19.06.2013 - 12.01.2014

Kuriton kaunosielu: Birger Kaipiaisen keraamisia fantasioita

EMMAssa avautui kesän kynnyksellä laaja Birger Kaipiaisen (1915–1988) taidetta esittelevä näyttely, joka sekoittaa kategorioita ja herättää kysymyksiä. Kaipiainen loi puolen vuosisadan mittaisen uran Arabian tehtaalla, mutta sai toteuttaa visioitaan irrallaan teollisesta tuotannosta, sen tavoitteista piittaamatta.

Birger Kaipiainen oli oman tien kulkija. Hänen omintakeinen, salaperäinen kuvafantasiansa ihastutti jo aikalaisia, mutta toisaalta modernin muotoilun taholla pidäkkeettömän runsasta kuvakieltä myös vieroksuttiin. Kuvataidepiireissä yletöntä koristeellisuutta ihmeteltiin.

Aikansa outo lintu näyttäytyy tänä päivänä toisessa valossa: persoonallisena kuvantekijänä ja rajoista piittaamattomana visionäärinä, joka toteutti fantasiansa keraamiseen materiaaliin.

Kuriton kaunosielu / Birger Kaipiaisen keraamisia fantasioita EMMAssa 19.6.2013–12.1.2014. Näyttelyn on koonnut dosentti Harri Kalha ja sen teokset ovat uniikkitöitä Kyösti Kakkosen, Designmuseon, Ateneumin, Helsingin taidemuseon sekä yksityisistä kokoelmista. Näyttelyarkkitehtuurista vastaa Ilkka Suppanen. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Kalhan kirjoittama, laajasti kuvitettu kirja – ensimmäinen syväluotaus Birger Kaipiaisen taiteesta.