Merituulentorille valmistunut Elina Aution seinämaalaus on vuorovaikutuksessa Tapiolan arkkitehtuurin kanssa

Elina Autio: Crossings, 2019. © Ari Karttunen / EMMA

Nuori ansioitunut kuvataiteilija Elina Autio on toteuttanut Tapiolan keskustaan Merituulentorille uuden seinämaalauksen Crossings. Tapiola on merkittävä arkkitehtuurikohde ja uusi teos on vuorovaikutuksessa linjakkaan modernistisen arkkitehtuurin kanssa.

Syksyllä avatulle Tapiolan Merituulentorille valmistunut seinämaalaus Crossings on Elina Aution ensimmäinen kaupunkitilaan tehty julkinen taideteos. Seinämaalaus mukailee Tapiolan modernistista arkkitehtuuria, jossa korostuvat rakenteiden selkeys ja suorat linjat. Teos muodostuu viivarakennelmasta, joka kietoutuu Merituulentorilla olevan ilmastointirakennuksen ympärille.

Aution työskentely teoksen parissa käynnistyi ruutukuvion ideasta, jossa keskeisenä ajatuksena toimivat myös rakennuksen piirteet, kuten sen betonielementtien saumat. Crossings luo ilmeisiä yhtymäkohtia sitä ympäröivään arkkitehtuuriin. Teoksena se on monumentaalinen ja ylittää ihmisen mittakaavan. Samalla viivojen muodostamat risteykset muodostavat yhtymäkohtia, tai sidoksia, jotka saattavat tuoda mieleen kodintekstiilit, kankaat ja käsillä tekemisen eleen, taiteilija kertoo.

Elina Autio on vuonna 1985 syntynyt nykytaiteilija, joka työskentelee maalauksen ja kuvanveiston tekniikoilla. Autiolle myönnettiin Suomen taideyhdistyksen dukaattipalkinto vuonna 2018. Uusi teos Crossings kuuluu EMMA-kokoelmaan.

EMMA toimii asiantuntijana Espoon kaupungin julkisen taiteen hankkeissa. Viimeaikaisia toteutuneita hankkeita ovat muun muassa Seela Petran teos Sinä päivänä, joka sijaitsee Merituulentorin alapuolella, Tapiolan uudessa pyöräparkissa, sekä elokuussa Albergan alikulkutunneliin valmistunut Akseli Leinosen Love Love.

Kuva: Ella Tommila / EMMA