Hyvinvointivalmentaja Rani Saarinen haastaa museovieraat viipymään yksittäisten teoksien äärellä

© Ella Tommila / EMMA

Hyvinvointivalmentaja Rani Saarisen ohjaamassa Taide tuntuu -harjoituksessa on kyse pysähtymisestä, oman kokemuksen tarkkailusta ja erilaisten tuntemuksien hyväksymisestä. Taide tuntuu -kierros on myös oiva tapa kokea taideteoksia rauhalliseen tahtiin ja tarkkailla, mikä puhuttelee itseä juuri tänään.

Taide tuntuu on hyvinvointivalmentaja Rani Saarisen ohjaama opastus taidenäyttelyyn. Kierros on osa EMMAn ohjelmaa, joka kuuluu pääsylipun hintaan ja johon voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista. Opastuksella keskitytään 45 min ajan havainnoimaan taiteen kehossa herättämiä tunteita ja tehdään rauhallisia harjoituksia. Osallistujalta ei vaadita ennakkotietoja tai -taitoja.

Rani Saarinen, olet opastanut hyvinvointikierroksia EMMAssa jo pari vuotta. Miten kehon- ja mielenhuolto yhdistyy taidekokemukseen?

Oikein hyvin! Ajatus Taide tuntuu -kierroksista lähti siitä, että halusin yhdistää matalan kynnyksen kehonhuollollisen liikunnan ja taiteen kohtaamisen. Harjoituksessa on kyse pysähtymisestä, oman kokemuksen tarkkailusta ja erilaisten tuntemuksien hyväksymisestä. Taide tuntuu -kierros on myös oiva tapa kokea taideteoksia rauhalliseen tahtiin ja tarkkailla, mikä puhuttelee itseä juuri tänään. Kierros suuntautuu eri kerroilla eri näyttelyihin.

Miten Taide tuntuu -opastuksilla tehdään?

Ohjaan taukoliikuntaa työpaikoilla ja Taide tuntuu -kierrosten liikunnallinen osio on hyvin samanlaista kuin taukoliikunnassa: Liikkeet voi tehdä melkein missä vaatteissa tahansa ja ei ole tarkoitus liikkua hikeen asti.

EMMA on suuri museo ja teoksia on esillä valtava määrä. Osa teoksista myös vaatii aikaa ennen kuin niiden kanssa pääsee tutuksi. Haluan kaiken näkemisen sijaan haastaa museovieraat viipymään yksittäisten teoksien äärellä. Keskitymme harjoituksessa pieneen määrään teoksia, joiden luona pysähdymme miettimään, mitä tuntemuksia se herättää. Ohjaan ryhmää tekemään kevyitä liikkeitä ja tarkkailemaan esimerkiksi sitä, missä kohtaa kehoa tuntuu jotain ja tunnistaako tunteen, joka on sillä hetkellä läsnä.

Kenelle suosittelet Taide tuntuu -harjoitusta?

Harjoitus sopii kaikenlaisille museokävijälle vakkarikävijästä ensikertalaiseen. On tärkeää lähteä liikkeelle ja tehdä jotain! Kevyt liikunta tukee terveyttä ja liikunnan voi jakaa pieniin osiin pitkin päivää. Jokainen päivä on erilainen ja eri päivinä eri taideteokset puhuttelevat. Kannustan osallistumaan kierrokselle avoimin mielin, pysähtymään taiteen äärelle ja keskittymään sen hetken kokemukseen. Taide tuntuu suuntautuu eri kerroilla eri näyttelyihin, joten mukaan voi tulla vaikka jokaisella kerralla.

Kuvat: Ella Tommila / EMMA