EMMAn kuratoima taidekokonaisuus ripustettu Espoon uuteen Niittykummun perhekeskukseen

Niittykummun perhekeskus: Per Stenius, Kuja, 1973. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA

Niittykummun perhekeskus on jo toinen Espooseen avattu palvelutalo, joka kokoaa lasten, nuorten ja perheiden palvelut saman katon alle. Arkkitehti Aarne Ervin vuonna 1971 suunnittelema rakennus Niittyportissa kätkee nyt sisälleen perhekeskuksen tarpeisiin täysin remontoidut tilat sekä taidekokonaisuuden EMMA – Espoon modernin taiteen museolta. Espoon kaupunki tilasi taideteokset EMMAlta osaksi perhekeskuksen tiloja tuomaan iloa ja viihtyvyyttä tiloissa asioiville ja työskenteleville asiantuntijoille.

Jokaisella perhekeskuksella on omat erityispiirteensä. Aarne Ervi (1910–1977) suunnitteli alun perin Niittyportin perhekeskuksen rakennuksen toimistoksi ja rakennus on nyt saanut uuden elämän perhekeskuksena hiljattain valmistuneen remontin myötä. Taiteen sijoittelussa on otettu huomioon tilojen eri toiminnot sekä arkkitehtuuri. Ripustus on suunniteltu lisäämään tilojen viihtyisyyttä ja tuottamaan hyvää mieltä. Taide voi herättää katsojassa voimakkaitakin tunteita, mielikuvia tai muistoja. Kokonaisuuteen on valittu teoksia, joiden aiheissa korostuvat vahvat värit, muodot sekä luonnon teemat.

Tuomas Mäntynen, Harakankellot, 1997. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA

EMMAn kokoelmatiimin asiantuntijat Lotta Hannuksela ja Emma Lilja ovat kuratoineet taideripustuksen uuteen perhekeskukseen yhteistyössä sen työntekijöiden kanssa. Museolla on entuudestaan paljon kokemusta hankkeista, joissa taidetta on sijoitettu julkisiin tiloihin, kuten sairaaloihin, päiväkoteihin tai palvelutaloihin. EMMA vastasi myös ensimmäisen, kesällä 2022 valmistuneen Espoon keskuksen perhekeskuksen taidekokonaisuudesta. Niittykummun ripustus on jatkumoa perhekeskusten taidehankkeille.

Anna Tuori, Poutaa myös iltapäivällä, 2014 (vas), Tukeva kuin elämä, 2014 (oik). Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA

Teokset on kuratoitu Saastamoisen säätiön taidekokoelman suomalaisilta taiteilijoilta eri aikakausilta, 1970-luvulta tähän päivään, taiteilijoilta Sami Havia, Kristian Krokfors, Tuomas Mäntynen, Sara Orava, Pekka Ryynänen, Per Stenius, Sinikka Tuominen, Anna Tuori ja Hannu Väisänen. Kokonaisuus täydentyy mahdollisesti uusilla teoksilla tulevina vuosina.

Pekka Ryynänen, Rumba, 1997. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA