Aaron Heinon näyttely Off Topic ja Hesselholdt & Mejlvangin näyttely The White Exhibition avautuvat EMMAssa

Aaron Heino: Off Topic. EMMA Espoon modernin taiteen museo 2021. Kuva: Paula Virta / EMMA

Aaron Heinon näyttely on osa taitelijan vuonna 2019 saamaa Suomen taideakatemian palkintoa. Näyttelyn nimi, Off Topic viittaa taiteilijan tapaan venyttää teoksen aihetta yllättävillä yhdistelmillä. Heinon veistokset perustuvat hyvin hitaalle ja fyysiselle kuvanveiston prosessille, jossa taiteilija ammentaa kuvanveiston abstraktista perinteestä kuitenkin käsitellen hyvin jokapäiväisiä aiheita.

Tanskalaisen taiteilijakollektiivin Hesselholdt & Mejlvangin The White Exhibition (suom. Valkoinen näyttely) pohtii valkoisen värin erilaisia merkityksiä ja siihen liittyviä mielikuvia. Valkoista lippua on käytetty esimerkiksi aselevon ja neuvottelun symbolina. Valkoinen paperi tuo puolestaan mieleen ajatuksen uudesta alusta ilman menneisyyden taakkaa.

Aaron Heino: Off Topic 2.6.–12.12.2021
Aaron Heino (s. 1977) on kiinnostunut erilaisista materiaaleista ja siitä, miten me suhtaudumme niihin. Kivi synnyttää ajatuksen ikuisuudesta, vaikka materiaalin ajallinen kesto on lyhyempi kuin esimerkiksi pronssin. Heinolle käsillä tekeminen on tärkeää. Veistosten huippuunsa viimeistellyt pinnat kertovat paitsi käytetyistä työtunneista, myös niiden työstämisen intohimosta.

Klassiset kuvanveiston materiaalit, kuten marmori ja graniitti, yhdistyvät Heinolla kiinnostavasti teräkseen, lasikuituun ja maalattuun alumiiniin. Elämän kiertokulkuun, seksuaalisuuteen ja ihmisten välisiin suhteisiin liittyvät aiheet ja veistosten muotokieli leikittelevät kiehtovuuden ja luotaantyöntävyyden välisellä jännitteellä. Se synnyttää omanlaisensa ja taiteilijalle ominaisen estetiikan, jolla taiteilija pyrkii purkamaan kuvanveistossa vallitsevaa miehistä sankarimyyttiä.

Suomen taideakatemian palkinto myönnetään hyvässä luomisvireessä olevalle suomalaiselle taiteilijalle, jonka tuotanto ansaitsee laajempaa näkyvyyttä ja tunnettuutta. Off Topic-näyttelyn on kuratoinut EMMAn amanuenssi Milja Liimatainen. Palkintoon kuuluu 25 000 euron palkintosumma, näyttely EMMAssa ja taiteilijajulkaisu. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Tuomas A. LaitinenCamilla Vuorenmaa ja Outi Pieski.

Hesselholdt & Mejlvang: The White Exhibition 2.6.–29.8.2021

Hesselholdt & Mejlvang on jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan yhdessä työskennellyt tanskalainen taiteilijakollektiivi, jonka muodostavat Sofie Hesselholdt (s. 1974) ja Vibeke Mejlvang (s. 1976). The White Exhibition –näyttelyn lähtökohtana on taiteilijoiden viesti siitä, että valkoisuus ei ole neutraali asia, vaan järjestelmä, jonka osallisena me kaikki olemme. Taiteilijat kiinnittävät teoksissaan huomiomme ideologioihin ja niitä edustaviin symboleihin ja pohtivat esimerkiksi ihonväriin ja sukupuoleen sekä näiden kulttuurisiin lukutapoihin liittyviä käytäntöjä.

Näyttelyn on kuratoinut EMMAn amanuenssi Ingrid Orman. Taiteilijat ovat toteuttaneet uudelle ja kokeilevalle taiteelle suunnatuun EMMAn Areenaan uuden installaation. Taiteilijoiden työskentelylle on myös tyypillistä, että teokset ulottuvat näyttelytilan ulkopuolelle ja saavuttavat paikallisen yleisön yllättävissäkin paikoissa. Näyttelyn lisäksi taiteilijaduon suunnittelema teos ilmestyy espoolaisen Länsiväylä-sanomalehden sivuilla viitenä keskiviikkona käyden vuoropuhelua päivän uutisten kanssa.

Näyttelyyn liittyviä performansseja esitetään seuraavina ajankohtina:

ke & pe klo 15.00–17.30

la–su klo 13.00–15.30

Poikkeuksellisesti

ke 21.7., 28.7. & 4.8. klo 13.00–15.30

Lue taiteilijoiden puheenvuoro näyttelystä.

The White Exhibition -näyttelyä on tukenut Danish Arts Foundation.

Kuvat:
Aaron Heino: Paula Virta / EMMA