Juhani Linnovaara: Grafiikan salkusta Moments from the past: Aurinkokuningas Ludvig XIV, 1982

17.06.2009 - 06.09.2009

Katse EMMAn kokoelmiin: Aarresaaria ja päiväunia

EMMAn oma kokoelma, entinen Espoon kaupungin taidekokoelma on kokoelmista suurin ja vanhin. Yli kahdentuhannen teoksen joukosta näyttelyyn on valittu 150 teosta. Osa on haettu talletuksista virastoista, osa on museon varastossa olleita töitä. Esillä on yli sadan taiteilijan teoksia, maalauksia, veistoksia, grafiikkaa, valokuvia, installaatioita, mediataidetta.

Näyttelyssä on myös EMMAn kokoelman synnystä ja 50 vuoden aikana tapahtuneiden linjausten muuttumisesta kertova historiaosio, joka näyttää myös itse kokoelmatyössä tapahtuneen muutoksen.

Kuvanveistäjä Raimo Utriaisen taidesäätiön EMMAan talletetusta kokoelmasta on valittu näyttelyyn taiteilijan säleveistoksia. Suorista metalliliuskoista koostuvat teokset ovat veistosabstraktioita, joissa muoto syntyy suorien ja kierteisten sekä läpinäkyvien ja suljettujen pintojen yhdistelmistä.

Osmo Valtosen taidekokoelma lahjoitettiin EMMAlle 2008. Liikkeen ja ajan tutkija, kineettisen valotaiteen pioneeri Osmo Valtonen (1929-2002) on tullut tunnetuksi hiekkapiirtureistaan, hypnoottisesti omaa rataansa hiekkaan piirtävistä teknisistä kojeista. EMMAn näyttelyssä nähdään hänen hiekkapiirtureitaan sekä kauhakonstruktio.

Liikemies Kyösti Kakkonen on tunnettu taiteenkerääjä. Hänellä on yksi Suomen merkittävimmistä lasi- ja keramiikkakokoelmista. Uutena hankkeena on EMMAan sijoitettu jatkuvasti karttuva Kyösti Kakkosen taidekokoelma, joka keskittyy ennen kaikkea kansainväliseen maalaus- ja veistostaiteeseen.

Nordea Pankki Suomi Oyj:n taidekokoelma on osa ns. Kouri-kokoelmaa. Taloustieteilija Pentti Kouri (1949-2009) keräsi 1980-luvulla merkittävän kansainvälisen nykytaiteen kokoelman, jonka monista taiteilijoista on tullut nykytaiteen klassikoita. Kourin kokoelma siirtyi velkojen takuina Postipankille ja sieltä 1990-luvun puolivälissä Opetusministeriölle. Kokoelman myynnin yhteydessä osa teoksista päätyi Nordea Pankki Suomi Oyj:n omistukseen ja näistä 7 talletettiin EMMAan.

Museo-opetuksen opetuskokoelma Taidepakki muodostuu yli 100 aidosta, eri aikakausiin ja maanosiin liittyvästä esineestä ja taideteoksesta. Kesällä Ilme-pajassa on esillä näyttely Eläinten kanssa – Eläinaiheiset teokset Taidepakista EMMAn kokoelmanäyttelyssä.