Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis. Stillkuva elokuvasta.

05.04.2023 - 03.09.2023

Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis

Metamorphosis on kuvataiteilija Hannaleena Heiskan ja tanssija-koreografi Minna Tervamäen uusi, EMMAan luotu näyttelykokonaisuus, joka koostuu lyhytelokuvasta, installaatiosta ja performansseista. Näyttelyn nimi Metamorphosis viittaa muodonmuutokseen, joka tapahtuu sekä museotilassa että taiteilijoiden poikkitaiteellisessa, saumattomassa yhteistyössä, joka saa nyt ensi kertaa myös näyttelyn ja lyhytelokuvan muodon.

Näyttelyyn kuuluvat oleellisena osana huhti-, touko- ja elokuun aikana järjestettävät esitykset. Heiskalle ja Tervamäelle tyypilliseen tapaan, taiteilijat muokkaavat näyttelytilaa tanssin ja kuvataiteen keinoin. Näyttelyn aikana EMMAssa nähdään kaksi esitystä, Metamorphosis osa I ja Metamorphosis osa II, joista kustakin järjestetään 5 erillistä performanssia.

Esitykset kuuluvat museolipun hintaan
ja niihin tulee ilmoittautua etukäteen kunkin esityksen tapahtumasivuilta. Esitysten aikataulut löytyy tämän sivun alaosasta.

Taiteilijat luonnehtivat teosta näin: ”Metamorphosis on yksi ehdotus taiteilijuudesta ja taiteen merkityksestä. Kerronnan abstraktius on vastapaino nykyhetken nopeudelle ja maalaus ja filmi puolestaan vastavoima todellisuutta muokkaaville filttereille ja wow-efekteille. Se pakenee kategorisointeja, mutta samalla rakentuu tunnistettavista elementeistä. Teos ehdottaa heittäytymään katsomiskokemukseen ja antautumaan ei-sanallisen kerronnan johdattelemaksi.”

Heiskan ja Tervamäen yhteistyö sai alkunsa EMMAn vuonna 2016 tuotetusta Jälki-esityksestä. Taiteilijoiden palaaminen EMMAan voidaankin nähdä luonnollisena jatkumona heidän taiteelliselle yhteistyölleen.

Hannaleena Heiska on kuvataiteilija, joka työskentelee maalaustaiteen, piirustuksen, videotaiteen, installaatioiden ja performanssitaiteen parissa. Minna Tervamäki on tanssija ja koreografi, joka on tehnyt loistokkaan uran Suomen Kansallisbaletin tähtitanssijana. Nykyisin Tervamäen työskentely painottuu poikkitaiteelliseen yhteistyöhön koreografina.

Näyttely nähdään Areenassa, joka on EMMAn tila kokeellisille, uusille projekteille.

Esitysaikataulu

Alta näet esitysten aikataulut. Ilmoittautumislinkit löydät esitysten omilta sivuilta klikkaamalla haluamaasi esitysajankohtaa.

Metamorphosis – Osa I

Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki, Metamorphosis Osa I © Ari Karttunen / EMMA

La 8.4. klo 15

La 15.4. klo 15

La 22.4. klo 15

La 29.4. klo 15 –  Esityksen jälkeen järjestetään Q&A-tilaisuus taiteilijoiden kanssa

La 6.5. klo 15

Metamorphosis – Osa II

Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki: Metamorphosis osa II © Ari Karttunen / EMMA

La 13.5. klo 15

La 20.5. klo 15

La 27.5. klo 15

La 19.8. klo 15  Esityksen jälkeen järjestetään Q&A-tilaisuus taiteilijoiden kanssa

La 26.8. klo 15

Kuraattori:
Ingrid Orman & Pernilla Wiik

Projektin johto:
Pernilla Wiik & Arja Miller

Visuaalinen ilme:
Hannaleena Heiska

Valosuunnittelu:
Hannaleena Heiska, Minna Tervamäki & Jani-Matti Salo

Esiintyjät:
Hannaleena Heiska, Minna Tervamäki, Anni Jokimies, Fenella O’Neill, Elena Vedenkantaja

Koreografia:
Minna Tervamäki & Hannaleena Heiska

Pukusuunnittelu:
Hannaleena Heiska & Minna Tervamäki

Metamorphosis osa II –esityksen hatut on kierrätetty Suomen Kansallisoopperan ja -baletin Naamiohuvit -esityksestä. Suunnittelijat: Piia Rinne & Noora Niinikoski

Kiitos: Avek, Suomen kulttuurirahasto, Taike, Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

Muualla kirjoitettua & sanottua

Anneli Tuominen-Halomo, Länsiväylä 23.4.2023

Hannaleena Heiska ja Minna Tervamäki sulauttavat yhteen maalauksen, videon ja tanssin –

”Esitys on joka kerta eri näköinen”