Mobiiliopas Elmgreen & Dragsetin 2020-näyttelyyn

Näyttelypaikka on usein keskeinen osa taiteilijaduo Elmgreen & Dragsetin teoksia. He muuttavat tilan täysin toisenlaiseksi, kuin elokuvaksi, johon voi kävellä. EMMAssa he ovat hyödyntäneet rakennuksen karua betoniarkkitehtuuria ja muuttaneet näyttelytilan kuvitteelliseksi parkkihalliksi. 2020-näyttelyssä on oikeita autoja, tiemerkintöjä ja Elmgreenin & Dragsetin veistoksia, joista yhdessä syntyy uusia tarinoita. Museotila on muuntunut unenomaiseksi pysäköintitaloksi, joka kutsuu katsojat tekemään omia tulkintojaan.

Elmgreen & Dragset käsittelevät parkkihalliteeman kautta heille keskeisiä kysymyksiä, kuten yksityistämistä, julkista tilaa, syrjäytymistä, queer-kulttuuria ja materialismia. He haastavat katsomaan ja kokemaan taidetta toisella tapaa ja myös sen, miten näemme EMMAn ja Tapiolan. Näyttely ei ainoastaan herätä pohtimaan autojen roolia ja kulttuurista merkitystä nyky-yhteiskunnassa. Se kiinnittää huomiomme myös julkisen tilan paikkoihin, joita voisi kutsua epäpaikoiksi.

Näyttelyn tarinan pohjalla kulkee huoli ihmisestä ja yhteisöllisyyden katoamisesta yksilöä painottavan kulttuurin keskellä. Se herättää kysymyksen, onko vuosi 2020 taitekohta, jolloin todella joudumme arvioimaan uudelleen kaikkea, mitä teemme?

Mobiiliopas esittelee näyttelyn teokset teemoitettuna neljään teemaan. Tutustu niihin alla.

”Katuun maalatut viivat ovat ainoa aidosti globaali kieli”

Parkkihallit ovat olennainen osa tämän päivän kaupunkiarkkitehtuuria. Ne ovat modernin kapitalismin tuote ja kuvastavat sitä, miten liikkuvuutta pyritään järjestämään ja valvomaan yhteiskunnassa. Ne ovat läpikulkupaikkoja, joissa ei juuri oleskella ja jotka eivät jää mieleen. Populaarikulttuurin, elokuvien ja kirjojen parkkihalleissa tapahtuu usein hämäriä asioita ja laittomuuksia. Muuttamalla EMMAn näyttelytilan pysäköintitaloksi Elmgreen & Dragset herättelevät meitä pohtimaan sitä, miten olemme tottuneet suunnistamaan ja liikkumaan tällaisissa epäpaikoissa.

Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.

  • Taiteilijaduon teoksissa on usein muotoja, jotka toistuvat, ja esinepareja. Tässä veistoksessa he ovat yhdistäneet kaksi samanlaista Toyota Priusta paksulla putkella, joka kulkee molempien autojen etuikkunoiden läpi. Suosittu hybridiauto Toyota Prius symboloi jotakin, joka asettuu saastuneen teollisen menneisyyden ja toivorikkaan, vihreän urbaanin tulevaisuuden väliin.

    Elmgreen & Dragset
    Die Ganze Familie, 2020
    Kaksi Toyota Priusta, teräsputkia
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Die Ganze Familie, 2020 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Elmgreen & Dragset pohtivat tässä teossarjassaan julkisen tilan valvontamekanismeja. Teokset ovat toisaalta tavallisen liikennemerkin tarkkoja kopioita, toisaalta niiden peilipinta kehottaa kääntämään katseen sisäänpäin ja pohtimaan omia mielipiteitä ja arvoja. Merkki mukautuu ympäristöönsä ja muuttuu lähes näkymättömäksi sen sijaan, että sillä olisi jokin ohjeistava rooli.

    Elmgreen & Dragset
    Adaptation, Fig. 16 (Sulautuminen, kuva 16), 2020
    Ruostumaton teräs
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Adaptation, Fig. 16 (Sulautuminen, kuva 16), 2020 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Elmgreen & Dragset pohtivat tässä teossarjassaan julkisen tilan valvontamekanismeja. Teokset ovat toisaalta tavallisen liikennemerkin tarkkoja kopioita, toisaalta niiden peilipinta kehottaa kääntämään katseen sisäänpäin ja pohtimaan omia mielipiteitä ja arvoja. Merkki mukautuu ympäristöönsä ja muuttuu lähes näkymättömäksi sen sijaan, että sillä olisi jokin ohjeistava rooli.

