Karin Hellman, Willendorfin Venus (yksityiskohta), 1968. Kokoelma Hellman © Lilja Oey / EMMA

09.04.2025 - 01.02.2026

Karin Hellman

Karin Hellman (1915–2004) oli suomalaisen modernismin rohkea ja ennakkoluuloton uudistaja. Materiaali kuin materiaali heräsi taiteilijan käsissä uuteen loistoon: hän yhdisteli teoksissaan persoonallisella tavalla niin luonnosta löytyneitä kappaleita, kierrätettyjä tekstiilejä kuin teollisesti tuotettuja arkisia esineitä. Hellman on yksi Suomen merkittävimmistä kollaasitekniikkaa käyttäneistä taiteilijoista.

Hellmanin tuotannosta välittyy humaani ja lämmin elämänasenne, sekä vapaa ote taiteen tekemiseen. Taiteilijaa kiinnostivat paitsi eri kulttuurien myytit, myös modernin maailman ilmiöt ja tulevaisuudennäkymät. Teoksissa toistuvat usein spiraali – elämän kiertokulun ja henkisen kasvun symboli – sekä naiseuteen ja äitiyteen liittyvät teemat.

Lähes 100 teosta käsittävä kokonaisuus on ensimmäinen laaja museonäyttely Karin Hellmanin tuotannosta. Näyttely muodostuu pääosin EMMAn omistaman Kokoelma Hellmanin teoksista. Osana näyttelyä julkaistaan EMMAn tuottama tutkimuksellinen julkaisu Hellmanin taiteesta.

• 09.04.2025 - 01.02.2026
  • 2. kerros