Kansallisteatterin huippusuosittu Vanhat mestarit -esitys saa uuden ulottuvuuden tuoreen monologin myötä – uusintaensi-ilta EMMAssa 26.8.

© Kansallisteatteri

Minna Leinon sovittama ja ohjaama komedia taiteesta saa uuden ulottuvuuden tuoreen monologin myötä. Esityksen yhteydessä kuullaan nyt Martin Crimpin huikea Bernhard-pastissi, Maalaustaide. Teosparin esiintyjinä nähdään timantinkova näyttelijänelikko ‒ Hannu-Pekka Björkman, Hannu Kivioja ja Markku Maalismaa. Maalaustaide-monologin esittää Marja Salo.

Wienin taidehistoriallisen museon Bordone-salissa on Tintoretton kuuluisa maalaus Valkopartainen mies. Maalausta tarkastelee arvostettu musiikkikriitikko ja aitouden ankara etsijä Reger. Regeriä taas tarkastelee kirjailija ja filosofi Atzbacher, jota puolestaan tarkastelee museon vahtimestari Irrsigler.

Thomas Bernhardin samannimiseen romaaniin pohjautuva Vanhat mestarit on esitys muun muassa taiteista ja kopioista, Heideggerista ja muista pöhötetyistä sukulaisista, Wienin käymälöistä ja henkiinjäämisvoimasta. Esityksen yhteydessä kuullaan Martin Crimpin Bernhard-pastissi Maalaustaide. Keskiössä on Vermeerin samanniminen maalaus, niin ikään Wienin taidehistoriallisessa museossa sijaitseva teos, jonka kautta Crimpin monologi käsittelee miehen katsetta. Naisen esittämässä puheenvuorossa nousevat esiin maalauksen kuvaama nuori nainen, naiset ylipäätään, Vermeerin taideteos ‒ ja koko se väkivaltainen historia, joka koskettaa kaikkia edellä mainittuja. Maalaustaide on kuin Vanhojen mestarien fuugan tapaan kulkevasta ajatusvirrasta puuttuva pala.

Lippuja myyvät Lippu.fi ja Kansallisteatterin lipunmyynti. Liput sisältävät pääsyn EMMAn näyttelyihin ennen esitystä. Esityksessä suositellaan käytettävän maskeja. Voit ottaa mukaan omaasi tai ostaa sellaisen EMMA Shopista ennen esitystä. Tutustu myös EMMAn turvallisen vierailun ohjeistukseen.

Tutustu myös Ravintola Lumièren herkulliseen Teatteripaletti-menuun, jonka voi tilata ennen esitystä nautittavaksi.