© Ari Karttunen / EMMA

29.09.2016 - 29.01.2017

Aarno Ruusuvuori: Betonin ja valon arkkitehti

EMMA ja näyttelykeskus WeeGee juhlistavat 10-vuotista toimintaansa professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa rakennuksessa syksyllä 2016. Juhlan kunniaksi EMMAssa esitetään uusi Tina Cavénin ohjaama dokumentti Ruusuvuoresta.

Aarno Ruusuvuorta (1925-1992) pidetään yhtenä aikansa merkittävimmistä modernistista arkkitehdeista. WeeGee -talo edustaa tyylillisesti ns. betonibrutalismia. Ruusuvuoren saman aikakauden tuotantoon kuuluvat mm. Hyvinkään ja Tapiolan kirkot. Näitä rakennuksia arvioidessaan aikalaiset usein totesivat ”kauneuden olevan katsojan silmässä”.

Dokumentissa käsitellään Ruusuvuoren uraa niin uudisrakennusten kuin saneerauskohteiden kautta. Dokumentissa haastatellaan Ruusuvuoren puolisoa, arkkitehti Anna Ruusuvuorta ja kollegaa, arkkitehti Juhani Pallasmaata.

EMMA sijaitsee arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa rakennuksessa. Alun perin Weilin & Göös kirjapainoksi suunniteltu rakennus valmistui kolmessa vaiheessa vuosina 1964–74. Kirjapainotoiminta muutti muualle vuonna 1992. Espoon kaupunki osti kiinteistön 2001 ja se muokattiin näyttely- ja kulttuurikäyttöön. Rakennus on suojeltu.

Aarno Ruusuvuori – Betonin ja valon arkkitehti, 2016
Suunnittelu ja ohjaus: Tina Cavén