© Yehia Eweis / EMMA

17.08.2017 - 03.09.2017

Hans Rosenström & Stormglas: Off Seasons

Off Seasons -ääni-installaatio perustuu kuvataiteilija Hans Rosenströmin ja tanskalaisen Stormglas-taiteilijaduon (Andreas Borregaard ja Mikkel Sørensen) yhteistyöhön. Helsingin juhlaviikoilla esitettävä teos sai alkunsa neljän pohjoismaisen nykysäveltäjän tulkinnoista vuodenaikateemasta.

Taiteilija Hans Rosenström on rakentanut neljästä sävellyksestä yhden kokonaisvaltaisen teoksen. Lopputulos on intensiivinen ja tilallinen kokemus, jossa yleisö voi viihtyä ja nauttia myös ympäristöstä. Teos on koettavissa Helsingin juhlaviikkojen ajan Näyttelykeskus WeeGeen edessä ulkotilassa – Tapiolan taivaan alla.

Off Seasons -teos tarjoaa mahdollisuuden kuunnella neljän pohjoismaisen nykysäveltäjän tulkintoja vuodenaikateemasta. Teoksen musiikin takana ovat säveltäjät Rasmus Zwicki, Fredrik Österling, Sunleif Rasmussen ja Martin Rane Bauck. Stormglasin valitsemat säveltäjät valitsivat itselleen mieleisen vuodenajan, jonka pohjalta he ovat toteuttaneet sävellyksensä. Ainoa kriteeri, minkä Stormglas antoi heille, oli kvintetin muoto. Hans Rosenströmin muokkaama Off Seasons -teoksen ääniraita pohjautuu sävellyksiin.

“Vuodenajat ovat klassisessa musiikissa hyvin käytetty teema, tunnetuimpina tietenkin Vivaldin vuodenajat. Itse olen sekoittanut vuodenajat yhteen, yhdeksi teokseksi, samalla taka-ajatuksena on juuri kysymys siitä, kuinka riippumattomia koetamme vuodenajoista olla”, taiteilija Hans Rosenström kommentoi.

Musiikillinen osa teoksesta perustuu viiteen eri instrumenttiin – sähkökitaraan, haitariin, viuluun, pianoon ja konrabassoon sekä hengityksen ääniin, jotka kaikki ovat kuultavissa eri kaiuttimista. Ääniraidan kesto on n. 30 min ja se esitetään looppina. Teos on alunperin valmistunut tanskalaisen Chart Art Fairin tilaamana ja se esitettiin osana taidetapahtuman ohjelmaa syksyllä 2016 Kööpenhaminassa Kunsthal Charlottenborgin sisäpihalla.

Hans Rosenströmin taiteessa äänellä on aina erityinen rooli. Hän on toteuttanut ääniteoksia julkisiin tiloihin ja näyttelyihin eri puolilla maailmaa. Tukholmassa Gärdetin laivaterminaalissa sijaitseva pysyvä julkinen ääniteos heijastelee tulevaisuutta. Hiljattain päättyneessä ARoS Kunstmuseumin triennaalissa Tanskan Aarhusissa esillä ollut teos perustui Caspar David Friedrichin maalauksen raunioihin. Off Seasons -teoksessa Rosenström on pohtinut myös samoja teemoja – rakentamisen ja raunioitumisen, kahden vastakkaisen ilmiön, käsitteitä ja läsnäoloa elämässä ja ympäristössämme.

Kesto n. 30 min

Vapaa pääsy