EMMA on Vuoden museo 2018

EMMA on valittu Vuoden museoksi 2018. Muut palkinnosta kilpailleet finalistit olivat Aineen taidemuseo Torniosta, Muumimuseo ja Pelimuseo Tampereelta, Suomen Ilmailumuseo Vantaalta ja Suomen Kansallismuseo Helsingistä. Olemme kiitollisia tunnustuksesta, sillä saimme olla mukana korkeatasoisessa seurassa.

Palkintolautakunta perustelee valintaansa muun muassa seuraavasti: ”Museo on selkeästi linjattu, asiantunteva, nykyaikainen ja korkeatasoinen kokonaisuus. Museon vaikuttavuus on omaa toiminta-aluettaan huomattavasti suurempi ja siitä onkin kasvanut yksi maamme merkittävimmistä taidemuseoista.”

Museonjohtaja Pilvi Kalhama iloitsee palkinnosta: ”Voitto tuntuu hyvältä, koska olemme jo usean vuoden ajan tehneet määrätietoista kehittämistyötä koko henkilökunnan voimin: laajennusosa katseluvaraston avautuminen on esimerkki tästä. EMMAssa on hyvä tekemisen meininki, ja taidemuseon kävijämäärät ovat kasvaneet neljättä vuotta perättäin. Mukana oleminen Näyttelykeskus WeeGeessä ja pitkäinen yhteistyö Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa ovat osaltaan vauhdittaneet EMMAn menestystä.”

EMMAn vuosi 2017 huipentui marraskuussa, kun EMMA ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö avasivat yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan henkilökohtaisiin työskentelykokoelmiin pohjautuvan pysyvän laajennusosan.

Kokoelma on esillä uudenlaisessa katseluvarastossa, jossa taiteilijaparin laajaa kokoelmaa ja arkistoa esitellään monesta eri näkökulmasta. Kokoelman esittelyyn ja design-ilmiöihin vaihtuvin näyttelyin keskittyvässä laajennusosassa yleisö pääsee seuraamaan myös museotyön arkea: akvaariomaisessa tilassa työskentelevä henkilökunta näyttää miten kokoelmaa säilytetään, pakataan, tutkitaan, konservoidaan ja valokuvataan. Lisäksi Bryk & Wirkkala katseluvarasto tuo esille tutkimuksellisia nostoja kokoelmasta. Näyttelyarkkitehtuuri antaa kävijöille mahdollisuuden kokoelman omaehtoiseen tutkimiseen mm. koskemalla lasin erilaisia pintoja ja lasituksen vaiheita tai rakentamalla digitaalisen sovelluksen kautta itse mosaiikkeja.

Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään vuosittain museolle, joka on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta omalla toiminta-alueellaan.