksonin välisen läheisen ystävyyden. Opie kertoo: ”Michael Jackson oli monella tapaa läsnä Elizabeth Taylorin kotona. Vaatekaapissa roikkui paita ja yöpöydällä oli muistovalokuva. Teokset perustuvat ajatukseen kaipuusta, ystävyydestä ja muistoista.”

  • Catherine Opie: 700 Nimes Road, Bedside Table, 2010–11. Courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles. © Catherine Opie

  • Catherine Opie: Untitled #13 (Elizabeth Taylor's Closet), 2012. Courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles © Catherine Opie

  •  

Catherine Opie, 1961, USA

700 Nimes Road, Bedside Table
700 Nimes Road, Yöpöytä
2010–11
Pigmenttituloste
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Untitled #13 (Elizabeth Taylor’s Closet)
Nimetön #13 (Elizabeth Taylorin vaatekaappi)
2012
Pigmenttituloste
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Yan Pei-Ming

Yan Pei-Mingin ensimmäinen muotokuva Jacksonista oli reaktio Jacksonin kuolemaan vuonna 2009 ja hän palaa aiheeseen jälleen tässä teoksessa. Ming varttui Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana ja on tunnettu monumentaalisista muotokuvista, jotka ammentavat Kiinan kulttuurihistoriasta ja länsimaisen muotokuvan perinteistä. Mingille Jacksonin muistomaalaus oli tapa ilmaista kuuluisuuden katoavaisuutta. Hän kertoo: ”Kuolema on aina traagista, mutta tässä tapauksessa Jacksonin kuuluisuuden ja vaikutusvallan sekä kuoleman tyhjyyden välinen kontrasti oli minusta erityisen syvä.”

Yan Pei-Ming, 1960, Kiina

In Memory of Michael Jackson 1958–2009

Michael Jacksonin muistoksi 1958–2009
2017
Öljy kankaalle
Yan Pei-Ming (Courtesy Galleria Massimo De Carlo and Galerie Thaddaeus Ropac)

Mark Ryden

Michael Jackson tilasi teoksen albuminsa Dangerous (1991) kansikuvaksi. Teoksen monitahoinen kuvasto perustuu useisiin eri taidehistoriallisiin lähteisiin, mukaan lukien Hieronymus Boschin Maallisten ilojen puutarha (1500-1505), Ingresin maalaus Napoleon I:stä valtaistuimellaan (1806) ja Cecil Beatonin kuuluisa valokuva valtakunnanomenaa ja valtikkaa pitelevästä kuningatar Elizabeth II:sta kruunajaisissaan vuonna 1953. Mark Ryden suunnitteli kehyksen nimenomaan tätä maalausta varten.

Mark Ryden, 1963, USA

The King of Pop (#135) 
Popin kuningas (#135)
1991–2018
Akryyli paneelille ja kaiverrettu puu
Yksityiskokoelma

Donald Urquhart

Näyttelyä varten tehdyt aakkoset ilmentävät Jacksonin vaikutusta nykytaiteeseen. Donald Urquhart sanoo: ”Monille ikätovereistani Jackson tarkoitti myös siirtymistä monosta stereoon, vinyyleistä kasetteihin ja CD-levyihin, mustavalkoisesta väritelevisioon, videosta DVD:hen, videopeleistä tietokonepeleihin, Motownista ja discosta RnB:hen… Hän ei ollut pelkkä esiintyjä, joka pysyttelee ajan tasalla ja muuttuu sen mukana vaan hän loi uutta ja oli itse muutos.”

Donald Urquhart, 1963, Iso-Britannia

A Michael Jackson Alphabet
Michael Jackson -aakkoset
2017
Akryyli kankaalle
Courtesy Maureen Paley and Herald Street, London; Peacock Visual Arts, Aberdeen

Kehinde Wiley

Kehinde Wiley on tunnettu oman aikamme mustia malleja esittävistä muotokuvistaan, joissa hyödynnetään eurooppalaisen taidehistorian kuvakieltä ja kyseenalaistetaan identiteettiä ja esittämistä koskevia yksinkertaistuksia. Muotokuva on Jacksonin tilaama, mutta se valmistui vasta hänen kuolemansa jälkeen. Wileyn mukaan yhteistyö Jacksonin kanssa oli ainutlaatuista. ”Hänen taiteen ja taidehistorian tuntemuksensa oli paljon syvempää kuin olin kuvitellut. … Keskustelimme muun muassa siitä, miten vaatetus toimii haarniskana. Maalauksessahan hän on ratsailla täydessä sotisovassa.”

Kehinde Wiley, 1977, USA

Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson)
Kuningas Filip II ratsailla (Michael Jackson)
2010
Öljy kankaalle
Olbricht kokoelma