Tapio Wirkkalan laaja näyttely Venetsiassa Muranon lasimuseossa avautuu yleisölle 7.5.

Tapio Wirkkala. Photo: Sami Wirkkala

Tapio Wirkkalaan (1915-1985) henkilöityy suomalainen moderni muotoilu. Laaja näyttely esittelee kattavasti yhden Suomen merkittävimmän muotoilijan töitä luomalla katseen Wirkkalan kahteen maisemaan – Venetsiaan ja Lappiin.

Tapio Wirkkala on edelleen yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia muotoilijoita. Hänen monipuolisen ja tuotteliaan uransa aikana lasista muodostui keskeinen materiaali. Wirkkalan muotoilua ja taideteoksia on useiden merkittävien kansainvälisten museoiden kokoelmissa.

Kuvanveistäjänä uransa aloittanut Wirkkala osallistui 1946 Iittalan suunnittelukilpailuun, josta alkoi neljälle vuosikymmenelle ulottuva Iittalan ja Wirkkalan yhteistyö. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön käynnistyttyä italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa.

Venetsiassa Wirkkala tutustui perinteisiin lasinpuhallustekniikoihin ja lasiväreihin niitä muokaten, uudistaen ja yhdistellen. Murrina-, filigraani- ja incalmo-tekniikat olivat Veninin lasitehtaalla ja italialaisessa lasinpuhallusperinteessä paljon käytettyjä. Muun muassa Wirkkalan tunnetut Bolle-pullot ja Piatto di Tapio -lautaset ovat toteutettu incalmo-tekniikalla.

Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman sekä lasimuotoilun tradition vuoropuheluun keskenään.

”On ollut hienoa ymmärtää kuinka kokonaisvaltaisesti Tapion työt ja Tapio henkilönä puhuttelevat italialaisia. Hänet nostettiin 1950-luvun lopulla useaan otteeseen ansioistaan Italian mediassa huipulle ja näin ollen Tapio elää edelleen vahvasti italialaisessa muotoilukulttuurissa”, toteaa kuraattori Harri Koskinen.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samanaikaisesti Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

EMMA Shopissa toukokuun ajan kaikki Wirkkalan design-tuotteet -20%. Myynnissä muun muassa Wirkkalan Rosenthalille suunnittelemia keramiikkaesineitä, kuten Paperipussivaaseja ja Kuikka-lintuja sekä Airamin kristallivalaisimia. EMMA Shop palvelee myös verkkokaupassa.

Tutustu myös EMMAn Bryk Wirkkala -katseluvarastoon.

Kuvat:
Tapio Wirkkala. Kuva: Sami Wirkkala