Espoo Museum of Modern Art

Etäopetusmateriaali kouluille

© Yehia Eweis / EMMA

Hei opettaja! Etäopetusmateriaali kouluille sisältää materiaalia ja tehtäviä etäopetuksen tueksi sekä omaan oppiaineeseen sovellettavaksi. Tehtävissä hyödynnetään taiteilijahaastatteluja sekä kuvia ja videoita taideteoksista.

Aluksi on yleiset ohjeet taiteilijahaastattelujen oheen. Niitä voi käyttää minkä tahansa taiteilijahaastattelun yhteydessä. Sitä seuraa osio, jossa tehtävät perustuvat juuri kyseiseen teokseen tai taiteilijahaastatteluun. Näitä tehtäviä voi soveltaa kaiken ikäisille. Loppuosan videoissa on tehtäviä ikäryhmäsuosituksen mukaisesti.

YLEISET OHJEET TAITEILIJAHAASTATTELUJEN OHEEN:

Katso taiteilijahaastattelu ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

Millaiset aiheet ja teemat kiinnostavat taiteilijaa? Minkälaisia materiaaleja ja tekniikoita taiteilija käyttää teoksissaan?

Kirjaa ylös asioita, jotka jäivät mieleesi.

Mitä sinä ajattelet taiteilijaa kiinnostavista teemoista? Minkälainen aihe innostaisi sinua omaan luovaan ilmaisuun?

Ota esiin haluamasi kotoa löytyvä väline oman idean toteuttamiseksi. Se voi olla kännykkäkamera, kynä ja paperia tai vaikka keräyspaperia ja sakset. Tässä voit käyttää mielikuvitusta.

Valitse ympäriltäsi itse keksimäsi kohde, jota haluat havainnoida. Voit ottaa usean kuvan sarjan lemmikistäsi, piirtää paperille huonekasvin ääriviivoja tai leikata perheenjäsenesi profiilin saksilla. Keksitkö itse jonkun aivan eri tavan ilmaista itseäsi valitsemaasi teemaan liittyen? Tallenna tuotoksesi ottamalla siitä valokuva. Voit kirjata lisäksi ylös havaintoja työskentelystäsi.

Taiteilijahaastattelut ja haastattelukohtaiset tehtävät

Hans Rosenström: Kaiken osana

Hans Rosenström: Kaiken osana, 2011/2019. © Ella Tommila / EMMA

Hans Rosenströmin Kaiken osana on monella aistilla koettava taideteos, joka on esillä Kosketus-kokoelmannäyttelyssä EMMAssa.

Teoksen pääosassa on äänimaailma, joka koetaan yksin, toimistohuonetta muistuttavassa kopissa kuulokkeiden kautta. Taiteilija pohtii taideteoksen avulla, miten toisen ihmisen kohtaaminen vaikuttaa meihin. Hän käyttää välineenä ääntä, sillä hänen mukaansa äänen kokeminen poikkeaa muilla aisteilla kokemisesta. Se on intiimiä ja erilaista.

Oletko tutustunut ASMR-maailmaan, jossa nauhoitetaan ääniä kuiskaillen tai esineiden avulla? Osa ihmisistä saa autonomisia aistielämyksiä, eli tahdosta riippumattomia reaktioita, esimerkiksi kylmiä väreitä, rauhallisten kuiskattujen äänten avulla.

TEHTÄVÄ

Tee ääniraita tervehtiäksesi ystävää, jonka luokse et juuri nyt pääse. Kokeile erilaisia nauhoituksia kotoa löytyvien materiaalien avulla ja kuiskaile puhelimesi sanelimeen tai WhatsAppiin. Muista, että hyvinkin arkipäiväiset asiat tuottavat yllättävän kuuloisia ääniä, kun et näe äänen lähdettä. Esimerkkinä tästä voit kuunnella, vaikka kynän ääntä paperilla.

Tehtävän tueksi voit lukea Hans Rosenströmin haastatteluun.

