Uutta EMMAssa: Särkyvää-näyttely sekä uudistettu Bryk & Wirkkala -katseluvarasto

Katie Spragg: The Wilds of 5 Lely Court, 2016. (Katukiveyksen erämaa). Stillkuva.

Särkyvää – Keramiikka uuden äärellä -näyttely pohtii saven erityistä merkitystä ihmiselle ja syventyy keramiikkataiteen keinoin menneen ja tulevan risteyskohtaan. Kahdentoista taiteilijan ja kahden taiteilijaryhmän teoksissa nähdään materiaalien ja tekniikoiden ennakkoluulotonta käyttöä sekä herkkyyttä ajankohtaisille aiheille. Savi materiaalina tuntuu vastaavan siihen, mitä juuri nyt tarvitsemme: yhteyttä, läsnäoloa ja käsillä tekemistä.

Bryk ja Wirkkala -katseluvaraston uudet teemakokonaisuudet tarkastelevat taiteilijaparin suhdetta luontoon, geometriaan ja kansainvälisyyteen. Esillä on sekä klassikoita että harvinaisuuksia Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmasta. Brykiltä nähdään lisäksi yksityiskeräilijän omistama teos Candy, joka ei ole ollut esillä Suomessa vuosikymmeniin.

Särkyvää – Keramiikka uuden äärellä

Särkyvää-näyttelyn tausta-ajatuksena kulkee japanilainen perinne, kintsugi, jossa särkyneen keraamisen esineen osat liitetään toisiinsa uudelleen kullalla tai muulla metallilla. Rikkonaisuutta ei peitetä, vaan siihen luodaan uusi suhde. Murtuma voi olla merkki uudesta. ”Näyttelyn taiteilijoita yhdistää rakkaus saveen, mutta myös halu tehdä keramiikkaa toisin”, kertoo näyttelyn kuraattori, EMMAn amanuenssi Laura Kokkonen. Perinteisten tekotapojen kyseenalaistaminen näkyy aiempaa ekologisempien valmistusmenetelmien etsimisessä, uusien tekniikoiden hyödyntämisessä sekä teosten laajenemisessa tilaan. Sisällöllisesti teokset käsittelevät muun muassa ympäristötuhoa ja lajikatoa, konflikteja ja niiden seurauksia, katoavaisuutta ja yksinäisyyttä, mutta myös luonnon elinvoimaisuutta, yhteyden löytämistä ja läsnäoloa.  Näyttely on toteutettu yhteistyössä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa avoimen portfoliohaun perusteella.

Bryk & Wirkkala -katseluvaraston uudistetut osiot avaavat kiehtovia näkökulmia Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan elämäntyöhön

Katseluvaraston uusi Kotona kaikkialla -osio kertoo ikonisten teosten kautta pohjoisen luonnon ja kansainvälisten yhteyksien merkityksestä Rut Brykille ja Tapio Wirkkalalle. Esillepanossa nähdään mm. kokonaisuus Brykin rakastettuja Perhos-reliefejä sekä Wirkkalan Lapin luonnosta inspiraation saaneita Paadarin jää -lasiveistoksia. Kaikki alkaa käsistä -kokonaisuus esittelee Wirkkalan työskentelyprosessia ja tuotannon laaja-alaisuutta. Esillepano avaa Wirkkalan muotoajattelun lisäksi tämän roolia kansainvälisenä suomalaisen muotoilun sanansaattajana. Mukana on arkistomateriaalia, prototyyppejä, taide- ja käyttöesineitä sekä luonnoksia mm. Wirkkalan vuoden 1958 Brysselin maailmannäyttelyyn laatimasta Tulevaisuuden kaupunki vuonna 2000 -suunnitelmasta.

Kaksivuotiselta Japanin näyttelykiertueelta palanneet Brykin teokset on myös ripustettu katseluvarastoon. Tilan uudistuksen kruunaa Brykin reliefi, jota ei ole nähty Suomessa yli 50 vuoteen. Raikasta pop-estetiikkaa hehkuva Candy (1970) oli edellisen kerran esillä São Paulon biennaalissa Brasiliassa vuonna 1973. Vuonna 2019 japanilainen keräilijä Akihiro Awahata hankki teoksen huutokaupasta ja tarjosi mahdollisuutta saada teos yleisön nähtäville.

Osta ennakkoliput EMMA Shopin verkkokaupasta

Suosittelemme ostamaan ennakkolipun EMMA Shopin verkkokaupasta, mutta lippuja voi ostaa myös paikan päältä. Ennakkolippujen hinta on 12€. Lippu oikeuttaa sisäänpääsyyn valitun tunnin aikana, mutta vierailuaikaa ei ole rajoitettu. Valitettavasti emme voi tarjota alennuslippuja tällä hetkellä, mutta museokorttilaiset, alle 18- ja yli 70-vuotiaat sekä muut ilmaiseen sisäänpääsyyn oikeutetut ryhmät pääsevät museoon edelleen maksutta.

Mikäli olet oikeutettu ilmaiseen sisäänpääsyyn, suosittelemme varaamaan myös silloin vierailuajan itsellesi EMMA Shopin verkkokaupasta. Käyttämällä oston yhteydessä koodia ILMAISLIPPU sinulta ei veloiteta maksua lipusta. Koodia voi käyttää vain yhteen lippuun yhdessä tilauksessa. Mikäli haluat varata useamman ilmaislipun, tilaa liput yksi kerrallaan koodia käyttäen. Varaudu esittämään ilmaiseen sisäänpääsyyn oikeuttava kortti tai muu todiste lipuntarkastuksen yhteydessä.

WeeGee-talon yhteyteen valmistuvan maanalaisen pysäköintilaitoksen rakennustöiden takia pysäköintipaikkoja on rajoitetusti saatavilla. Rakennustyömaa ei vaikuta esteettömiin pysäköintipaikkoihin. Suosittelemme käyttämään julkista liikennettä mahdollisuuksien mukaan. Tapiolan keskustasta löytyy pysäköintitaloja ja -alueita autolla saapuville. Pahoittelemme häiriötä.

Poikkeusjärjestelyjen aikana tarjoamme ainoastaan etäopastuksia. Kerromme heti, kun voimme ottaa opastusryhmiä vastaan myös näyttelytilassa.