Ilona Niemen uusi teos Personae mythologicae tuo 28 sielukasta otusta rakennustyömaa-aitaan WeeGeen edustalle

© Ella Tommila / EMMA

Personae mythologicae on teos, joka nostaa esiin suomalaisen mytologian hieman vieraampia hahmoja. Näyttelykeskus WeeGeen tilaama teos on esillä rakennustyömaata reunustavassa aidassa ainakin koko vuoden 2020. Teos tulee osaksi EMMA-kokoelmaa.

Kuvataiteilija Ilona Niemen (s. 1975) luomat hahmot perustuvat jo ennen Kalevalaa julkaistuun, Christfried Gananderin kirjoittamaan teokseen Mythologia Fennica (1789). Hahmot ovat kollaaseja, joissa yhdistyvät eläimien ja ihmisen osat nykyaikaisin vivahtein. 28 mytologista “tyyppiä” on jaettu ryhmiin neljää klassista elementtiä – ilmaa, maata, vettä ja tulta – mukaillen.

”Myyttiset hahmot ovat ajattomia ja käsittelen niiden kautta nykyhetken teemoja, kuten sukupuolta, ihmisen ja eläimen välistä suhdetta ja ympäristöasioita. Pidän erityisesti siitä, että myytit linkittyvät toisiin kulttuureihin. Teoksessa historia ja nykyhetki, eri sukupuolet, eläin ja ihminen, luonnollinen ja keinotekoinen sekoittuvat. Esimerkiksi Veen emosen yliampuvan keinotekoisen näköinen kruunu on saanut muotonsa Tyynenmeren syvyyksissä elävältä säde-eläimeltä (Lychnosphaera regina).” kertoo Niemi.

Ilona Niemi on Yhdysvalloissa ja Skotlannissa kouluttautunut kuvataiteilija, jonka teoksia on ollut esillä muun muassa osana ryhmänäyttelyitä Lontoon National Portrait Galleryssa (2002), Gescheidle galleriassa Chicagossa (2007) ja Turun Taidemuseossa (2007). Taiteilijan yksityisnäyttelyjä on nähty esimerkiksi Joensuun ja Salon taidemuseoissa (2018 ja 2014). Niemi on eritoten kiinnostunut naiseudesta konstruktiona ja käsittelee aihetta taiteessaan. Maalaamisen lisäksi hänelle ominaista on materiaalin pilkkominen ja yhteen liittäminen uusilla tavoilla.

Teos on esillä Merimieseläkekassan Kulttuurimajakka -rakennushankkeen työmaa-aidassa. ”Tapiolan puutarhakaupunki-ideologia on vahvasti mukana alueen kulttuuritarjonnassa. Tapiolassa yhdistyy hienosti suomalaisen mytologian ja puutarhakaupungin perintö sekä urbaaniasuminen. Tätä yhtälöä Ilonan Niemen teos tulkitsee raikkaalla ja modernilla tavalla”, kertoo Espoon tapahtuma- ja kulttuuripalvelupäällikkö Lea Rintala.

EMMA toimii asiantuntijana Espoon kaupungin julkisen taiteen hankkeissa. Monet uusimmat julkisen taiteen teokset Espoossa sijoittuvat julkisen ja kevyen liikenteen kulkureiteille tehden näistä tiloista viihtyisämpiä ja kiinnostavampia. Personae mythologicae, on hyvä esimerkki konseptiteoksesta osana museon kokoelmaa. Taiteilijan kanssa sovittujen periaatteiden mukaan teoksen elementtejä voidaan käyttää uudelleen ja kierrättää myös muissa kohteissa.

Kuvat: Ella Tommila / EMMA