Espoo Museum of Modern Art
Ennätysten vuosi: EMMAssa vieraili lähes 200 000 kävijää
EMMAssa rikottiin ennätyksiä vuonna 2023. Museossa vieraili päälle 199 000 kävijää – yli 20 000 enemmän, kuin koskaan aikaisemmin. Arkkitehtonisesti upeissa tiloissa nähtiin kaikkiaan 10 taiteen monimuotoisuudesta kertovaa näyttelyä sekä järjestettiin laajaa ohjelmaa erilaisille yleisöille.
EMMAn näyttelyt taiteen ja muotoilun risteyskohdassa olivat huipussaan vuonna 2023. Pysyvästi esillä olevan Bryk & Wirkkala –katseluvaraston rinnalla edellisvuodelta jatkuivat Tapio Wirkkala – Muoto ja Collection Kakkonen -kokoelmanäyttely. Suomalainen lasi- ja keramiikkataide Collection Kakkosessa on houkutellut EMMAan valtavan määrän ensikertalaisia ympäri Suomen ja kansainvälisesti. Maaliskuussa Yrjö Kukkapuron (s. 1933) 90-vuotisjuhlanäyttelyn avauduttua esillä oli kaikkiaan neljä muotoilusta käsittelevää näyttelyä. Taikahuone-näyttelyn myötä Kukkapuron tuotantoa ja prototyyppejä esitettiin ensi kertaa rinnakkain hänen pitkäaikaisen inspiraation lähteensä, taiteen kanssa. Yrjö Kukkapuro – Taikahuone on esillä vielä 28. tammikuuta asti.
EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteisessä InCollection-näyttelysarjassa nähtiin kaksi taiteen kokemisen rajoja haastavaa näyttelyä. Pilvi Takalan (s. 1981) Valvonnan alla ja sen yhteydessä järjestetty kolmen EMMA Talks -tilaisuuden kokonaisuus tarjosi yleisöille mahdollisuuden tarkastella vallan ja turvallisuuden muotoja eri näkökulmista. Ranskalainen taiteilija Pierre Huyghe (s. 1962) toteutti EMMAan kolmesta akvaariosta ja kahdesta videoteoksesta koostuvan Chimeras–näyttelyn, jonka teokset oli eroteltu museon ympäristöön reagoivilla lasiseinillä. Näyttelyn lähtökohtana toimi Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan hankittu Abyssal Plain (Syvyyden aava) -akvaario.
WeeGeen modernistinen arkkitehtuuri loi näyttämön kuvataiteilija Hannaleena Heiskan (s. 1973) ja tanssija-koreografi Minna Tervamäen (s. 1968) eri taiteenlajeja yhdistävälle Metamorphosis-kokonaisuudelle. EMMAssa järjestettiin yhteensä kymmenen museoon luotua esitystä, joiden aikana yleisö pääsi heittäytymään tanssin ja maalauksen vietäväksi. Esitykset saivat osakseen suuren suosion ja jokainen näytöksistä loppuun varattiin hetkessä. Performanssisarjasta pääsi nauttimaan kaikkiaan yli 500 museokävijää.
Syksyllä EMMAssa pysähdyttiin tarkastelemaan taiteilija Katarina Reuterin (s. 1964) kerroksellisia, luontoa ja lähiympäristöä kuvaavia maalauksia. Black Crow Blues -näyttelylle luotiin intiimi ja rauhallinen esillepano, jossa yleisö voisi hiljentyä näiden monimerkityksellisten teosten tutkiskeluun. Näyttely on osa Suomen taideakatemian säätiön palkintoa ja esillä vielä 28. tammikuuta saakka.
Koko perheen suosikki, Lasten museofestarit järjestettiin ensimmäistä kertaa Näyttelykeskus WeeGeen, EMMAn ja KAMUn lisäksi pihan toisella puolella sijaitsevissa Museo Leikissä ja Museo Kruunussa. Tapahtumarikkaasta viikonlopusta nautti jopa 4000 kävijää.
EMMAn vuoden 2023 ohjelmiston keskiössä oli taiteen ja tieteen eri muotojen välinen vuoropuhelu. Sisällöt vetivät puoleensa lähes 200 000 kävijää. Vaikuttavista taidekokemuksista päästiin nauttimaan myös museotilan ulkopuolella. EMMA syvensi digitaalista palvelutarjontaansa merkittävästi uuden EMMA Zone -verkkosivun lanseerauksella, ja toteutti lukuisia julkisen taiteen projekteja eri puolille Espoon kaupunkitilaa.