Tschabalala Self, Keskipäivä 145. kadulla, 2022. Tschabalala Self Studion omistuksessa © Paula Virta / EMMA
Tschabalala Self, Keskipäivä 145. kadulla, 2022. Tschabalala Self Studion omistuksessa. © Paula Virta / EMMA

08.05.2024 - 04.05.2025

Tschabalala Self: Samasta korttelista

Yhdysvaltalainen Tschabalala Self (s. 1990) sanoo olevansa ennen kaikkea taidemaalari, vaikka hänen teoksiaan voi myös kuvailla kollaaseiksi. Hän maalaa erilaisilla pigmenteillä ja yhdistää maalauksiinsa kankaita, lankoja ja erilaisia painettuja materiaaleja. Self käyttää kierrätysmateriaaleja ja piirtää teostensa yksityiskohtia myös ompelukoneella. Isot ihmisen kokoiset veistokset ovat kuin kolmiulotteisia maalauksia. Ne muodostavat tarinallisia kokonaisuuksia seinillä olevien teosten kanssa.

Self käsittelee teoksissaan rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja, joihin hän ammentaa omista kokemuksistaan mustana amerikkalaisena naisena. Maalauksissa esiintyvät kuitenkin kuvitteelliset hahmot. Self kuvaa taiteessaan kehoja, joita on sekä ylikorostettu että esineellistetty länsimaisessa kuvastossa ja taidehistoriassa. Hän rikkoo ja muovaa tätä kuvastoa ja siten luo uudenlaista kerrontaa mustista kehoista.

Self syntyi ja varttui New Yorkin Harlemissa. Näyttelyn englanninkielinen nimi Around the Way viittaa mustien amerikkalaisten puhekieliseen ilmaisuun. Se kuvaa henkilöä, joka on kotoisin samasta kaupunginosasta ja omaa kyseisen alueen asukkaille ominaisen olemuksen. Teoksien hahmot muodostavat yhdessä muotokuvan tällaisista henkilöistä. He ottavat haltuun katunsa ja kotinsa määrittelemällä itse sen, miten ja millaisina heidät nähdään.

Tschabalala Self: Around the Way on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-näyttelysarjaa. InCollectioniin tilataan vuosittain teos visionääriseltä nykytaiteilijalta. Self on sarjan seitsemäs taiteilija.

Lue näyttelystä selkosuomeksi.

• 08.05.2024 - 04.05.2025
  • 2. kerros
  • 20€ / Yli 29-vuotiaat

10€ / Alennusryhmät

0€ / Alle 18-vuotiaat

0€ / Museokortilla

Mobiiliopas

Mobiilioppaasta voit lukea lisää teoksista ja kuunnella taiteilijan näyttelylle suunnittelemaa soittolistaa!

Muualla kirjoitettua

Emma Vainio, Helsingin Sanomat, 10.5.2024
Oodi Harlemin värikkäille kortteleille

Eli Anapur, Widewalls 6.5.2024
Tschabalala Self’s First Solo Exhibition
in Finland to Open at EMMA

Daisy Woodward, AnOther Magazine, 2.5.2024
Brilliant Things to Do This May

Berlin Art Link, 1.5.2024
Worldwide Exhibition Hit List: Art Openings May 2024

Selkosuomi

Tschabalala Self on yhdysvaltalainen taiteilija. Hän yhdistää teoksissaan erilaisia materiaaleja. Ne ovat esimerkiksi erilaisia maaleja ja kankaita. Self myös ompelee teoksiinsa yksityiskohtia ompelukoneella. Yksityiskohdat esittävät esimerkiksi kasvojen eri osia. Self kutsuu teoksiaan maalauksiksi, vaikka niissä on paljon muitakin materiaaleja. Näyttelyssä on esillä myös veistoksia.

Self pohtii taiteessaan asioita, jotka liittyvät rotuun ja sukupuoleen. Hän pohtii esimerkiksi sitä, miten musta keho kuvataan taideteoksissa tai kirjoissa. Self tekee uusia tulkintoja näistä kuvista. Self on itse musta amerikkalainen nainen. Hän käyttää omia kokemuksiaan apuna taiteen teossa. Hahmot ovat kuitenkin kuvitteellisia.

Tschabalala Self syntyi ja kasvoi Harlemissa. Harlem on kaupunginosa New Yorkissa. Näyttelyn englanninkielinen nimi on Around the Way. Se on ilmaus, jota mustat amerikkalaiset käyttävät. Se tarkoittaa, että henkilö on kotoisin jostakin tietystä kaupunginosasta. Sillä viitataan myös siihen,  että henkilön olemus kertoo siitä, missä hän asuu. Olemus tarkoittaa esimerkiksi vaatteita ja käytöstä. Tschabalala kuvaa teoksissaan tällaisia hahmoja. Nämä hahmot määrittelevät itse sen, miten heidät nähdään.

Tekijälistaus

Kuratointi: Ingrid Orman
Projektin johto: Nella Aarne, Ingrid Orman (EMMA) Päivi Karttunen (Saastamoisen säätiö)
Graafinen suunnittelu: Kuudes