© Yehia Eweis / EMMA

17.08.2017 - 03.09.2017

Hans Rosenström & Stormglas: Off Seasons

Konstverket Off Seasons är ett samarbete mellan bildkonstnären Hans Rosenström och den danska konstnärsduon Stormglas (Andreas Borregaard och Mikkel Sørensen). Bakgrunden till verket är fyra tolkningar av årstidstemat av fyra nordiska samtidskompositörer.

På Helsingfors festspel, bjuder EMMA på ljudinstallationen Off Seasons. Konstverket är ett samarbete mellan bildkonstnären Hans Rosenström och den danska konstnärsduon Stormglas (Andreas Borregaard och Mikkel Sørensen). Bakgrunden till verket är fyra tolkningar av årstidstemat. Rosenström bygger om de fyra kompositionerna till en helhet. Slutresultatet är en intensiv erfarenhet som betonar rummet, där besökarna kan trivas och också njuta av omgivningen. Verket kan upplevas under festspelsveckorna utomhus framför Utställningscentret WeeGee – under bar himmel i Hagalund.

Verket bjuder på fyra tolkningar av årstidstemat av de nordiska nutidskompositörerna Rasmus Zwicki, Fredrik Österling, Sunleif Rasmussen och Martin Rane Bauck. Stormglas valde kompositörerna som var och en tog valde en årstid som utgångspunkt för sin komposition. Det enda kriteriet som Stormglas ställde var att kompositionen skulle vara en kvintett. Hans Rosenströmin bearbetade ljudbandet för Off Seasons på basis av kompositionerna.

”Årstiderna är ett mycket vanligt tema inom klassisk musik, det bäst kända verket är självfallet De fyra årstiderna av Vivaldi. Jag rörde ihop årstiderna till ett verk, kanske med den underliggande frågan om hur oberoende av årstiderna vi försöker vara”, säger Hans Rosenström.

Det musikaliska elementet i verket består av fem instrument – elbas, dragspel, violin, piano och kontrabas – samt ljud av andetag som spelas upp i var sin högtalare. Ljudbandets längd är cirka 30 minuter och det spelas upp i en kontinuerlig loop. Off Seasons var ursprungligen ett beställningsverk för konstmässan Chart Art Fair i Danmark, och det har tidigare visats på mässan hösten 2016 på innergården av Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn.

Ljud har alltid spelat en viktig roll i Hans Rosenströms konst. Han har skapat ljudinstallationer för offentliga rum och utställningar runtom i världen. Den permanenta offentliga ljudinstallationen i färjeterminalen på Gärdet i Stockholm associerar till framtiden. På den nyligen avslutade triennialen på ARoS Kunstmuseum i Århus i Danmark hade han ett verk som baserade sig på ruinerna i en målning av Caspar David Friedrich. I Off Seasons har Rosenström tagit fasta på samma teman – hur två motsatta koncept, att bygga och att förfalla, är närvarande i våra liv och vår omgivning.

Längd cirka 30 min.

Gratis inträde.