Ernst Mether–Borgström: Nappipeli, 1961 (yksityiskohta) Ernst ja Eila Mether–Borgströmin kokoelma, Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo © Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen
Ernst Mether–Borgström: Nappipeli, 1961 (yksityiskohta) Ernst ja Eila Mether–Borgströmin kokoelma, Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo © Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

21.06.2017 - 07.01.2018

Ernst Mether-Borgström

EMMA jatkaa suomalaisen modernin taiteen kärkinimien esittelyä Ernst Mether-Borgströmin 100-vuotisjuhlanäyttelyllä. Näyttely täydentää myös kuvaa suomalaisesta modernismista itsenäisyytemme juhlavuonna.

Ernst Mether-Borgström (1917-1996) oli yksi suomalaisen abstraktin taiteen uranuurtajista. Hän oli tuottelias taiteilija, joka osallistui aktiivisesti näyttelyihin sekä kotimaassa että ulkomailla. Ensiesiintyminen tapahtui vuonna 1941 Nuorten näyttelyssä Helsingin Taidehallissa. Mether-Borgströmin polku kohti abstraktia ilmaisua ei ollut suoraviivainen: hän teki rinnakkain esittäviä ja abstrakteja aiheita varsin pitkään vaikka ensimmäinen abstrakti maalaus syntyikin jo vuonna 1948. Veistoksissa hän sovelsi samoja ajatuksia kuin maalauksissa, tutkien niitä kolmiulotteisuuden mahdollistamin keinoin. EMMAn näyttelyssä esillä olevat, eri painotekniikoilla aikaansaadut teokset vuosikymmenten varrelta tuovat esiin myös taitavan ja persoonallisen graafikon.

Mether-Borgström pyrki taiteessa muodon selkeyteen, suunnittelemattomuuteen ja intuition kunnioittamiseen. Teoreettisen puhdasoppisuuden välttäminen toi abstraktiin muotokieleen monimuotoisuutta. Väri oli hänen tärkein ilmaisuvälineensä, jota hän käytti hienostuneesti, mutta myös rikkaasti ja rohkeasti. Hän uskoi taiteen vaikuttamismahdollisuuksiin, pitäen omana ohjenuoranaan optimismia ja elämänilon tallentamista.

Näyttelyssä on esillä yli sata teosta ja ne on valittu EMMAn ja Mether-Borgströmin säätiön kokoelmista sekä suomalaisista museo- ja yksityiskokoelmista. Näyttelyä on täydennetty arkistomateriaalilla sekä EMMAn tuottamalla dokumentilla taiteilijasta. Taiteilijan tuotantoa tuodaan esiin myös osana espoolaista kuvataide-elämää. Hän asui pitkään Espoossa ja työskenteli Nallenpolun ateljeetalossa.

Näyttely on jatkoa museon omalle, suomalaisen modernismin klassikoita esittelevälle näyttelysarjalle, jossa on aikaisemmin nähty mm. Tapio Wirkkalan, Birger Kaipiaisen, Anitra Lucanderin, Lars-Gunnar Nordströmin ja Rut Brykin näyttelyt. Näyttelyn kuraattorina toimii amanuenssi Hanna Mamia-Walther EMMAsta.

EMMA jatkaa myös ansiokasta toimintaansa taiteilijakirjojen kustantajana. Näyttelyn yhteydessä ilmestyi EMMAn julkaisema laajasti taiteilijan tuotantoa esittelevä kirja, jonka artikkeleista vastaavat mm. taidehistorioitsija Leena Lindqvist, näyttelyn kuraattori Hanna Mamia-Walther ja kuvataidekriitikko Timo Valjakka. Näyttely ja kirja toteutettiin yhteistyössä Mether-Borgströmin säätiön kanssa.

  • © Ari Karttunen / EMMA

  • © Ari Karttunen / EMMA

  • © Ari Karttunen / EMMA

  • © Ari Karttunen / EMMA

  • Ernst Mether-Borgström © Mether-Borgströmin säätiö
  • Punainen-vihreä 1910 (À Kandinsky), yksityiskohta, 1950–55. Mether-Borgströmin säätiö
  • Ernst Mether-Borgström © Mether-Borgströmin säätiö
  • Ernst Mether-Borgström: Cross Section Minus -III, (yksityiskohta), 1983, EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma