Espoo Museum of Modern Art

© Ari Karttunen / EMMA
© Ari Karttunen / EMMA

28.09.2011 - 08.01.2012

Yang Fudong: Utopia ja todellisuus

Yang Fudong on kiinalaisen nykytaiteen merkittäviä liikkuvaan kuvaan erikoistuneita taiteilijoita. Näyttelyssään Utopia ja todellisuus EMMA esittelee Fudongin neljä videoteosta, East of Que Village (2007) sekä kolme osaa Seven intellectuals in Bamboo Forest -sarjasta (2005-2007).

Yang Fudongia pidetään yhtenä lahjakkaimpana kiinalaisen video- ja elokuvataiteen edustajana. Hän on mestarillinen tulkitsija, jonka kamerankäyttö on lähes maagisen kaunista. Siinä voi aistia erityisen kiinalaisen estetiikan, jolla on kuitenkin yhtymäkohtansa länsimaiseen modernismiin.

Fudong tunnetaan ajattomista ja lähes unenomaisista tulkinnoista, joissa hän tutkii ihmisten välisiä suhteita ja heidän tarinoitaan. Monet Fudongin teokset kohdistuvat uuden sukupolven ongelmiin ja siihen tietoisuuteen, jonka Kiinan kehittyvä yhteiskunta ja materialismi ovat maassa saaneet aikaan. Yang Fudong elää ja työskentelee nykyään Shanghaissa.

Seven Intellectuals in Bamboo Forest (osat 3,4,5)

Seven Intellectuals in Bamboo Forest pohjaa vanhaan kiinalaiseen Wei- ja Jin-dynastioiden aikaiseen kertomukseen seitsemästä kuuluisasta taolaisesta taiteilijasta ja runoilijasta Fudongin teoksessa ihmiset kuvataan tietoisina traditioista, arvoista ja menneisyyden painolastista.

Teoksen eri osissa seurataan seitsemän noin 20-vuotiaan nykykiinalaisen intellektuellin elämää. Ensimmäisen osan kuvauspaikka on Keltainen vuori (Yellow Mountain), jolla on merkittävä asema kiinalaisen maalaustaiteen historiassa. Fudong on kiinnostunut identiteetin muotoutumisesta, ja kuvaa tätä ensimmäisessä osassa myyttien, henkilökohtaisten muistojen ja kokemusten avulla. Toisessa osassa ryhmä keskustelee rakkaudesta ja seksuaalisuudesta. Nyt EMMAssa nähtävissä osissa (osat 3-5) ryhmä jättää kaupungin ja suuntaa maaseudulle, todelliseen maatyöhön. Joukko työskentelee päivällä ja lepää iltaisin (osa 3). Ryhmän matka jatkuu pienelle saarelle (osa 4). Ryhmä pitää merestä ja haluaa elää saarellaan häiriintymättä ja eristyneinä. Tämäntyylinen elämä on kuitenkin ehkä utopiaa. Ryhmä palaa kaupunkiin ja todellisuuteen uusine kokemuksineen (osa 5). He ovat edelleenkin nuorison kollektiivi, mutta ajatuksiltaan tulevaisuuden ja tuntemattoman kollektiivi.

Osa 3
35mm b&w elokuva siirretty DVD:lle, 53 min, 2005

Osa 4
35mm b&w elokuva, siirretty DVD:lle, 70 min, 2006

Osa 5
35 mm b&w elokuva, siirretty DVD:lle,91 min, 2007

East of Que Village, 2007
(6-kanavaa, mustavalkoinen, 20min. 50s.)

Teos fokusoituu eristyneisyyden ja menetyksen tuntoihin, joita tämän päivän Kiinassa koetaan eri puolilla maaseutua: yhteisöt hajoavat, perinteiset maaseutukylät sulautuvat ympäröiviin kaupunkikeskittymiin, ja taistelu elinkeinosta asettuu etusijalle. Fudong kuvaa Kiinan maaseutua, sen päivittäistä eloonjäämistaistelua laajenevan kaupungistumisen keskellä.

Teoksen kuvamaailma kylmä pohjoiskiinalainen maisema, Hebein maakunnassa sijaitseva kylä, jossa kyläläisten vahtikoirien joukko taistelee henkiinjäämisestään. Talvinen maalaiskylä on autio ja luotaantyöntävä ja muodostaa taustan koirien taistelulle elämästä ja kuolemasta. Paikalliset ihmiset ovat omissa askareissaan ja heidän tehtävänsä teoksessa on heijastaa koirien välistä taistelua,

Runollinen teos on metafora eristyneisyyden ja autioitumisen tunteelle, jonka taiteilija tunnistaa nyky-yhteiskunnassa. Teos kyseenalaistaa työn arvon nykypäivän Kiinassa, ja tuo esiin toiveita, joita ihmisellä on oman elämänsä suhteen. Teos on luultavasti Fudongin teoksista henkilökohtaisin ammentaen myös oman lapsuuden muistoista maaseutuelämän ongelmista ja tunnoista.