Bella Rune

Interwoven © Ari Karttunen / EMMA

Taiteilija Bella Runea kiinnostaa tilan käyttö, arkkitehtuuri sekä mahdollisimman pieni ja kekseliäs materiaalin kulutus. Hän käyttää lankaa materiaalina veistoksiin, joissa värit ja valo leikittelevät. Kuvassa olevat lankapylväät ovat Bella Runen teoksia. Langat hän värjää arjesta löytyvillä aineilla, kuten curryjauheella tai printterin musteella.

TEHTÄVÄ

Löytyykö kotoasi kerä lankaa? Se voi olla aivan ohutta ompelulankaa tai villalankaa. Taiteilija rakentaa veistoksia langan ja tukirakenteen avulla. Mieti löytyisikö kotoasi kohtaa, johon voisit virittää oman teoksesi lankaa edestakaisin ympäri kieputtaen? Muista kysyä lupa ideasi toteuttamiseen. Kun olet valmis ja kuvannut teoksesi muistoksi, muista siivota jälkesi. Jos lankaa ei löydy, voit tehdä ideastasi luonnoksen.

Tehtävän tueksi voit katsoa Bella Runen taiteilijahaastattelun.

Leena Nio

Leena Nio: Parrot Cage, 2014. SAASTAMOISEN SÄÄTIÖN TAIDEKOKOELMA

Leena Nio tutkii usein teoksissaan, miten maalauksen pinta rakentuu tai miten kuvitteellinen katsoja sijoittuu katsomaan teosta. Hänellä ei ole yhtä varsinaista sanomaa tai teemaa. Teoksissa voi nähdä tuttuja kuva-aiheita, jotka katsomisen ja oman ajattelun myötä synnyttävät ajatuskulkuja ja tarinoita, omia tulkintoja. Katso Leena Nion taiteilijahaastattelu hakeaksesi inspiraatiota omaan meditatiiviseen piirustustehtävään.

TEHTÄVÄ
Oletko joskus piirtänyt sitä sun tätä samalla kun puhut puhelimessa, kuuntelet luentoa tai olet ajatuksissasi? Toistuvatko kuvissasi kenties tietyt kuva-, tai kuvioaiheet. Ala systemaattisesti täyttämään ylimääräistä vihkoa, mainoslehtistä tai vaikka leivinpaperiarkkia. Pidä paperi ja kynä saatavilla ja jatka aina silloin tällöin viivojen ja kuvioiden muodostamaa kokonaisuutta vailla suunnitelmaa lopputuloksesta.

Tehtävän tueksi voit katsoa Leena Nion haastattelut.

Ulla Jokisalo: Neulankantaja

Ulla Jokisalo: Neulankantaja, 2010. © Ari Karttunen

Taiteilija Ulla Jokisalo käyttää teoksissaan symboleja, joilla on erilaisia merkityksiä. Hän rakentaa kuvien avulla kieltä, jolla kommunikoida. Neulankantaja-teoksessa taiteilija on käyttänyt oman tätinsä kuvaa omakuvansa rakentamiseen. Pitkä neula symbolisoi vaikeaa elämänvaihetta, jota pieni tyttö pontevasti kantaa. Punainen lanka kertoo jatkuvuudesta ja antaa toivoa.

TEHTÄVÄ
Kysy saatko muokata sinusta otettua valokuvaa, tai piirrä kuvastasi uusi versio. Sen voi tehdä vaikka piirtämällä läpi ikkunaa vasten. Lisää kuvaan sinulle tärkeitä ja sinusta kertovia symboleja haluamallasi tavalla.

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa taiteilija Ulla Jokisalo kertoo Neulankantaja-teoksesta.

Sami Lukkarinen: Jasu69

Sami Lukkarinen: Jasu69, 2004 © Matti Ruotsalainen

Kuvan teos on ensimmäinen taiteilija Sami Lukkarisen tekemästä sosiaalisen median profiilikuvia kommentoivasta pitkästä teossarjasta. Taiteilija on lähes kahdenkymmenen vuoden aikana pohtinut ja kommentoinut verkossa julkaistuja omakuvia.

TEHTÄVÄ
Leiki omalla kännykkäkamerallasi. Ota itsestäsi hyviä ja kamalia kuvia. Kokeile kuvakulmia, sommittelua ja ilmeitä. Millaista kuvaa et näyttäisi mielelläsi kenellekään. Valitse kuvista yksi, jota haluat käyttää.

