Taiteilija Antti Laitinen © Ari Karttunen / EMMA
Antti Laitinen © Ari Karttunen / EMMA

24.09.2025 - 13.09.2026

InCollection: Antti Laitinen

Antti Laitinen (s. 1975) rakentaa EMMAan metsän. Taiteilijan tuotannolle tyypillisesti näyttely pureutuu ihmisen ja luonnon suhteeseen sekä ajan kulumisen kysymyksiin absurdin huumorin kautta. Rouhea, ympäri Suomea kerätty puu asetetaan vuoropuheluun valkoiseksi maalatun, jopa kliinisen näyttelytilan kanssa.

Pohjoismainen luonto ja erityisesti metsä ovat keskeisiä aiheita Somerolla asuvan ja työskentelevän taiteilijan tuotannossa. Puiden kerääminen, metsän muokkaaminen, kaarnaveneellä seilaaminen ja muu fyysinen tekeminen on Laitiselle olennainen osa taiteen sisältöä. Teosten valmistusprosessilla onkin Laitiselle usein yhtä suuri merkitys kuin lopputuloksella. EMMAn näyttelytilaan rakentuva helisevä metsä on tilattu osaksi museon ja Saastamoisen säätiön yhteistyössä tuottamaa InCollection-näyttelysarjaa.

Antti Laitinen tunnetaan valokuvaa, videota ja performanssia yhdistävistä teoksistaan ja installaatioistaan. Kansainvälistä uraa tehneen taiteilijan näyttelyitä on nähty mm. Pohjoismaissa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Vuonna 2013 hän edusti Suomea Venetsian 55. taidebiennaalissa.

InCollection-komissiosarja kehittää vuosittain Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa teoksella, joka on tilattu aikamme visionääriseltä taiteilijalta. Tilatun teoksen ympärille taiteilija pääsee ideoimaan ja tuottamaan EMMAn tilaan rakentuvan, kuratoidun näyttelykokonaisuuden. Antti Laitinen InCollection-sarjan kahdeksas taiteilija.

• 24.09.2025 - 13.09.2026
  • 2. kerros