Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus kuljettaa katsojat Viron johtavan modernistin ainutlaatuiseen ja koloristiseen maailmaan

Konrad Mägi, Meditaatio (Nainen maisemassa), 1915–16. Öljy kankaalle. © Viron taidemuseo.

Konrad Mägin (1878–1925) ennennäkemättömän laaja retrospektiivinen näyttely Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus avautuu EMMAssa. Näyttely esittelee noin 150 teosta taiteilijan tuotannosta tuoden esiin Mägin ilmaisuvoiman, huikean värinkäytön sekä ainutlaatuisuuden aikansa taiteilijana.

Konrad Mägi oli Viron kultakauden taiteen merkittävin edustaja ja avantgardetaiteilija, joka loi täysin oman koloristisen ilmaisunsa. Näyttelyssä nähdään merkittävä osa taiteilijan säilyneestä maalaustuotannosta sisältäen maisemateosten lisäksi hänen muotokuvataiteensa helmiä. Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus on jaoteltu kokonaisuuksiin, joissa sukelletaan muun muassa taiteilijan uran alkulähteille, vaikuttaviin muotokuvateoksiin sekä hänen mittavaan maisemamaalaustuotantoonsa niin Suomesta, Norjasta, Virosta kuin Italiasta.

”Kosmopoliitti Mägi sisällytti maalauksiinsa sen, mitä matkoillaan näki, koki ja oppi, kuitenkin esittäen ajan taidevirtauksista aina oman versionsa ja tulkintansa. Se tekee hänen tuotannostaan kiehtovan nykykatsojalle. On tärkeää tuoda tänä päivänä esiin reuna-alueilla vaikuttaneita lahjakkuuksia ja oivaltaa modernismin todellinen monimuotoisuus”, näyttelyn kuraattori ja EMMAn museojohtaja Pilvi Kalhama kertoo.

Taiteilija etsi yhteyttä eurooppalaisuuteen ja opiskeli sekä matkusteli monissa paikoissa, muun muassa Suomessa Helsingissä ja Ahvenanmaalla, Venäjällä, Norjassa, Ranskassa, Italiassa, Saksassa ja Viron maaseudulla. ”Mägi koki olevansa sielultaan pohjoismainen, mutta hänen väripalettinsa oli eteläeurooppalaisen kirkas ja värikäs. Väri oli taiteilijalle kaikki kaikessa, sanoisin, että jopa teosten lähtökohta.” Kalhama jatkaa.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Pilvi Kalhaman kirjoittama ja toimittama taiteilijan elämää avaava ja teoksia uusista näkökulmista tarkasteleva taiteilijakirja. Julkaisun kirjoittajat ovat Kalhaman lisäksi Konrad Mägi -elämäkerran kirjoittaja, dramaturgi Eero Epner, taidehistorioitsijat Bart PushawKai Stahl ja Inka Laine sekä meteorologi, tietokirjailija Seija Paasonen.

Näyttelyn aikana Konrad Mägin maalauksen arvoitukseen syvennytään erilaisten poikkitaiteellisten tapahtumien kautta. EMMAn näyttelytilassa nähdään muun muassa taideopiskelijoita jäljentämässä Mägin teoksia, kuullaan virolaisten säveltäjien teoksia viulistin esittämänä sekä rentoudutaan lukuhetkissä Mägin vaikuttavan taiteen ympäröiminä. Lisäksi avantgardetaiteilijan maalausten eri ulottuvuuksiin syvennytään EMMA Talksissa sekä asiantuntijakierroksilla. Katso tapahtumat EMMAn tapahtumakalenterista!

Tuotannollisessa yhteistyössä taidemuseo Kumun kanssa toteutettu näyttely Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus tuo taiteilijan ainutlaatuisuuden esille ensi kertaa näin suuressa laajuudessa. Näyttelyn yhteistyökumppanit, Viron taidemuseo (Eesti Kunstimuuseum vrt. Kansallisgalleria) sekä Enn Kunilan perustama Konrad Mägi -säätiö työskentelevät Mägin kansainvälisen tunnettuuden edistämiseksi ja EMMAn näyttelyn saama tuki onkin merkittävä osa tätä toimintaa. Teoslainat ovat toteutuneet yhteistyössä Viron taidemuseon, Tarton taidemuseon, Viljandin taidemuseon, Enn Kunilan taidekokoelman, Underin ja Tuglaksen kirjailijakeskuksen sekä yksityiskokoelmien kanssa.