Suurenna valitsemaasi kuvaa kännykän näytöllä ja valitse tekniikka ja materiaali, jolla haluat omakuvan toteuttaa. Toista kuva paperille suurina värialueina esim. kynillä värittäen tai erivärisiä revittyjä paperinpaloja asetellen niin, että kuvasta tulee lähes ei-esittävä. Ota valmiista omakuvasta valokuva muistoksi!

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa taiteilija Sami Lukkarinen kertoo teoksestaan Jasu69.

Timo Vaittinen: Dream Team

Timo Vaittinen, Dream Team, 2019 © Ari Karttunen / EMMA

Timo Vaittinen on tehnyt teoksensa teknisistä urheilukankaista. Hän on kiinnostunut urheilujoukkueiden logoista ja on rytmittänyt teoksiinsa paljon värejä ja geometrisia muotoja.

TEHTÄVÄ
Etsi verkon kuvavirrasta logoja ja urheiluseurojen tunnuksia, joissa on sinun mielestäsi kivoja värejä ja muotoja. Valitse niistä mieluisimmat muoto- ja väriyhdistelmät toistamalla niitä paperille. Voit myös leikata vanhoista lehdistä, itseväritetystä paperista tai muovipusseista erivärisiä muotoja. Tee valitsemallasi tekniikalla teos, missä mielestäsi värit ja muodot luovat rytmiä.

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa Timo Vaittinen kertoo teoksestaan Dream Team.

Hanna-Kaisa Korolainen: Aapisryijy

Hanna-Kaisa Korolainen: Aapisryijy, 2019 © Ari Karttunen

Hanna-Kaisa Korolainen käyttää taiteessaan erilaisia materiaaleja. Aloittaessaan uutta taideteosta hän tutkii historiallisia henkilöitä, taiteilijoita ja heidän tekemiään töitä. Taiteilijan Aapisryijy viittaa Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijyyn. 1800-luvulla tekstiilejä, kuten ryijyjä tai seinävaatteita ja tyynyjä käytettiin paljon kotien sisustuksessa.

TEHTÄVÄ:
Tutki sekä Hanna-Kaisa Korolaisen Aapisryijyä että verkkohaun avulla Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijyn kuvaa. Havainnoi niiden muotoja, kokoa ja tilaa, jossa ne ovat esillä. Tee oma runsas sommitelma asettelemalla kodistasi löytyviä tekstiilejä omaksi teokseksi, vaikka tuolin tai sohvan päälle. Kysy ensin lupa, saatko käyttää sukkalaatikon sisältöä, kaulahuiveja tai villapaitoja. Muista siivota omat jälkesi!

TEHTÄVÄN TUEKSI:
Katso video, jossa Hanna-Kaisa Korolainen kertoo Aapisryijy-teoksestaan.

Tehtäviä eri ikäryhmille

Nastja Säde Rönkkö: for those yet to be

Nastja Säde Rönkkö, for those yet to be, 2016–2018. Still image

Tutustu Nastja Säde Rönkön teokseen for those yet to be (2016–2018). Taiteilija on kuvannut videot eri puolilla maailmaa paikoissa, jotka ovat tuhoutuneet tai tulevat tuhoutumaan ihmisen toiminnan vuoksi. Taiteilija tutkii teoksessa, mitä ajatuksia ja tunteita nykymaailmassa tapahtuvat muutokset kuten ympäristötuho ja ilmastonmuutos herättävät ihmisissä. Pahimmillaan suuri ja vaikea aihe voi aiheuttaa ympäristöahdistusta ja voimattomuuden tunnetta. Taideteos ja sen pohdiskelu tehtävien avulla tarjoaa keinoja aiheen ja oman henkilökohtaisen kokemuksen käsittelyyn ja voi auttaa hyvien toimintatapojen etsimisessä tai tunnekuorman purkamisessa.

TEHTÄVÄT

1.–6.lk
Taiteilija on kuvannut videot yksin ja esiintyy itse niissä. Videot on kuvattu paikoissa, joissa ympäristö ja luonto on tuhoutunut tai tulee tuhoutumaan. Mikä olisi sellainen sinulle tärkeä paikka kodissasi tai lähiympäristössä, josta et haluaisi luopua? Mitä haluaisit kertoa siitä ihmisille? Kirjoita paperille lyhyt runo tai viesti, ja kuvaa viestisi valitsemassasi tärkeässä paikassa.