    Elmgreen & Dragset
    Adaptation, Fig 9 (Sulautuminen, kuva 9), 2020
    Ruostumaton teräs
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Adaptation, Fig. 9 (Sulautuminen, kuva 9), 2020 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Elmgreen & Dragset pohtivat tässä teossarjassaan julkisen tilan valvontamekanismeja. Teokset ovat toisaalta tavallisen liikennemerkin tarkkoja kopioita, toisaalta niiden peilipinta kehottaa kääntämään katseen sisäänpäin ja pohtimaan omia mielipiteitä ja arvoja. Merkki mukautuu ympäristöönsä ja muuttuu lähes näkymättömäksi sen sijaan, että sillä olisi jokin ohjeistava rooli.

    Elmgreen & Dragset
    Adaptation, Fig. 19 (Sulautuminen, kuva 19), 2020
    Ruostumaton teräs
    Courtesy of Nicolai Wallner Gallery

    Elmgreen & Dragset: Adaptation, Fig. 19 (Sulautuminen, kuva 19), 2020 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of Nicolai Wallner Gallery

”Oi Herra, osta mulle Mercedes Benz”

Tämän teeman teokset liittyvät materialismiin ja haluun rikastua ja tulla kuuluisaksi, tai ainakin saada parempi elämä. Aina avoinna oleva pankkiautomaatti hohtaa näyttelytilassa kuin kapitalismin alttari. Pyörivä karuselli on puolestaan veistos nimeltä Sosiaalinen media. Se nostaa esiin digitaalisen kulttuurimme, jossa etsitään herkeämättä uusia, loisteliaita asioita jaettavaksi. Taiteilijat viittaavat tässä ironisesti myös taidemaailmaan ja sen sisäisiin outouksiin, jotka voivat osaltaan synnyttää somespektaakkeleita.

Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.

  • Elmgreenin & Dragsetin uudessa teoksessa on käytetty Mercedes-farmaria, joka on automaailman klassikko. Auton sisällä on kaksi nukkuvaa hahmoa ja erilaisia pakattuja esineitä, jotka vaikuttavat taideteoksilta. Auton rekisterikilvet ovat venäläiset. Keitä hahmot ovat ja minne he ovat matkalla? Teos on esimerkki Elmgreenille & Dragsetille tyypillisestä, usein arvoituksellisesta lähestymistavasta, joka jättää asioita selittämättä ja rohkaisee katsojaa täyttämään tarinan aukot.  

    Elmgreen & Dragset
    The Outsiders (Ulkopuoliset), 2020
    Mercedes W123, silikonista tehdyt mieshahmot, vaatteita, pakattuja taideteoksia
    Courtesy of Pace Gallery, New York and König Galerie

    Elmgreen & Dragset: The Outsiders (Ulkopuoliset), 2020 © Paula Virta/EMMA Courtesy of Pace Gallery, New York and König Galerie

  • Auton istuinta esittävä veistos on nimeltään Minun pitää sovittaa tekoni. Nimi viittaa Janis Joplinin Mercedes Benz -kappaleen sanoihin: “Oh Lord won’t you buy me a Mercedes Benz. My friends all drive Porsches, I must make amends.” (vapaa suom. “Oi Herra, osta mulle Merzedes Benz. Kavereillani on Porsche, minun pitää sovittaa tekoni.”). Tarkkaan katsoessa voi huomata, että istuin on itseasiassa valettu pronssiin. Materiaali tekee teoksesta muistomerkin kaltaisen. Teos toimii myös vertauskuvana ylelliselle, mutta vaikeasti saavutettavalle elämälle

    Elmgreen & Dragset
    I must make amends, Fig. 1 (Minun pitää sovittaa tekoni, kuva 1), 2018
    Pronssi, patina
    Courtesy of Massimo de Carlo, Milano | London | Hong Kong

    Elmgreen & Dragset: I must make amends, Fig. 1 (Minun pitää sovittaa tekoni, kuva 1) 2018 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of Massimo de Carlo, Milano | London | Hong Kong

  • Vauvan kantokoppa on sijoitettu lattialle epäaidon pankkiautomaatin eteen. Teoksen nimi viittaa Raamatun kertomukseen vauvasta, jonka Egyptin faaraon tytär löytää Niilijoen kaislikosta ja nimeää Moosekseksi. Taiteilijat ovat teoksellaan tuoneet muinaisen teeman nykyaikaan ja kehottavat katsojaa kyseenalaistamaan järjestelmät, jotka synnyttävät köyhyyttä ja epätoivoa

    Elmgreen & Dragset
    Modern Moses (Moderni Mooses), 2006
    Lapsen kantokassi, vuodevaatteet, vahahahmo, vauvanvaatteet, pankkiautomaatti ruostumattomasta teräksestä
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Modern Moses (Moderni Mooses) 2006 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Elmgreenin & Dragsetin uusi teos näyttää lasten leikkipuiston karusellilta. Pyörivä teos luo näköharhan, joka tuo mieleen 1960-luvun psykedeelisen kulttuurin ja sen geometriset ja kineettiset kuviot. Pyörivän tason reunalla on veistos, joka esittää corgia, koirarotua, jota Englannin kuningatarkin suosii. Teoksen nimi viittaa sosiaalisen median kaikkialle ulottuvaan vaikutukseen sekä siellä jaettaviin kuviin, jotka ruokkivat loputonta tarvettamme aina uusiin somekohuihin.

    Elmgreen & Dragset
    Social Media (Sosiaalinen media), 2020
    Harjattu ruostumaton teräs, lakka, moottori, hartsi ja tekoturkis
    Saastamoisen säätiön taidekokoelma

    Elmgreen & Dragset: Social Media (Sosiaalinen media) 2020 © Paula Virta/EMMA. Saastamoisen säätiön taidekokoelma

  • Tämä pieni veistos kuuluu pronssista valettujen, mutta oikealta näyttävien kylmälaukkujen teossarjaan. Jokaisella eri värisellä kylmälaukulla on oma nimensä, joka viittaa kuvitteelliseen paikkaan ja päivämäärään. Katsoja voi itse kuvitella, mitä kesäpäivänä Marbellan rantapiknikillä tapahtui. Elmgreen & Dragset ovat toistuvasti käyttäneet uima-allasta vapaa-ajan ja vapauden vertauskuvana. Tällä vaatimattomalla esineellä on samanlainen symbolinen merkitys, joka liittyy matkailuun, virkistykseen ja huolettomuuteen. 

    Elmgreen & Dragset
    Marbella Beach June 21st, 1989, (Marbellan ranta, 21. kesäkuuta 1989), 2015
    Pronssi, maali
    Yksitysikokoelma

    Elmgreen & Dragset: Marbella Beach June 21st, 1989, (Marbellan ranta, 21. kesäkuuta 1989) 2015 © Paula Virta/EMMA. Yksitysikokoelma

  • Pieni, valkoinen rotta esiintyy toistuvasti Elmgreenin & Dragsetin teoksissa. Taiteilijat esittävät rotan erilaisissa rooleissa. Esimerkiksi tuijottavalla rotan hahmolla he ovat halunneet herättää kysymyksen katsomisesta tirkistelynä. Tässä teoksessa inhimillisen oloinen rotta seisoo avoauton alla, joka on nostettu tunkilla ylös. Ymmärtääkö rotta lainkaan vaaraa, johon se on joutunut? 

    Elmgreen & Dragset
    Trap (Ansa), 2020
    Peugeot Cabriolet, täytetty rotta, auton tunkki
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Trap (Ansa) 2020 © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

Maskuliinisuuksia

Elmgreen & Dragset haastavat teoksissaan miehekkyyden ilmentymiä. Taiteilijoiden veistosten johtoaihe on pieni poika, joka esitetään haavoittuvana, uteliaana, pelokkaana, innostuneena tai hämmentyneenä. Tämä tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja perinteisille maskuliinisuuden kuvauksille, joissa mies usein kuvataan sankarillisena, hallitsevana ja tunteettomana. Sukupuoleen liittyvä politiikka on Elmgreenin & Dragsetin taiteen keskiössä. He hyödyntävät omia queer-kokemuksiaan kritisoidakseen sellaisia instituutioita ja rakenteita, jotka eivät salli erilaisuutta.

Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.

  • Nuoren pojan hahmo esiintyy useissa Elmgreenin & Dragsetin teoksissa. Poika istuu joskus rakennustelineellä, toisinaan parvekkeella tai jollakin muulla vaarallisella ulkonemalla. Tässä näyttelyssä poika on sijoitettu istumaan Mini Cooperin päälle. Nuorukainen edustaa Elmgreenille & Dragsetille epävarmuutta, joka liittyy päätöksiin, tekoihin ja odotuksiin aikuiseksi kasvaessa.

