Etäopetusmateriaali kouluille

EMMA Taideloma

Hei opettaja! Tältä sivulta löydät materiaalia ja tehtäviä etäopetuksen tueksi sekä omaan oppiaineeseen sovellettavaksi. Tehtävissä hyödynnetään EMMAn tuottamia taiteilijahaastatteluja ja kuvia taideteoksista. Alussa on kysymyksiä ja tehtäviä, jotka sopivat minkä tahansa taiteilijahaastattelun oheen. Sitä seuraa taiteilijakohtainen osio, jossa tehtävät perustuvat juuri kyseiseen teokseen tai taiteilijahaastatteluun. Tehtäviä voi soveltaa kaiken ikäisille. Loppuosan videoissa on tehtäviä ikäryhmäsuosituksen mukaisesti.

YLEISET OHJEET TAITEILIJAHAASTATTELUJEN OHEEN:

Katso taiteilijahaastattelu ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

Millaiset aiheet ja teemat kiinnostavat taiteilijaa? Minkälaisia materiaaleja ja tekniikoita taiteilija käyttää teoksissaan?

Kirjaa ylös asioita, jotka jäivät mieleesi.

Mitä sinä ajattelet taiteilijaa kiinnostavista teemoista? Minkälainen aihe innostaisi sinua omaan luovaan ilmaisuun?

Ota esiin haluamasi kotoa löytyvä väline oman idean toteuttamiseksi. Se voi olla kännykkäkamera, kynä ja paperia tai vaikka keräyspaperia ja sakset. Tässä voit käyttää mielikuvitusta.

Valitse ympäriltäsi itse keksimäsi kohde, jota haluat havainnoida. Voit ottaa usean kuvan sarjan lemmikistäsi, piirtää paperille huonekasvin ääriviivoja tai leikata perheenjäsenesi profiilin saksilla. Keksitkö itse jonkun aivan eri tavan ilmaista itseäsi valitsemaasi teemaan liittyen? Tallenna tuotoksesi ottamalla siitä valokuva. Voit kirjata lisäksi ylös havaintoja työskentelystäsi.

Taiteilijahaastattelut ja haastattelukohtaiset tehtävät

Ulla Jokisalo: Neulankantaja

Taiteilija Ulla Jokisalo käyttää teoksissaan symboleja, joilla on erilaisia merkityksiä. Hän rakentaa kuvien avulla kieltä, jolla kommunikoida. Neulankantaja-teoksessa taiteilija on käyttänyt oman tätinsä kuvaa omakuvansa rakentamiseen. Pitkä neula symbolisoi vaikeaa elämänvaihetta, jota pieni tyttö pontevasti kantaa. Punainen lanka kertoo jatkuvuudesta ja antaa toivoa.

TEHTÄVÄ
Kysy saatko muokata sinusta otettua valokuvaa, tai piirrä kuvastasi uusi versio. Sen voi tehdä vaikka piirtämällä läpi ikkunaa vasten. Lisää kuvaan sinulle tärkeitä ja sinusta kertovia symboleja haluamallasi tavalla.

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa taiteilija Ulla Jokisalo kertoo Neulankantaja-teoksesta.

Sami Lukkarinen: Jasu69

Kuvan teos on ensimmäinen taiteilija Sami Lukkarisen tekemästä sosiaalisen median profiilikuvia kommentoivasta pitkästä teossarjasta. Taiteilija on lähes kahdenkymmenen vuoden aikana pohtinut ja kommentoinut verkossa julkaistuja omakuvia.

TEHTÄVÄ
Leiki omalla kännykkäkamerallasi. Ota itsestäsi hyviä ja kamalia kuvia. Kokeile kuvakulmia, sommittelua ja ilmeitä. Millaista kuvaa et näyttäisi mielelläsi kenellekään. Valitse kuvista yksi, jota haluat käyttää.

Suurenna valitsemaasi kuvaa kännykän näytöllä ja valitse tekniikka ja materiaali, jolla haluat omakuvan toteuttaa. Toista kuva paperille suurina värialueina esim. kynillä värittäen tai erivärisiä revittyjä paperinpaloja asetellen niin, että kuvasta tulee lähes ei-esittävä. Ota valmiista omakuvasta valokuva muistoksi!

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa taiteilija Sami Lukkarinen kertoo teoksestaan Jasu69.

Timo Vaittinen: Dream Team

Timo Vaittinen on tehnyt teoksensa teknisistä urheilukankaista. Hän on kiinnostunut urheilujoukkueiden logoista ja on rytmittänyt teoksiinsa paljon värejä ja geometrisia muotoja.

TEHTÄVÄ
Etsi verkon kuvavirrasta logoja ja urheiluseurojen tunnuksia, joissa on sinun mielestäsi kivoja värejä ja muotoja. Valitse niistä mieluisimmat muoto- ja väriyhdistelmät toistamalla niitä paperille. Voit myös leikata vanhoista lehdistä, itseväritetystä paperista tai muovipusseista erivärisiä muotoja. Tee valitsemallasi tekniikalla teos, missä mielestäsi värit ja muodot luovat rytmiä.

TEHTÄVÄN TUEKSI
Katso video, jossa Timo Vaittinen kertoo teoksestaan Dream Team.

Hanna-Kaisa Korolainen: Aapisryijy

Hanna-Kaisa Korolainen käyttää taiteessaan erilaisia materiaaleja. Aloittaessaan uutta taideteosta hän tutkii historiallisia henkilöitä, taiteilijoita ja heidän tekemiään töitä. Taiteilijan Aapisryijy viittaa Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijyyn. 1800-luvulla tekstiilejä, kuten ryijyjä tai seinävaatteita ja tyynyjä käytettiin paljon kotien sisustuksessa.

TEHTÄVÄ:
Tutki sekä Hanna-Kaisa Korolaisen Aapisryijyä että verkkohaun avulla Akseli Gallen-Kallelan Liekki-ryijyn kuvaa. Havainnoi niiden muotoja, kokoa ja tilaa, jossa ne ovat esillä. Tee oma runsas sommitelma asettelemalla kodistasi löytyviä tekstiilejä omaksi teokseksi, vaikka tuolin tai sohvan päälle. Kysy ensin lupa, saatko käyttää sukkalaatikon sisältöä, kaulahuiveja tai villapaitoja. Muista siivota omat jälkesi!

TEHTÄVÄN TUEKSI:
Katso video, jossa Hanna-Kaisa Korolainen kertoo Aapisryijy-teoksestaan.

Tehtäviä eri ikäryhmille

Juhana Moisander: Ethology of a Man

Katso yläpuolelta pätkä Juhana Moisanderin videoteoksesta Ethology of a Man.

TEHTÄVIÄ ERI IKÄRYHMILLE

7.-9.lk
Juhana Moisanderia kiinnostaa improvisaatio ja ryhmädynamiikka. Tutustu kumpaankin käsitteeseen vapaasti verkosta tietoa hakemalla ja tutki teosta sen jälkeen uudelleen. Kuinka ihmiset teoksessa mielestäsi käyttäytyvät, mitä he tavoittelevat? Kirjaa havaintojasi ylös.

Lukio ja toinen aste
Nykytaide linkittyy usein taidehistoriaan taiteilijoiden kommentoidessa sitä. Barokin ajan (1600-1750) taiteelle tyypillisiä piirteitä sommittelussa olivat volyymi, tumma sävymaailma, valo ja voimakkaat aiheet. Etsi verkosta Peter Paul Rubensin (1577-1640) teoskuvat The Elevation of the Cross (Ristille nostaminen), 1610-1611 ja Massacre of the Innocent (Viattomien joukkomurha), 1611-1612.

Tutki Rubensin ja Moisanderin teoksia etsien niistä yhtymäkohtia. Kirjaa havaintojasi ylös.

Oscar Furbacken: Chambers #1

  • Oscar Fuhrbacken: Chambers #1 © Ari Karttunen

  • Oscar Fuhrbacken: Chambers #1. Yksityiskohta. © Ari Karttunen

  • Oscar Furbacken: Chambers #1, 2017. © Ari Karttunen / EMMA

Oscar Furbacken rakentaa teoksiinsa maailmoja pienoiskoossa. Häntä kiinnostaa katoavaisuus, rauniot ja tilan valtaava luonto. Paikat ovat kuin pieniä suojia, pesiä, joihin voi rakentaa oman tilan.

TEHTÄVIÄ ERI IKÄRYHMILLE

1.-3. lk
Katso teoskuvia: minkälaisen paikan näet? Piirrä oma ihana pesä, jossa on turvallinen ja mukava olo. Voit kokeilla rakentaa pesän myös omaan kotiisi. Rakenna vaikka sänkyysi pehmoinen pesä, jossa voit viettää hetken.

4.-6. lk.
Taiteilijaa kiinnostavat luonnon valtaamat tilat ja raunioituva betoni. Etsi ulkoa aivan kotisi lähiympäristöstä paikka, jossa luonto jo kutsumatta tekee tilaa rakennetun ympäristön keskelle.Voit ottaa kohdasta kuvan puhelimellasi. Muistathan huomioida ohjeet ulkona liikkumisen suhteen tehtävää tehdessäsi.

7.-9. lk.
Katso haastattelu tutustuaksesi taiteilijan ajatuksiin tarkemmin. Häntä kiinnostaa optisten illuusioiden luominen ja tietyt surrealistiset, epätodelliset elementit teoksissaan. Suunnittele epätodellinen näkymä ottamalla kuva peilin kautta valitsemastasi näkymästä. Jos haluat, voit käsitellä kuvaa puhelimesi muokkausvaihtoehdoilla.

Lukiot ja toinen aste
Katso haastattelu tutustuaksesi taiteilijan ajatuksiin tarkemmin. Taiteilija puhuu videolla sisäisestä paikasta, suojautumisesta, luolautumisesta. Pohdi tämänhetkistä yhteiskunnallista poikkeustilannetta ja kirjoita teksti aiheesta.

Hanna Saarikoski: Rajauskynä

Hanna Saarikoski, Rajauskynä, 2013. Still-kuva videolta.

Hanna Saarikosken keskeinen ajatus taiteen tekemisessä on havainto ja havainnon tulkitseminen taiteen keinoin. Hänen teoksissaan on elementtejä niin omakuvan traditiosta kuin performanssitaiteesta. Tutustu Saarikosken Rajauskynä (Eyeliner) -teokseen taiteilijan omilla sivuilla.

1.-3.lk
Havainto tarkoittaa esimerkiksi katsomista. Katso omaa kuvaasi peilistä. Kokeile piirtää omakuvasi niin ettet katso ollenkaan paperiin.

4.-9.lk
Tee lyhyt omakuvallinen video Instagramin tarinatyyliin. Mitkä asiat omakuvassasi kertovat sinusta, kuvaavat luonnettasi tai tyyliäsi?

Lukiot ja toinen aste
Tutustu taiteilijan haastatteluun ja katso taiteilijan kotisivuilta videoteos Rajauskynä (Eyeliner). Onko se omakuva, performanssi vai omien ajatustesi herättäjä? Erittele katsomiskokemustasi pohtien omaa ajattelua sitä katsoessasi ja tulkintaasi taiteilijan tarkoituksesta. Tutki verkosta omakuva-aiheeseen liittyviä tekstejä. Voit viitata niihin omassa kirjoitelmassasi.

Anne-Karin Furunes: Valaistut hetket 1

Anne-Karin Furunes, Valaistut hetket 1, 2012

Anne-Karin Furunesin teosten lähtökohtana ovat vanhat valokuvat. Taiteilijan mukaan henkilökuvien kautta voi pohtia sitä, mitä on olla ihminen. Furunesin teosten toteutustapa perustuu vuoropuheluun valon kanssa. Kuva on toteutettu mustaksi maalatulle kankaalle perforoimalla eli rei’ittämällä se erikokoisilla rei’illä, jolloin paljas seinä teoksen takana näkyy reikien läpi ja tulee osaksi teosta. Teoksen syvyysvaikutelma syntyy valon lisäksi katsojan liikkeestä ja tarkastelukulman vaihtelusta. Valo, seinä ja fyysinen tila ovat osa teosta.

1.–3.lk. TEHTÄVÄ
Furunesin taideteos Valaistut hetket 1 on samanlainen kuin koulu- tai passikuvasi — se kuvaa myös vain henkilön kasvoja, ei ihmistä kokonaan. Kun katsot taideteosta, mitä näet? Miten kuvailisit taideteoksessa olevaa henkilöä? Onko hän saman ikäinen, nuorempi tai vanhempi kuin sinä? Kun katsot henkilön kasvoja ja ilmettä, minkälainen tunne tai ajatus hänellä on sinun mielestäsi?

1.–3.lk. JATKOTEHTÄVÄ
Pohdi ja kuvittele taideteoksessa olevan henkilön tarina. Voit käyttää aikaisempien kysymysten vastauksia tarinan alkuna. Kuka hän on? Mitä on tapahtunut ennen kuvan ottamista? Miksi henkilöstä on otettu kuva? Mitä tapahtuu kuvan ottamisen jälkeen? Voit myös piirtää kuvaparin, jossa sinä ja teoksen henkilö olette yhdessä hyvällä mielellä. Mieti mitä voisit sanoa kuvan henkilölle kannustaaksesi ja piristääksesi häntä.