Hannaleena Heiskan ja Minna Tervamäen uusi Metamorphosis -näyttely kutsuu museokävijän heittäytymään maalaustaiteen, elokuvakerronnan ja tanssin vietäväksi

Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki © Ari Karttunen / EMMA

Metamorphosis on kuvataiteilija Hannaleena Heiskan ja tanssija-koreografi Minna Tervamäen uusi näyttelykokonaisuus, joka koostuu lyhytelokuvasta, installaatiosta ja  performansseista. Kokonaisuuden yhtenä lähtökohtana on toiminut WeeGeen modernistinen arkkitehtuuri sekä Heiskan ja Tervamäen eri taiteenlajeja yhdistävä yhteistyö, joka on saanut alkunsa EMMAan vuonna 2016 tuotetusta Jälki-esityksestä. Nyt nähtävä Metamorphosis vie taiteilijoiden yhteistyön jälleen uudelle tasolle.

Näyttelyn nimi Metamorphosis viittaa muodonmuutokseen, joka tapahtuu sekä museotilassa että taiteilijoiden poikkitaiteellisessa, saumattomassa yhteistyössä, joka saa nyt ensi kertaa näyttelyn ja lyhytelokuvan muodon. Huhti-, touko- ja elokuun aikana järjestettävissä performansseissa taiteilijat muokkaavat EMMAn näyttelytilaa tanssin ja kuvataiteen keinoin, jossa tanssi ja koreografia sulautuvat maalaukseen ja maalaus puolestaan liikekieleen.

Esitysten ulkopuolella tilassa on nähtävissä lyhytelokuva Metamorphosis, jonka taiteilijat ovat kuvanneet EMMAn tyhjässä näyttelytilassa. Elokuva on kuvattu kokeellisesta animaatiotaiteesta tutulla stop motion -tekniikalla 16mm mustavalkofilmille. Teos luo yhteyksiä niin kuvataiteen kuin performanssitaiteen historiaan ja klassisen baletin sekä nykytaiteen perinteeseen. Näyttelytila on jatkuvassa muutoksessa; välillä nähtävissä on edellisessä performanssissa syntynyt tilallinen maalaus valoineen tai taiteilijat maalaamassa tilaa puhtaaksi seuraavaa esitystä varten.

Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis. Stillkuva elokuvasta.

Taiteilijoita inspiroi liikkeen, maalauksen ja tanssin tulkitseminen yhteydessä EMMAn museotilaan ja sen arkkitehtuuriin. He haluavat rohkaista katsojaa heittäytymään katsomiskokemukseen ja antautumaan ei-sanallisen kerronnan johdattamaksi. Performansseissa sekä lyhytelokuvalla nähtävät liikkeet, maalaus ja sen eri kompositiot muodostavat eräänlaisen hetkellisen, tilassa liikkuvan maalauksen.

”Metamorphosis on meille monikerroksinen, inspiroiva kokemus. Poikkitaiteellinen yhteistyömme liikkuu vapaasti maalauksen, tanssin, performanssin, elokuvan, äänen ja installaation maailmoissa. Molempien suhde omaan välineeseen muuttuu ja saa uusia näkökulmia, kun toinen katsoo sitä ulkoapäin, tuorein silmin,” Heiska ja Tervamäki kuvailevat.

• Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis osa I © Ari Karttunen / EMMA

• Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis osa II © Ari Karttunen / EMMA

• Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis-lyhytelokuvan kuvaukset © Mari Waegelein

Hannaleena Heiska on kuvataiteilija, joka työskentelee maalaustaiteen, piirustuksen, videotaiteen, installaatioiden ja performanssitaiteen parissa. Minna Tervamäki on tanssija ja koreografi, jolla on taustallaan loistokas ura Suomen Kansallisbaletin tähtitanssijana. Taiteilijoiden yhteistyö ja ystävyys sai alkunsa EMMAan tuotetusta Jälki-esityksestä, jota on esitetty sen jälkeen useissa eri esityspaikoissa. Taiteilijoiden palaaminen EMMAan voidaankin nähdä luonnollisena jatkumona heidän taiteelliselle yhteistyölleen, joka rikkoo taiteenalojen rajoja ja luo jotain täysin uutta sekä kuvataiteen että esitystaiteen kentälle.

Metamorphosis nähdään EMMAn Areenassa, joka on uudelle ja kokeilevalle taiteelle suunniteltu tila. Näyttelyn aikana järjestettäviin 10 esitykseen mahtuu rajallinen määrä henkilöitä ja liput tulee varata etukäteen kunkin esityksen sivuilta löytyvän ilmoittautumislomakkeen kautta – aikataulut ja listaus alla. Esitykset kuuluvat museolipun hintaan. EMMAn vuoden 2023 näyttelyohjelmistossa nähdään poikkitaiteellisia avauksia sekä taiteen- ja tieteenalojen välistä vuoropuhelua.

Performanssit