EMMA-palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa Aalto yliopiston Näytös24-muotinäytöksessä

© Kristian Presnal

Aalto-yliopiston vuosittaisessa muotinäytöksessä jaettiin kaikkiaan seitsemän palkintoa muodin opiskelijoiden mallistoille ja projekteille. Palkintoperusteluissa korostuivat etenkin innovatiivisuus, korkea tekninen taso ja kestävyysarvot. EMMA-palkinnon sai Enni Lähderinteen kiehtova mallisto.

”Raatiin teki vaikutuksen Lähderinteen teknisesti taitavasti toteutettu mallisto, joka on kuin kokonaistaideteos. Me EMMAssa luotamme taiteen ja muotoilun kykyyn vaikuttaa ihmiseen ja yhteiskuntaan. Lähderinne haastaa nyky-yhteiskunnan idealisoimaa käsitystä kehosta ja ottaa suunnittelussaan huomioon pukeutumisen kokemukselliset, henkilökohtaiset ja ruumiilliset ulottuvuudet. Näin Lähderinne vie omalla työllään alaa eteenpäin”, Pilvi Kalhama kuvailee EMMAn palkintoraadin päätöstä.

Jury: Pilvi Kalhama, Reetta Kalajo, Salla Engstrom, Iris Suomi, Saara Suojoki

Muodin pääaineen opiskelijoiden muotinäytöksessä nähtiin kaikkiaan 29 kandidaatti- ja maisteriopiskelijoiden opinnäytemallistoa ja palkittiin menestyksekkäitä opiskelijatöitä. Tapahtuma järjestettiin Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä Espoossa torstai-iltana 30. toukokuuta. Tapahtuman palkintokumppaneita olivat EMMAn lisäksi Espoon kaupunki, Marimekko, Fiskars ja Konstsamfundet.

Vuosittain jaettava EMMA-palkinto tulee syventämään museon yhteistyötä Aaltoyliopiston kanssa sekä vahvistamaan muodin roolia EMMAn toiminnassa.