EMMA on saanut merkittävän lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion teoksia osaksi kokoelmiaan

Marjukka Vainio, Pioni 2014. Teoskuva: Ari Karttunen / EMMA

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on vastaanottanut lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion (1953–2019) perikunnalta. Lahjoitus sisältää yhteensä yli 60 teosta, jotka ajoittuvat 1990-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Valokuvateosten lisäksi lahjoituskokoelmaan kuuluu arkistokokonaisuus, joka sisältää muun muassa koevedoksia.

Marjukka Vainio oli suomalaisen värivalokuvauksen kokeileva uudistaja, joka tunnetaan muun muassa kasviaiheistaan. Kuvaustarkoitusta varten taiteilijan itse kasvattamat kasvit, kuten pionit, hyasintit sekä erilaisten kasvien siemenet ja juuret, ovat paitsi visuaalisesti kiehtovia kuva-aiheita myös omaelämäkerrallisia viittauksia ja allegorioita.

“Lahjoitus täydentää museon kokoelmia erittäin merkittävällä tavalla valokuvataiteen osalta. Vainion teoksia nähdään tulevaisuudessa paitsi EMMAn näyttelyissä, myös muualla teoslainojen myötä. Lisäksi teoksia hyödynnetään Espoon julkisten tilojen taiteena,” kertoo intendentti Henna Paunu lahjoituksen merkityksestä.

Marjukka Vainion kokoelman varhaisimmat teokset kertovat taiteilijan kokeilevasta luonteesta. Vainio opiskeli 1980-luvulla New Yorkissa International School of Photographyssa, jossa hän kehitti itselleen ominaisen työskentelytavan ja tekniikan. Kokoelman 1990-luvun teoksia on tehty fotogrammeina, eli valottamalla kuvattava esine pimiössä ilman kameraa suoraan valokuvapaperille.

Merkittävän osan lahjoituksesta muodostaa Äänisen ja Vienanmeren rannoilla kuvattu teoskokonaisuus. Vainio matkusti 2010-luvulla työryhmänsä kanssa useaan otteeseen Karjalan tasavallan suurten vesistöjen rannoille kuvaamaan petroglyfejä eli kalliopiirustuksia, jotka ovat tiettävästi suomensukuisten kansojen tuhansia vuosia sitten tekemiä. Muinaiset kaivertajat kuvasivat kallioon muun muassa arkisia kohtauksia, kuten metsästystä, mutta ikuistivat myös esoteerisempiä aiheita, kuten sielun kulkua tuonpuoleiseen. Marjukka Vainion työ kalliopiirustusten parissa lisää tietämystä ainutlaatuisista kiveen ikuistetuista kuvista, joita menneisyyden ihmiset jättivät jälkeensä.

EMMAlle lahjoitettu Marjukka Vainion teoskokonaisuus on digitaalisesti saatavilla valtakunnallisessa Finna-verkkopalvelussa. EMMA liittyi Finna-tietokantaan keväällä 2021 ja avasi kokoelmansa verkkoon kaikkien saataville. EMMAn vuoden 2021 kattoteema on taiteen voima. EMMA haluaa tarjota digitaalisesti julkaistuilla aineistoilla mahdollisuuden taiteen kokemiseen myös museorakennuksen ulkopuolella. EMMAn omalla Finna-sivustolla voi tutustua laajasti museon kokoelmien taideteoksiin ja designesineisiin vaikkapa kotoa käsin.

Lisätietoa: Tuomas Laulainen, amanuenssi. tuomas.laulainen@emmamuseum.fi