Espoo Museum of Modern Art

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän taidevalinta

Jukka Mäkelä © Ari Karttunen / EMMA
Jukka Mäkelä © Ari Karttunen / EMMA

EMMA-kokoelmaa on esillä julkisena taiteena Espoon kaupungin tiloissa. Kevään aikana teoksia on ripustettu Espoon päiväkoteihin, kouluihin ja kaupungin virastoihin. Yksi kohteista oli Espoon kaupungin konsernihallinnon tilat ja kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän työhuone. Mäkelä toivoi seinälleen espoolaista taidetta, joka kuvaa espoolaisuutta. Toiveet tiivistyivät kuvataiteilija Birger Carlstedtin (1907–1975) maalauksessa Andamento.

Pandemia-aikana Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä on monen muun tapaan ollut kytketty tietokoneensa kameran äärelle. ”Taulun ilme tuo heti eri elementin työhuoneeseeni. Carlstedtin teos tarjoaa inhimillisyyttä arkeeni”, Mäkelä sanoo ja viittoo huoneeseensa rakennettuun etätyöstudioon. Studion taustana toimii värikäs Espoon luontoalueita, eri aluekeskuksia ja niiden identiteettejä kuvaava kartta, jolle Birger Carlstedtin maalaus on kuin abstrakti jatke.

Teoksen nimi, Andamento, on lainattu Carlstedtille tyypillisesti musiikin teoriasta. Toisaalta kehitystä ja kulkua kuvaava termi tarkoittaa taiteessa mosaiikin palasten asettelua soljuviksi muodoiksi. Teoksen täysin abstrakti muotokieli tarjoaa katsojalleen mahdollisuuden vapaaseen assosiaatioon. Toimistohuoneen seinälle ripustettu vihreäsävyinen teos tuo Mäkelälle mieleen Espoon luontoalueet ja lapsuutensa Tapiolan.

”Olen katsonut Espoo-tarinaan pohjautuvaa karttaa jo niin pitkään, että luovuuteni alkaa olla jo sen kanssa käytetty”, Mäkelä vitsailee ja jatkaa: ”Carlstedtin teoksessa on samoja elementtejä kuin Espoon kartassa. Kun espoolaisilta kysytään, mikä heille on tärkeintä Espoon kehittämisessä, vastaus on oman asuinalueen lähiluonto.” Kuten Carlstedt teoksessaan, myös Espoon kartassa luonto- ja asuinalueita sommitellaan toimivaksi kokonaisuudeksi.

Konsernihallinnon tiloihin on kaupunginjohtajan huoneen lisäksi ripustettu yli kolmekymmentä teosta EMMA-kokoelmasta. Sijoittelussa on painotettu työntekijöiden yhteisiä tiloja. Mäkelä kertoo, että tapaa jaloitella toimiston käytävillä. ”Koen olevani etuoikeutettu, kun voin tehdä tällaisen taidekävelyn. On kuin kulkisi WeeGeellä EMMAn käytävillä,” Mäkelä toteaa. ”Abstrakti taide näyttää joka päivä hieman erilaiselta. Värikkäät teokset tuovat myös todella paljon sielukkuutta monitilatoimistojemme seinille.”

Vuonna 1955 maalattu Andamento edustaa tekijälleen tunnusomaista konkretistista tyyliä, jossa geometriset aiheet muodostuvat kompositioiksi, sommitelmiksi. Abstraktin taideteoksen Espoo-yhteys avautuu teoksen historian kautta. Helsinkiläissyntyisellä ja kansainvälisesti suuntautuneella Birger Carlstedtilla oli vahva kytkös Espooseen: hän asui ja työskenteli vuosia Matinkylän Nuottaniemessä sijainneessa sukuhuvilassaan ja rakennutti pihaan myös ateljeetalon.

Andamento sattuu olemaan myös hyvä esimerkki Espoon julkisen taiteen historiasta. Teos hankittiin vuonna 1971 Espoon kuvataiteilijoiden myyntinäyttelystä ripustettavaksi vastavalmistuneen Kaupungintalon seinälle, aivan nykyisen sijoituspaikkansa naapuriin. Tämän jälkeen se lainattiin vuosiksi entisen Matinkylän koulun tiloihin, joista EMMAan palauduttuaan teos ehti odottaa yli vuosikymmenen teosvarastossa uutta esityspaikkansa.

Mäkelän huoneeseen ripustettu teos on yksi noin tuhannesta Espoon kaupungin julkisiin tiloihin sijoitetusta teoksesta. Lue lisää EMMAn pitkäaikaislainatoiminnasta ja seuraa, kuinka Andamento päätyi teosvarastosta kaupunginjohtajan seinälle.

Kuva: Ari Karttunen / EMMA

Lue lisää