Taiteilija pitelee jokaisessa videossa mielenosoituskylttiä, johon on kirjoitettu lyhyitä ympäristön tuhoon liittyviä runollisia tekstejä. Mieti, kenelle viestit on tarkoitettu? Mitä tunteita viestit herättävät sinussa? Kirjoita paperinpalasille viestejä ja voimalauseita, joiden on tarkoitus kannustaa ja piristää niiden löytäjää. Jätä viestejä kotiisi ja kotisi lähiympäristöön. Ota jätetyistä viesteistä kuvat.

3.–9 lk.
Taiteilija pitelee jokaisessa videossa mielenosoituskylttiä, johon on kirjoitettu lyhyitä viestejä. Kuvittele, että joku on rikkonut vahingossa jotain sinulle tärkeää. Kirjoita hänelle neljä erilaista viestiä, joissa on erilainen tyyli: kysyvä, toteava, haastava ja agressiivinen, sekä lempeä ja ymmärtävä. Mieti, miltä viestien kirjoittaminen tuntui. Miltä tuntuisi vastaanottaa jokin näistä viesteistä?

Vaikka kaikki teoksen videot ovat kuvattu ympäri maailmaa eri paikoissa, niissä on aina samanlainen alku, keskikohta ja loppu eli tapahtumien kaava. Saman kaavan toisto on vahva taiteen keino. Mitä sellaisia Youtube-videoita, televisio-ohjelmia, sarjoja, elokuvia ja videotaideteoksia tiedät, joissa käytetään aina samaa alun, keskikohdan ja lopun kaavaa? Tee viisi videota, joissa kuvaat viidessä erilaisessa paikassa saman tapahtuman, vaikkapa tempun, tervehdyksen tai tanssiliikkeen.

Taiteella voi käsitellä vaikeita asioita, jotka aiheuttavat meille epävarmuutta ja ahdistusta. Haastavina aikoina on hyvä tunnistaa, mitkä asiat tukevat sinua elämässä, mikä auttaa sinua selviytymään ja mikä omassa elämässä on hienoa ja mielekästä. Kokoa paperille piirtäen, kirjoittaen tai paperista leikaten ja liimaten turvakartta. Aloita turvakartan kokoaminen kuvittamalla itsesi. Kirjoita ja kuvita ympärillesi 5 vahvuuttasi – oletko vaikkapa kekseliäs, päättäväinen, ystävällinen, rauhallinen tai tarmokas? Kokoa kuvaan elämässäsi tärkeitä läheisiä ja tuttuja, joille voit jakaa asioita ja jotka tukevat, auttavat ja kannustavat sinua. Viimeistele turvaverkko kuvittamalla asioita, joita arvostat elämässäsi. Mitkä päivittäiset arjessa olevat asiat auttavat jaksamaan ja tuovat sinulle hyvää mieltä?

7.–9. lk., Lukiot ja toinen aste
Taiteilija käsittelee videoiden avulla historiallisia tapahtumia ja suuria muutoksia. Mitkä ovat olleet sinun elämässäsi tärkeitä hetkiä ja muutoksia? Piirrä viiva, jonka varrelle voit kirjoittaa ja piirtää muistoja elämäsi tärkeistä hetkistä ja muutoksista.

Taiteilija käsittelee videoiden kautta tapahtumia ja suuria muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet monen ihmisen elämään. Muistele ja kirjaa ylös elämäsi aikana kotipaikkakunnallasi, Suomessa tai maailmalla sattuneita lähihistorian tapauksia, jotka ovat jääneet sinulle mieleen.

Taiteella voi käsitellä tuhoutumista, muutosta, katoavaisuutta ja niiden aiheuttamia tunteita, kuten surua ja luopumista. Jossain tapauksissa vanhasta luopuminen ja jonkin asian tuhoutuminen voi olla myös uuden ja paremman alku. Tee taideteos, johon yhdistät ikäviä ja negatiivisia tunteita, asioita ja ajatuksia, joista haluat luopua. Kun taideteos on valmis, ota siitä kuva. Tämän jälkeen tehtäväsi on rikkoa taideteos valitsemallasi tavalla. Tallenna tuhoutunut taideteos ottamalla siitä kuva. Miltä tunteita rikkominen sai sinut tuntemaan? Luo tuhoutuneen taideteoksen paloista uusi taideteos, joka kuvastaa kokemiasi tunteita.

