Mohamed Bourouissa, The Genealogy of Violence, 2024. Video still. Saastamoisen säätiön taidekokoelma © Mohamed Bourouissa ADAGP, DIVISION

24.09.2025 - 15.02.2026

Mohamed Bourouissa: The Genealogy of Violence

Tunteiden ja aistimusten maailmaan sukeltavassa elokuvassa seurataan pariskuntaa, joka juttelee autossa tavallisessa ranskalaislähiössä. Yhtäkkiä kaksi poliisia keskeyttää heidät ja pidättää toisen päähenkilön suorittaakseen ruumiintarkastuksen. Erikoistehosteet vievät katsojan päähenkilön mielen sisälle kokemaan miltä tuntuu, kun oma keho riistetään. "Kun poliisi pysäyttää meidät ja tekee ruumiintarkastuksen, emme enää ole subjekteja vaan muutumme vaarallisiksi objekteiksi", on taiteilija kuvannut.

Mohamed Bourouissa (s. 1978, Algeria) käsittelee video- ja valokuvateoksissaan usein yhteiskunnallisia aiheita ja maahanmuuttajien kokemuksia. Häntä pidetään yhtenä sukupolvensa merkittävimmistä ranskalaistaiteilijoista.

• 24.09.2025 - 15.02.2026
  • 2. kerros