Espoo Museum of Modern Art
Mobiiliopas Elmgreen & Dragsetin 2020-näyttelyyn
Näyttelypaikka on usein keskeinen osa taiteilijaduo Elmgreen & Dragsetin teoksia. He muuttavat tilan täysin toisenlaiseksi, kuin elokuvaksi, johon voi kävellä. EMMAssa he ovat hyödyntäneet rakennuksen karua betoniarkkitehtuuria ja muuttaneet näyttelytilan kuvitteelliseksi parkkihalliksi. 2020-näyttelyssä on oikeita autoja, tiemerkintöjä ja Elmgreenin & Dragsetin veistoksia, joista yhdessä syntyy uusia tarinoita. Museotila on muuntunut unenomaiseksi pysäköintitaloksi, joka kutsuu katsojat tekemään omia tulkintojaan.
Elmgreen & Dragset käsittelevät parkkihalliteeman kautta heille keskeisiä kysymyksiä, kuten yksityistämistä, julkista tilaa, syrjäytymistä, queer-kulttuuria ja materialismia. He haastavat katsomaan ja kokemaan taidetta toisella tapaa ja myös sen, miten näemme EMMAn ja Tapiolan. Näyttely ei ainoastaan herätä pohtimaan autojen roolia ja kulttuurista merkitystä nyky-yhteiskunnassa. Se kiinnittää huomiomme myös julkisen tilan paikkoihin, joita voisi kutsua epäpaikoiksi.
Näyttelyn tarinan pohjalla kulkee huoli ihmisestä ja yhteisöllisyyden katoamisesta yksilöä painottavan kulttuurin keskellä. Se herättää kysymyksen, onko vuosi 2020 taitekohta, jolloin todella joudumme arvioimaan uudelleen kaikkea, mitä teemme?
Mobiiliopas esittelee näyttelyn teokset teemoitettuna neljään teemaan. Tutustu niihin alla.
”Katuun maalatut viivat ovat ainoa aidosti globaali kieli”
Parkkihallit ovat olennainen osa tämän päivän kaupunkiarkkitehtuuria. Ne ovat modernin kapitalismin tuote ja kuvastavat sitä, miten liikkuvuutta pyritään järjestämään ja valvomaan yhteiskunnassa. Ne ovat läpikulkupaikkoja, joissa ei juuri oleskella ja jotka eivät jää mieleen. Populaarikulttuurin, elokuvien ja kirjojen parkkihalleissa tapahtuu usein hämäriä asioita ja laittomuuksia. Muuttamalla EMMAn näyttelytilan pysäköintitaloksi Elmgreen & Dragset herättelevät meitä pohtimaan sitä, miten olemme tottuneet suunnistamaan ja liikkumaan tällaisissa epäpaikoissa.
Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.
”Oi Herra, osta mulle Mercedes Benz”
Tämän teeman teokset liittyvät materialismiin ja haluun rikastua ja tulla kuuluisaksi, tai ainakin saada parempi elämä. Aina avoinna oleva pankkiautomaatti hohtaa näyttelytilassa kuin kapitalismin alttari. Pyörivä karuselli on puolestaan veistos nimeltä Sosiaalinen media. Se nostaa esiin digitaalisen kulttuurimme, jossa etsitään herkeämättä uusia, loisteliaita asioita jaettavaksi. Taiteilijat viittaavat tässä ironisesti myös taidemaailmaan ja sen sisäisiin outouksiin, jotka voivat osaltaan synnyttää somespektaakkeleita.
Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.
Maskuliinisuuksia
Elmgreen & Dragset haastavat teoksissaan miehekkyyden ilmentymiä. Taiteilijoiden veistosten johtoaihe on pieni poika, joka esitetään haavoittuvana, uteliaana, pelokkaana, innostuneena tai hämmentyneenä. Tämä tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja perinteisille maskuliinisuuden kuvauksille, joissa mies usein kuvataan sankarillisena, hallitsevana ja tunteettomana. Sukupuoleen liittyvä politiikka on Elmgreenin & Dragsetin taiteen keskiössä. He hyödyntävät omia queer-kokemuksiaan kritisoidakseen sellaisia instituutioita ja rakenteita, jotka eivät salli erilaisuutta.
Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.
Mennyt tulevaisuus
Tässä näyttelyn osiossa parkkihalliteema jää sivuun ja tilalla on kohtauksia synkästä tulevaisuudesta. Teokset käsittelevät epävarmuutta, syrjäytymistä ja eriarvoisuutta, jotka ovat omalle ajallemmekin ominaisia. Ihmisvihamieliset teokset vaikuttavat vihjaavan, että kirkas tulevaisuus on kaukana takana – olemme menettäneet uskomme pysyvään edistykseen. Nimi Mennyt tulevaisuus viittaa myös monitahoiseen verbimuotoon: menneen futuuriin.
Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.