Tokiossa 27.4. avautuva näyttely esittelee Rut Brykin taidetta viideltä vuosikymmeneltä

Rut Brykin (1916–1999) Japanin kiertonäyttely nähdään neljässä museossa vuosien 2019–2020 aikana. Rut Bryk – Perhosen kosketus tarjoaa laajan katsauksen Brykin viidelle vuosikymmenelle ulottuvaan taiteilijan uraan. Bryk on tunnettu herkistä, mutta voimakkaista teoksistaan, joilla hän on lähtemättömästi vaikuttanut suomalaiseen keramiikkataiteeseen. Hänen töidensä kirjo ulottuu värikkäistä tarinallisista teoksista suuriin tilallisiin ja arkkitehtonisesti näyttäviin luomuksiin.

Tokyo Station Galleryssa 27.4. yleisölle avautuva näyttely aloittaa Rut Brykin Japanin näyttelykiertueen. Näyttelyssä on esillä noin 200 teosta, joista valtaosa on EMMAan  talletetusta Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta.

Rut Bryk – Perhosen kosketus -näyttely rakentuu viidestä osasta:

Muistoja ja haaveita
Bryk aloitti uransa kuvittajana ja tekstiiliteosten suunnittelijana. Aiheet huokuvat lämpöä ja inhimillisyyttä, myös surullisia lapsuuden muistoja kuvaten. Varhaisissa keramiikkatöissään Bryk kuvasi unenomaisia tarinallisia näkymiä tai humoristisia arjen sattumuksia, usein omaan lapsuuteensa ja sen tapahtumiin liittyen. Tarinat, ihmis-, eläin- ja kasviaiheet sekä rento maalauksellisuus olivat ominaista Brykin varhaisille teoksille. Kuva-aiheet syntyivät aluksi muiden muotoilemien astioiden pintaan ja vähitellen yhä enemmän itsenäisinä kuva-aiheina laattapinnoille.

Värin lumo
Vuosina 1948─1950 Bryk aloitti työskentelyn tekniikalla, joka muistutti taidegrafiikkaa ja mahdollisti sarjallisen työskentelyn. Keramiikkalaatat valettiin kipsimuottien avulla, joka mahdollisti laattojen versioinnin sekä erilaiset värilliset kokeilut ja variaatiot. Aiheina olivat tyylitellyt asetelmat, perhe-elämä ja lapsuusmuistot. Kuva-aiheet piirrettiin ensin muottina toimiville kipsilevyille. Saviliete kaadettiin muottiin, jolloin kipsiin kaiverretuista ääriviivoista muodostui teokseen lasitepinnat rajaavia kohokuvioita. Tämä mahdollisti paksut lasitteet sekä kuultavana hehkuvan värimaailman. Jokainen laatta on uniikki, vaikka ne on valettu saman muotin avulla. Myös yksittäisen laatan muotoa voitiin leikata eri tavoin.

Kohti tilallisuutta
1950-luvun lopulla Bryk alkoi koostaa teoksia pienten laattojen pohjalta. Hän suunnitteli erilaisia toistettavia laattaelementtejä, joiden pohjalta kukin yksittäinen teos rakentui. Yksittäiset laatat sisältävät abstrakteja ja esittäviä dekoraatioita, jotka on tehty kaiverrusta, värejä ja jopa keramiikkateollisuudessa käytettyjä painokuvia hyväksi käyttäen. Teokset kasvoivat suuremmiksi ja suhteutuivat aiempaa vahvemmin tilaan. Brykin isä oli perhosten tutkija ja perhosaiheiset teokset liittyvät vielä lapsuuden muistoihin, muutoin aiheet irtautuvat yhä enemmän taiteilijan henkilöhistoriasta. Brysselin maailmannäyttelyssä vuonna 1958 esitelty Kaupunki levittäytyi tilassa horisontaalisesti. Rut Brykin ensimmäinen varsinainen monumentaalityö, Katettu pöytä (1961) sijaitsee Saksassa Rosenthalin posliinitehtaan tiloissa. Näyttelyssä on mukana teoksen yksityiskohtia ja sen taustalaattoja Bryk hyödynsi myöhemmin muissa teoksissaan.

Pienestä suurta
Bryk rakensi moduulijärjestelmän avulla kaakeleista reliefejä ja monumentaaliteoksia edustustiloihin. Kaakeleista kootut reliefit olivat työläitä rakentaa, mutta taiteilijalle oli aina tärkeää teoksen sommittelu. Teokset saivat muodon ja palaset osat löysivät paikkansa taiteilijan työhuoneen lattialla, jossa Bryk tutki kokonaisuutta uudestaan ja uudestaan tikkaille kiiveten. 1960-luvun lopun teoksissa on yhdistetty valkoisia kaakeleita sekä raikkaita ja kirkkaita perusvärejä pop-taiteen hengessä. Väripinnat ovat kuin teollisesti valmistettua muovia tai emalia. Samaan aikaan taiteilija työsti tummia pintoja, joista värit erottuivat hehkuvina kuin neonvalot suurkaupungin yössä.

Valon harmonia
1970-luvun lopulta alkaen Brykiä kiehtoi yhä enemmän luontoon liittyvien valon ja varjon ilmiöiden jalostaminen kolmiulotteisiksi pinnoiksi. Yksittäisten kaakelien muotoilut muuttuivat pelkistetymmiksi ja geometrisiksi värien ja materiaalisuuden väistyessä. Valo, tila ja aika olivat teosten keskeisimpiä käsitteitä, katsojaa puhuttelee aineettomuuden tuntu. Pohjoisen luonnon puhtaus ja aistivoimaisuus on läsnä erityisesti taiteilijan viimeisessä monumentaaliteoksessa, Tasavallan presidentin virka-asuntoon luodussa Jäävirrassa (1991).

Näyttelyssä on esillä Rut Brykin tyttären, taiteilija Maaria Wirkkalan materiaalitutkielma Mielen mosaiikki, joka on kuin elämäkerta ilman sanoja ja valmistettu Brykin eri vuosikymmenien aikana teoksiinsa käyttämistä keramiikkaelementeistä.

Muista myös EMMAn katseluvarastossa 5.5. asti esillä oleva Rut Bryk: Pehosen kosketus -dokumetti.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer from EMMA Espoo Museum of Modern Art on Vimeo.

Näyttely on esillä Tokyo Station Galleryssa 16.6. asti, jonka jälkeen näyttelykiertue jatkuu seuraavasti:
7.9.–20.10.2019 Itami City Museum of Art
25.4.2020– 5.7.2020 Museum of Modern Ceramic Art, Gifu
18.7.–6.9.2020 Kurume City Art Museum

Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.