Taiteilija käsittelee teoksessa ympäristötuhon ja ilmastonmuutoksen teemoja. Taideteoksen teko, matkustaminen kuvausympäristöihin ja laitteiston käyttö on saattanut kuormittaa luonnon tilaa ja edistää ilmastonmuutosta. Mitä argumentteja keksit tässä valossa teoksen puolesta ja sen tekemistä vastaan? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Voiko taiteella vaikuttaa?

Johanna Ulfsak ja Kärt Ojavee

© Ari Karttunen / EMMA

Taiteilijat Johanna Ulfsak ja Kärt Ojavee tutkivat teoksissaan perinteisen tekstiilitekniikan, kudonnan avulla nykyhetkeen liittyviä ilmiöitä. He ajattelevat, että hitaan kutomisen aikana, valittujen materiaalien avulla voi kertoa ajasta, jossa elämme. Näin kudonnasta tulee tarinankerrontaa siihen käytettyjen materiaalien ja muotojen kautta.

TEHTÄVÄ

3 lk. ja sitä vanhemmat: Tee kudontakehys, jonka avulla voit kokeilla perinteistä vanhaa työmenetelmää. Vaihekuvat ohjeosion alapuolella.

Leikkaa mistä tahansa kierrätykseen menevästä pahvipakkauksesta haluamasi kokoinen neliö tai suorakaide. Leikkaa ylä-, ja alalaitaan saksilla viillot. Pujota viiltoihin lankaa ylös-alas lovesta toiseen, vasemmalta oikealle. Lankaa kierretään pahvin ympäri lovesta loveen, jolloin syntyy loimilangoitus. Kun olet pujottanut langan koko alueelle, kehys näyttää olevan täynnä pystysuoria lankaviivoja. Loimilanka voi olla kaksinkertaista ompelulankaa, villalankaa tai vaikka siimaa. Alku- ja loppulangan voit solmia kehyksen takana yhteen tai teipata pahviin kiinni.

Kun saat kudontakehyksen valmiiksi, voit alkaa kutomaan teosta kotoasi löytyvillä materiaaleilla loimilankojen yli ja ali, vaakasuuntaan pujottamalla. Materiaalina voit käyttää sanomalehtisuikaleita, muovia, kuitteja tai takapihalta löytyvää luonnonmateriaalia.

Valmiin työn voit irrottaa leikkaamalla työn takaa loimilangat poikki ja poistamalla kudonnaisen kehyksestä. Halutessasi voit solmia loimilangat hapsuiksi ettei työ purkaudu. Valmis teos on muisto ajasta, jonka keskellä elämme.

© Maria Vähäsarja / EMMA

Tehtävän tueksi voit katsoa Johanna Ulfsakin ja Kärt Ojaveen taiteilijahaastattelun.

Andreas Johansson

Andreas Johansson: Void, 2016 © Ari Karttunen / EMMA

Andreas Johanssonin tie taiteilijaksi ja hänen teoksensa liittyvät nuoruuden skeittiharrastukseen. Liikkuessaan kaupungilla ja etsiessään skeittipaikkoja, hän löysi kaupungista tyhjiä tontteja ja kadunvarsia, joissa tunnelma oli erilainen kuin muualla. Nämä aiheet edelleen näkyvät hänen teoksissaan.

Taiteilija rakentaa videolla paperista leikkaamalla hämmästyttävän aidonoloista, hylätyn näköistä tilaa. Hänen teoksensa ovat tavallaan veistoksia, mutta myös kuvia, jotka koostuvat leikatuista yksityiskohdista.

TEHTÄVÄ

yläkoulu ja lukio
Katso taiteilijahaastattelu ja tutustu taiteilijan nuoruuden vaiheisiin. Suunnittele oma tulevaisuuden polku tai kartta, ja kirjaa siihen mitä kaikkea itse haaveilet toteuttavasi elämässäsi. Voit tehdä kartan haluamallasi tavalla, piirtäen, maalaten tai kollaasitekniikalla.

Jatka elämänpolkupohdintaa leikkaamalla itsestäsi tyylitelty ääriviivakuva, siluetti, ja aseta se haluamaasi kohtaan kotonasi. Kokeile saatko siitä varjon aikaiseksi auringon tai taskulampun avulla. Oma siluettikuva kotonasi voi muistuttaa sinua haaveistasi ja unelmistasi! Siluetti voi olla vapaalla kädellä leikattu, vaikka paksunnettu tikku-ukko.

Taiteilija puhuu videolla myös kolmannesta paikasta. Mitä hän sillä tarkoittaa? Voisiko tämä poikkeustilanne – ulkomaailma – olla meidän aidattu tyhjä tilamme? Se kolmas paikka, joka odottaa meitä, kun sen aika on. Voit kirjoittaa pienen päiväkirjamaisen tekstin siitä, mitä sinä ajattelet kolmannen paikan olevan.

Juhana Moisander: Ethology of a Man

Katso yläpuolelta pätkä Juhana Moisanderin videoteoksesta Ethology of a Man.

TEHTÄVIÄ ERI IKÄRYHMILLE

7.-9.lk
Juhana Moisanderia kiinnostaa improvisaatio ja ryhmädynamiikka. Tutustu kumpaankin käsitteeseen vapaasti verkosta tietoa hakemalla ja tutki teosta sen jälkeen uudelleen. Kuinka ihmiset teoksessa mielestäsi käyttäytyvät, mitä he tavoittelevat? Kirjaa havaintojasi ylös.

Lukio ja toinen aste
Nykytaide linkittyy usein taidehistoriaan taiteilijoiden kommentoidessa sitä. Barokin ajan (1600-1750) taiteelle tyypillisiä piirteitä sommittelussa olivat volyymi, tumma sävymaailma, valo ja voimakkaat aiheet. Etsi verkosta Peter Paul Rubensin (1577-1640) teoskuvat The Elevation of the Cross (Ristille nostaminen), 1610-1611 ja Massacre of the Innocent (Viattomien joukkomurha), 1611-1612.

Tutki Rubensin ja Moisanderin teoksia etsien niistä yhtymäkohtia. Kirjaa havaintojasi ylös.

Oscar Furbacken: Chambers #1

  • Oscar Furbacken: Chambers #1, 2017. © Ari Karttunen / EMMA

  • Oscar Furbacken: Chambers #1 © Ari Karttunen

  • Oscar Furbacken: Chambers #1. Yksityiskohta. © Ari Karttunen

Oscar Furbacken rakentaa teoksiinsa maailmoja pienoiskoossa. Häntä kiinnostaa katoavaisuus, rauniot ja tilan valtaava luonto. Paikat ovat kuin pieniä suojia, pesiä, joihin voi rakentaa oman tilan.

TEHTÄVIÄ ERI IKÄRYHMILLE

1.-3. lk
Katso teoskuvia: minkälaisen paikan näet? Piirrä oma ihana pesä, jossa on turvallinen ja mukava olo. Voit kokeilla rakentaa pesän myös omaan kotiisi. Rakenna vaikka sänkyysi pehmoinen pesä, jossa voit viettää hetken.

4.-6. lk.
Taiteilijaa kiinnostavat luonnon valtaamat tilat ja raunioituva betoni. Etsi ulkoa aivan kotisi lähiympäristöstä paikka, jossa luonto jo kutsumatta tekee tilaa rakennetun ympäristön keskelle.Voit ottaa kohdasta kuvan puhelimellasi. Muistathan huomioida ohjeet ulkona liikkumisen suhteen tehtävää tehdessäsi.

7.-9. lk.
Katso haastattelu tutustuaksesi taiteilijan ajatuksiin tarkemmin. Häntä kiinnostaa optisten illuusioiden luominen ja tietyt surrealistiset, epätodelliset elementit teoksissaan. Suunnittele epätodellinen näkymä ottamalla kuva peilin kautta valitsemastasi näkymästä. Jos haluat, voit käsitellä kuvaa puhelimesi muokkausvaihtoehdoilla.

