Vuoden museoksi valittu EMMA ylitti kävijätavoitteeseensa

© Borahan Topcu / EMMA

Ylitimme kävijämäärätavoitteemme – vuoden 2018 aikana EMMAssa vierailu yhteensä 125 441 kävijää. Kulunut vuosi sisälsi kansainvälisiä huippunimiä, surrealismia ja futuromaniaa. Meret Oppenheimin retrospektiivi ja EMMA-kokoelmasta kuratoitu No Ordinary Moments -näyttely taivuttivat todellisuuden rajoja ja raottivat ovea surrealismin maailmaan.

EMMAssa nähtiin myös saamelaistaustaisen Outi Pieskin palkintonäyttely ja Saastamoisen säätiön ja EMMAn uusi jokavuotinen yhteistyömuoto alkoi vaikuttavasti Alicja Kwaden tilausteoksen ja näyttelyn myötä. Lisäksi EMMA teki yhteistyötä Baltic Circle -teatterifestivaalin kanssa, kun Areena-tilassa nähtiin Kate McIntoshin elävä installaatio Worktable.

EMMAssa tapahtumallisuus on ollut vahvasti läsnä ja vuosi 2018 täyttyi EMMA Talkseista, designtapahtumista, Taidelomista ja suuri vetonaula oli WeeGeen kaikkien toimijoiden kanssa yhteisesti järjestetyt Lasten museofestarit. EMMAn pitkäjänteistä työtä tunnustettiin Vuoden museo 2018 -palkinnolla ja juhimme myös Saastamoisen säätiön 50-vuotisuutta ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiölle Helsinki Design Awardseissa myönnettyä juryn erikoispalkintoa.