Espoo Museum of Modern Art

© Ari Karttunen / EMMA
© Ari Karttunen / EMMA

29.09.2010 - 09.01.2011

100% Silk

Näyttely vie silkin syntysijoille Kiinaan, silkin ihmeelliseen, vuosituhantiseen maailmaan. Näyttely esittelee silkin historiaa, kudottuja ja kirjailtuja kankaita, pukuja, asusteita ja seinävaatteita, joista vanhimmat ovat lähes 5000 vuoden takaa ja uusimmat nykyajalta.

100% Silk kertoo myös silkin synnystä, siitä miten pieni mulperipuun lehtiä syövä silkkiperhosen toukka kehrää kotelokoppansa silkkisäikeistä. Silkki on taiteen ja tekniikan nerokas yhdistelmä, siksi näyttelyssä esitellään myös silkin kudontatekniikkaa ensimmäisistä vyötärökangaspuista monimutkaisiin vetokangaspuihin.

100 % Silk jatkaa EMMAn kiinalaisen kultuurin näyttelysarjaa, josta edellinen oli Tee! Teetä, taidetta ja keramiikkaa. Silkkinäyttelyn aineisto, teosmäärältään noin 100, tulee Kiinan kansallisesta Silkkimuseosta Hangzhousta, maailman suurimmasta silkkimuseosta.

5000 vuotta kiinalaista silkkiä

Silkin hohde ei ole himmennyt yli viiteen tuhanteen vuoteen. Tarkoin varjellusta salaisuudesta ja hallitsijoiden etuoikeudesta on tullut jokamiehen ylellisyyttä. Samalla silkki on kuitenkin säilyttänyt kiehtovuutensa ja arvoituksellisuutensa. Se on luonnon ihme: silkkimadon lahja ihmisille.

Silkki on olennainen osa Kiinan historiaa. Silkin synty oli aluksi mysteeri, ja itse silkkimatoa pidettiin pyhänä, taivaan ja maan yhdistäjänä. Vähitellen silkin merkitys maallistui, ja siitä tuli elinkeino, ylellisyys- ja vientituote, diplomatian ja politiikan väline. Koko ajan silkki on kuitenkin säilynyt syvällisenä osana kiinalaista kulttuuria. Se on kietoutunut niin taiteeseen, kieleen ja kirjallisuuteen kuin hovikulttuuriin, pukeutumiseen ja sisustukseen. Silkinvalmistus säilyi Kiinassa tuhansia vuosia tarkoin vartioituna valtiosalaisuutena ja samalla myös Kiinan tärkeimpänä vientituotteena. Vasta 500-luvulla silkinviljely levisi muuallekin.

Muinaiskiinalaisen kirjan Huainanzin mukaan silkkimato on lohikäärmeen eli kaikkien hyvien voimien alku- ja esikuva, ja se on aina kulkenut lohikäärme-käsitteen mukana. Pieni ihmeellinen silkkimato ja suuri lohikäärme ovat molemmat hyvän ja kauniin vertauskuvia. Silkkiin sisältyy uskomaton määrä asioita. Se on paljon enemmän kuin moneen muuntuva, loistelias kangas; silkki kantaa itsessään muinaisen Kiinan kulttuurisia merkityksiä ja historiallisia arvoja.

Järjestäjät

EMMA—Espoon modernin taiteen museo

China National Silk Museum, Hangzhou, P.R.China

Zhejiang Provincial Department of Culture, Hangzhou, P.R.China

Näyttely on osa 2010 Suomi-Kiina Zhejiang kulttuurifestivaalia, johon liittyvät myös Lohikäärme lentää ja feeniks tanssii  – esitykset Dipolissa 28. ja 29.9. sekä Niityt ja merituuli -taidenäyttely Galleria Espoonsillassa.

Linnan pukuja

EMMAn yläaulassa on 100% Silk -näyttelyn ajan esillä Linnan itsenäisyydenpäivänjuhlien silkki-iltapukuja useilta eri vuosikymmeniltä. 5000 vuoden taakse katsovan silkkinäyttelyn rinnalla puvut kertovat nykymuodin silkkisestä historiasta. Villisilkin kokoamassa näyttelyssä nähdään taitavien suomalaisten suunnittelijoiden ja ompelijoiden Linnan vieraille tekemiä luomuksia.