© Maaria Wirkkala

03.04.2019 - 05.05.2019

Rut Bryk -dokumentti ja Mielen mosaiikki

EMMAn tuottama dokumenttielokuva Rut Brykistä saa ensi-iltansa 3.4.2019. Se on esillä Bryk & Wirkkala -katseluvaraston keskellä olevassa näyttelytilassa. Dokumentin rinnalla nähdään 14.4. asti kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki.

Rut Bryk: Perhosen kosketus on lämminhenkinen taiteilijan henkilökuva. Rut Bryk (1916–1999) oli modernin keramiikkataiteen uudistaja. Hän jätti jälkipolville runsaan tuotannon herkkiä keramiikkateoksia, mutta ei sanoja niitä selittämään. Asiantuntijat ja taiteilijan läheiset kertovat intiimissä dokumenttielokuvassa Rut Brykistä ihmisenä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin Lapissa keskellä erämaata.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Teos on elämäkerta ilman sanoja. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14. huhtikuuta asti, jonka jälkeen se matkaa Japaniin osana Rut Bryk -kiertonäyttelyä.

Rut Bryk: Perhosen kosketus

Käsikirjoitus ja ohjaus: Yehia Eweis & Laura Kokkonen