EMMA Talks: Arkkitehtuurin visionäärit – ennen ja nyt

Toukokuussa järjestetyssä EMMA Talksissa keskusteltiin ikonisista arkkitehtipariskunnista Aalloista ja Sireneistä sekä rakennusten kestävästä suunnittelusta. Voit katsoa keskustelutilaisuuden videotallenteen alta. Suomenkielisen tekstityksen saat päälle videon oikean alakulman cc-painikkeesta.

Modernismin ajan arkkitehdit Aino ja Alvar Aalto sekä Kaija ja Heikki Siren työskentelivät pariskuntina. Perheen arki ja puolison läsnäolo vaikuttivat suunnittelutyöhön. Näemmekö modernistipariskuntien yhteisen työn jäljen vielä tämän päivän rakennuksissa ja esineissä? Asiasta keskustelivat Sirenien tytär, teatteritaiteen maisteri Kirsi Siren sekä Aaltojen tyttärenpoika, lakimies ja tietokirjailija Heikki Aalto-Alanen.

Tulevaisuuden rakennuksia suunnitellaan maapallon kantokyvyn ehdoilla. Miten nuori arkkitehti näkee pystyvänsä vastaamaan tämän hetken vallitseviin haasteisiin? Arkkitehti Maiju Suomi ja arkkitehtuurin maisteriopiskelija Emel Tuupainen You Tell Me -kollektiivista ja Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitokselta keskustelivat aiheesta.

Keskustelua moderoi EMMAn intendentti Reetta Kalajo. Tilaisuuden järjestivät Näyttelykeskus WeeGee ja sen museot EMMA – Espoon modernin taiteen museo ja KAMU – Espoon kaupunginmuseo.

Videon tuotanto: Näyttelykeskus WeeGee & Robert Sjöblom Media.