Lukiot ja toinen aste
Katso haastattelu tutustuaksesi taiteilijan ajatuksiin tarkemmin. Taiteilija puhuu videolla sisäisestä paikasta, suojautumisesta, luolautumisesta. Pohdi tämänhetkistä yhteiskunnallista poikkeustilannetta ja kirjoita teksti aiheesta.

Hanna Saarikoski: Rajauskynä

Hanna Saarikoski, Rajauskynä, 2013. Still-kuva videolta.
Hanna Saarikoski, Rajauskynä, 2013. Still-kuva videolta.

Hanna Saarikosken keskeinen ajatus taiteen tekemisessä on havainto ja havainnon tulkitseminen taiteen keinoin. Hänen teoksissaan on elementtejä niin omakuvan traditiosta kuin performanssitaiteesta. Tutustu Saarikosken Rajauskynä (Eyeliner) -teokseen taiteilijan omilla sivuilla.

1.-3.lk
Havainto tarkoittaa esimerkiksi katsomista. Katso omaa kuvaasi peilistä. Kokeile piirtää omakuvasi niin ettet katso ollenkaan paperiin.

4.-9.lk
Tee lyhyt omakuvallinen video Instagramin tarinatyyliin. Mitkä asiat omakuvassasi kertovat sinusta, kuvaavat luonnettasi tai tyyliäsi?

Lukiot ja toinen aste
Tutustu taiteilijan haastatteluun ja katso taiteilijan kotisivuilta videoteos Rajauskynä (Eyeliner). Onko se omakuva, performanssi vai omien ajatustesi herättäjä? Erittele katsomiskokemustasi pohtien omaa ajattelua sitä katsoessasi ja tulkintaasi taiteilijan tarkoituksesta. Tutki verkosta omakuva-aiheeseen liittyviä tekstejä. Voit viitata niihin omassa kirjoitelmassasi.

<iframe src=”https://player.vimeo.com/video/259874832″ width=”640″ height=”360″ frameborder=”0″ allowfullscreen=”allowfullscreen”></iframe>

Anne-Karin Furunes: Valaistut hetket 1

Anne-Karin Furunes, Valaistut hetket 1, 2012
Anne-Karin Furunes, Valaistut hetket 1, 2012

Anne-Karin Furunesin teosten lähtökohtana ovat vanhat valokuvat. Taiteilijan mukaan henkilökuvien kautta voi pohtia sitä, mitä on olla ihminen. Furunesin teosten toteutustapa perustuu vuoropuheluun valon kanssa. Kuva on toteutettu mustaksi maalatulle kankaalle perforoimalla eli rei’ittämällä se erikokoisilla rei’illä, jolloin paljas seinä teoksen takana näkyy reikien läpi ja tulee osaksi teosta. Teoksen syvyysvaikutelma syntyy valon lisäksi katsojan liikkeestä ja tarkastelukulman vaihtelusta. Valo, seinä ja fyysinen tila ovat osa teosta.

1.–3.lk. TEHTÄVÄ
Furunesin taideteos Valaistut hetket 1 on samanlainen kuin koulu- tai passikuvasi — se kuvaa myös vain henkilön kasvoja, ei ihmistä kokonaan. Kun katsot taideteosta, mitä näet? Miten kuvailisit taideteoksessa olevaa henkilöä? Onko hän saman ikäinen, nuorempi tai vanhempi kuin sinä? Kun katsot henkilön kasvoja ja ilmettä, minkälainen tunne tai ajatus hänellä on sinun mielestäsi?

1.–3.lk. JATKOTEHTÄVÄ
Pohdi ja kuvittele taideteoksessa olevan henkilön tarina. Voit käyttää aikaisempien kysymysten vastauksia tarinan alkuna. Kuka hän on? Mitä on tapahtunut ennen kuvan ottamista? Miksi henkilöstä on otettu kuva? Mitä tapahtuu kuvan ottamisen jälkeen? Voit myös piirtää kuvaparin, jossa sinä ja teoksen henkilö olette yhdessä hyvällä mielellä. Mieti mitä voisit sanoa kuvan henkilölle kannustaaksesi ja piristääksesi häntä.