Metsolan otukset ilahduttavat lasten ja kuvataitelija Laura Merzin toteuttamassa Metsolan päiväkodin työmaa-aidassa Tapiolassa

Laura Merz Metsolan työmaa-aidan edustalla © Paula Virta / EMMA.

Kuvituksen tekemiseen on osallistettu paikallisia lapsiryhmiä, jotka ovat luoneet kuvataiteilija Laura Merzin ohjaamissa taidepajoissa eläinhahmoja aitaa varten. Lasten luomusten pohjalta Merz on suunnitellut aidassa nyt nähtävän kokonaisuuden. Keväällä 2022 valmistuvassa päiväkodissa tullaan näkemään Merzin teoksia osana arkkitehtuuria ja eläinaiheet tulevat kuvittamaan myös päiväkodin tiloja. Teoskonsepti liitetään osaksi EMMAn kokoelmaa.

Taidepajoissa on ollut mukana lapsiryhmiä läheisestä Silkkiniityn päiväkodista ja Yhteiset lapsemme ry:stä kotouttavan harrastustoiminnan ryhmistä. Merzin ohjaamissa pajoissa lähestyttiin piirtämistä kokeellisin ottein ja luovan leikin kautta. Piirustusvälineinä toimivat muun muassa lähimaastosta löytyneet tikut, kepit, pesusienet, pahvin ja muovinpalat, siivous- ja rakennustyökalut. Taidepajoissa tuotettiin runsaasti erilaisia eläinaiheisia piirustuksia musteella maalaten.

Laura Merz on kuvataiteilija, kuvittaja ja suunnittelija, ja hän on tehnyt julkisia taideteoksia aiemmin muun muassa Keskustakirjasto Oodiin ja Suomen Ranskan instituuttiin Pariisiin.  Merz tunnetaan musteella maalatuista, eläinaiheisista teoksistaan. Taiteilija käsittelee taiteellisessa tuotannossaan usein ympäristöaiheita ja pyrkii työllään parantamaan ihmisen luontosuhdetta. “Piirustusprosessini on spontaani, intuitiivinen ja kokeileva. Kalastelen mieleni pohjalta niitä muistoja ja tuntemuksia, jotka liittyvät elämäni aikana karttuneisiin luontokokemuksiin”, Merz toteaa.

Taideprojekti on Metsolan päiväkodin tilaajana toimineen Espoon kaupungin, päiväkodin suunnittelijana toimivan Innovarch Oy:n ja EMMA – Espoon modernin taiteen museon yhteistyöhanke. Sen tavoitteena on ollut osallistaa lähiseudun asukkaita valmisteilla olevaan rakennushankkeeseen sekä tuoda kuvitetuilla työmaa-aidoilla iloa ja piristystä ohikulkijoille taiteen keinoin.

Metsolan otukset julkistettiin yleisölle keskiviikkona 8.9.

Tilaisuudessa puhuivat EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama, Innovarchin toimitusjohtaja Vepe Erikkilä sekä taiteilija Laura Merz.