Birger Carlstedtin Yhteiskuntakoneisto konservoitiin EMMAn näyttelytilassa

Birger Carlstedt ja Erik Kråkström: Yhteiskuntakoneisto, 1964. © Ella Tommila / EMMA

EMMA-kokoelmaan lahjoitettu Yhteiskuntakoneisto-reliefi on konservoitu EMMAn näyttelytilassa. Teos oli vuosikymmeniä esillä Svenska social- och kommunalhögskolanissa ja se oli ajan myötä likaantunut ja paikoitellen vioittunut. Konservoitu reliefi on nyt esillä EMMAn näyttelytilassa.

Yhteiskuntakoneisto on taiteilija Birger Carlstedtin ja arkkitehti Erik Kråkströmin yhteistyössä toteuttama teos. Reliefi suunniteltiin Topeliuksenkadulle Helsinkiin valmistuneeseen Svenska social- och kommunalhögskolan -nimiseen yhteiskuntatieteiden oppilaitokseen, jonka pääarkkitehtina Kråkström toimi. Sekä teos että rakennus valmistuivat vuonna 1964. Purettavan koulun seinältä pelastetun Yhteiskuntakoneiston teollinen estetiikka sopii myös samana vuonna valmistuneen Aarno Ruusuvuoren suunnitteleman WeeGee-talon arkkitehtuuriin. Teos tuo erityislaatuisen lisän EMMAn kokoelmiin, joiden yhtenä painopisteenä on modernismi.

Yhteiskuntakoneisto on yksivärinen maalattu reliefi, joka sijaitsi alun perin koulurakennuksen lämpiössä vehreän sisäpihan vieressä. Sen osat ovat puisia teollisuuden valumalleja, jotka Kråkström keräsi assistenttinsa kanssa Wärtsilän teollisuusalueelta Helsingin Hakaniemestä.

Erik Kråkström kutsui taiteilija Birger Carlstedtin sommittelemaan valumallit taideteokseksi. Kråkström ja Carlstedt olivat tutustuneet Espoon Nuottaniemessä, jossa he molemmat asuivat – Carlstedt vanhempiensa rakennuttamassa huvilassa Villa Carlstedtissa ja Kråkström tämän naapurissa. Yhteiskuntakoneisto on Carlstedtin tuotannossa poikkeuksellinen yhteistyöteos.

EMMAssa teos konservoitiin näyttelytilassa, jolloin yleisöllä oli mahdollisuus seurata konservaattorin työskentelyä paikan päällä. Vuosikymmenten saatossa likaantuneelle ja osin vioittuneelle reliefille tehtäviä konservointitoimenpiteitä olivat mm. pinnan puhdistus ja maalipinnan vaurioituneiden kohtien kiinnittäminen sekä restaurointimaalaus. Konservoitu reliefi jatkaa nyt elinkaartaan taideteoksena EMMAn näyttelytilassa.

Birger Carlstedt (1907–1975) ja Erik Kråkström (1919–2009)
Yhteiskuntakoneisto
reliefi (puiset valumallit, maali ja lastulevy)
EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma