Tapahtuma

• 02.10.2024
  • 14:00 - 19:00
  • Aitio-tila, 2. kerros

Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön järjestämä kaksiosainen juhlavuoden symposium käsittelee muodon olemusta ja merkitystä yhdeksässä taiteenlajissa tunnettujen taiteilijoiden luentojen kautta. MUOTO TAITEISSA on ensimmäinen Suomessa järjestetty koko taiteen kentän kattava, taiteellista muotoa pohtiva symposium.

MUOTO TAITEISSA -symposiumin toisessa osassa 2.10. kuullaan esityksiä viideltä valitulta taiteen lajeilta: musiikki, kaunokirjallisuus, tanssi, veistotaide ja runous.

Muodolla on eri taiteenlajeissa erilaisia tehtäviä, olemuksia ja merkityksiä. Taiteellinen muoto voi olla myös kokijan ulkopuolella oleva aineellinen muoto tai hänet sisäänsä sulkeva kertomus, ääni- tai tilarakennelma. MUOTO TAITEISSA -symposium tutkii sitä, mitä muoto eri taiteissa on ja mikä on sen tehtävä. Mitkä ovat muodon, mielikuvan, mentaalisen sisällön ja tunneulottuvuuksien vuorovaikutukset ja suhteet?

Lokakuun symposiumin 2.10. puhujat ovat säveltäjä Kalevi Aho (musiikki), kirjailija Iida Turpeinen (kaunokirjallisuus), kuvanveistäjä Emma Helle (veistotaide), koreografi ja tanssija Valtteri Raekallio (tanssi) ja kirjailija Jyrki Kiiskinen (runous). Symposium-päivän päättää luennoitsijoiden välinen keskustelu, jossa mukana myös professori emeritus, arkkitehti Juhani Pallasmaa. MUOTO TAITEISSA -symposiumin moderoi näyttelijä Timo Torikka.

Symposiumiin voi osallistua museolipun hinnalla, mutta siihen tulee ilmoittautua etukäteen. Paikkoja on rajoitetusti ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittaudu MUOTO TAITEISSA -symposiumiin tästä linkistä.

14:00 aloitus
14:20 johdanto
14:30 Kalevi Aho / musiikki
15:05 Iida Turpeinen / kaunokirjallisuus
15:40 Valtteri Raekallio / tanssi
16:15 Tauko
16:30 Emma Helle / veistotaide
17:05 Jyrki Kiiskinen / runous
17:50 loppukeskustelu
18:30 päätös, tarjoilu, vapaata keskustelua
19:00 ovet kiinni, WeeGee kiinni

EMMAssa parhaillaan esillä oleva Tapio Wirkkala – Muoto -näyttely esittelee veistoksellista muotokieltä Tapio Wirkkalan monipuolisessa tuotannossa. Näyttelyyn voi tutustua opastetulla kierroksella MUOTO TAITEISSA -symposiumia edeltävästi klo 13–13.45. Tapio Wirkkala – Muoto on esillä EMMAssa 6.10.2024 saakka.

Liittyvää

Lisää tapahtumia