    Elmgreen & Dragset
    The Wait (Odotus), 2013–2020
    MiniCooper, ihmishahmo (epoksihartsia), vaatteet, kengät
    Yksityiskokoelma

    Elmgreen & Dragset: The Wait (Odotus) 2013-2020 © Paula Virta/EMMA. Yksityiskokoelma

  • Elmgreenin & Dragsetin Avioliitto-sarjassa käsitellään parisuhteiden monimutkaisuutta. Homoavioliitto-teoksen voi ymmärtää viittaukseksi homoseksuaalisuuden kriminalisointiin. Monissa maissa samaa sukupuolta olevat parit joutuvat vieläkin tapaamaan salaa esimerkiksi julkisissa käymälöissä. Teoksen toisiinsa yhdistetyt viemäriputket kuvaavat avioliiton intiimiyttä ja tunneyhteyttä sekä sen mukanaan tuomia erilaisia jännitteitä.

    Elmgreen & Dragset
    Gay Marriage (Homoavioliitto), 2010
    Posliiniurinaalit, hanat, ruostumattomasta teräksestä valmistetut putket
    Astrup Fearnley Museet, Oslo, Norway

    Elmgreen & Dragset: Gay Marriage (Homoavioliitto) 2010 © Paula Virta/EMMA. Astrup Fearnley Museet, Oslo, Norway

  • Tämä veistos koostuu kaksista Levi’s-farkuista ja Calvin Klein -alushousuista. Teos on Elmgreenin &Dragsetin varhaisimpia ja symboloi hyvin heidän yhteistyötään taiteilijakaksikkona. Levi’sin farkut kuuluivat 1990-luvun lopulla eri kulttuurien ja tyylien yhteiseen pukeutumiskoodiin. Teos on ensimmäisiä esimerkkejä Elmgreenin & Dragsetin teoksista, joissa yleisön odotetaan kuvittelevan, mitä olisi voinut tapahtua.

    Elmgreen & Dragset
    Powerless Structures Fig. 19 (Voimattomat rakenteet, kuva 19), 1998
    Alusvaatteet, siniset farmarihousut
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Powerless Structures Fig. 19 (Voimattomat rakenteet, kuva 19) 1998. ©Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Teos näyttää oikealta kaiteelta, mutta tarkemmin katsoen sileällä kromipinnalla risteileekin suonia, mikä tuo mieleen ihmisen verenkiertojärjestelmän ja verisuonten verkoston. Teos kuvaa sitä, miten meitä ohjataan kulkemaan julkisissa tiloissa ja miten esineet ovat meille avuksi. Se nostaa esiin ihmisen haavoittuvuuden sekä turvallisuuden ja uhkaavan vaaran tunteet.

    Elmgreen & Dragset
    Humanized Architecture (Inhimillistetty arkkitehtuuri), 2019
    Kiillotettu ruostumaton teräs
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Humanized Architecture (Inhimillistetty arkkitehtuuri) 2019. ©Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Veistos muistuttaa klassista patsasta tai muinaista rauniota. Taiteilijoiden mukaan teos on ”antisankarillinen veistos”, joka esittää kaatunutta miestä, jota luultavasti joskus pidettiin urhoollisena ja rohkeana. Hahmon olkapäällä oleva käsi on jälki toisesta veistoksesta, joka on nyt kadonnut. Tämä tuntuu korostavan hahmon eristäytyneisyyttä ja yksinäisyyttä. Kuka oli kadonnut kumppani?

    Elmgreen & Dragset
    Some Stayed On While Others Left (Jotkut lähtivät, mutta toiset jäivät), 2018
    Epoksihartsi, patina, lakka, teräs
    Courtesy of Victoria Miro, London/Venice

    Elmgreen & Dragset: Some Stayed On While Others Left (Jotkut lähtivät, mutta toiset jäivät) 2018. © Paula Virta/EMMA. Courtesy of Victoria Miro, London/Venice

  • Tämä yksinkertaiselta vaikuttava veistos yhdistää kaksi valmisesinettä: traktorin renkaan ja likaisen suojahaalarin. Esineet kuvaavat perinteisiä käsityksiä miehekkyydestä ja viittaavat korjaamon hikiseen, lihaksia vaativaan työhön. Teoksesta puuttuva keho kyseenalaistaa ruumiillisen työn merkityksen jälkiteollisessa yhteiskunnassa. Teoksen nimi viittaa taiteilija Francis Baconiin, ja kenties hänen tunnettuun krusifiksimaalaukseensa. Teos leikittelee Baconin kammottavalla kuvauksella ja miehekkyyden perinteisillä esittämistavoilla.  

    Elmgreen & Dragset
    After Francis Bacon (Francis Baconia mukaellen), 2014
    Kumi, teräs, suojahaalarit
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: After Francis Bacon (Francis Baconia mukaellen) 2014. ©Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

Mennyt tulevaisuus

Tässä näyttelyn osiossa parkkihalliteema jää sivuun ja tilalla on kohtauksia synkästä tulevaisuudesta. Teokset käsittelevät epävarmuutta, syrjäytymistä ja eriarvoisuutta, jotka ovat omalle ajallemmekin ominaisia. Ihmisvihamieliset teokset vaikuttavat vihjaavan, että kirkas tulevaisuus on kaukana takana – olemme menettäneet uskomme pysyvään edistykseen. Nimi Mennyt tulevaisuus viittaa myös monitahoiseen verbimuotoon: menneen futuuriin.

Lisätietoa teoksista saat klikkaamalla kuvan kulmassa olevaa i-kirjainta.

  • Suuri teollinen putki vaikuttaa tunkeutuvan lattian läpi, ihan kuin se jatkuisi sisälle museon rakenteisiin. Siitä pääsee höyryä, mikä vahvistaa illuusiota, että putki on kiinteä osa rakennuksen teknistä järjestelmää. Elmgreen & Dragset ehdottavat, että höyry paljastaa instituution perustuksissa olevan heikkouden ja varoittavat sen tuhosta.

    Elmgreen & Dragset
    Overheated (Ylikuumentunut), 2019
    Ruostumaton teräs, teräs, savu, elektroniikka
    Courtesy of Massimo de Carlo, Milano | London | Hong Kong

    Elmgreen & Dragset: Overheated (Ylikuumentunut) 2019. ©Paula Virta/EMMA. Courtesy of Massimo de Carlo, Milano | London | Hong Kong

  • Teos kehottaa katsojia kulkemaan portista kuluneen Ihme-kyltin alta, korppikotkan pistävän katseen vahtiessa. Tarkkasilmäinen raadonsyöjä esiintyy toistuvasti Elmgreenin & Dragsetin teoksissa ja symboloi kriitikkoa. Rikkinäinen verkkoaita ja hiekkasäkit viittaavat rajaan ja paikkaan, josta ei enää ole paluuta. Teoksen nimi kehottaa ottamaan osaa riittiin ja siirtymään seuraavan vaiheeseen − kuvaannollisesti elämässä ja käytännössä näyttelyssä.

    Elmgreen & Dragset
    Rite of Passage (Siirtymäriitti), 2014
    Aita galvanoidusta teräksestä, lasikuitukorppikotka
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Rite of Passage (Siirtymäriitti) 2014. © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Teoksessa Elmgreen & Dragset ovat muuttaneet rikotun asfaltin urbaaniksi maataideteokseksi. Massiiviset, murretut asfaltin kappaleet muistuttavat raunioita. Kasatut asfaltin palaset voi nähdä myös särkyneiden unelmien vertauskuvana. Haaveet yhtenäisyydestä ja yhteisistä näkemyksistä ovat murtuneet epävarmuuden ja yksilöllisyyden täyteisessä maailmassa.

    Elmgreen & Dragset
    Broken Square (Rikottu neliö), 2018
    Asfaltti, solumuovi, ruostumaton teräs
    Courtesy of Perrotin Gallery

    Elmgreen & Dragset: Broken Square (Rikottu neliö) 2018. © Paula Virta/EMMA. Courtesy of Perrotin Gallery

  • Tätä ovea ei voi avata. Elmgreen & Dragset käyttävät usein tavanomaisia esineitä ja muuttavat niiden normaalia käyttötapaa siten, että esineen merkitys muuttuu. Näin syntyy jotakin uutta, joka inspiroi uusiin ajatustapoihin. Ovi on osa taiteilijakaksikon jatkuvaa teossarjaa nimeltään Voimattomat rakenteet, joka pohtii sitä, miten arkkitehtuuri voi hallita ihmisen toimintaa ja miten perinteisiä rakenteita voidaan haastaa.

    Elmgreen & Dragset
    Powerless Structures, Fig. 123 (Voimattomat rakenteet, kuva 123), 2000
    MDF, puu, saranat, ovenkahvat ja lukot
    Courtesy of the artists

    Elmgreen & Dragset: Powerless Structures, Fig. 123 (Voimattomat rakenteet, kuva 123) 2000. © Paula Virta/EMMA. Courtesy of the artists

  • Tämä teos on kuin näyttelyn loppupuheenvuoro. Se on mainostaulu, jossa vaihtuvien mainosten sijaan toistuu suorapuheinen viesti ”Tämä tila ei voi olla sinun”. Tyhjissä mainostauluissa sen sijaan yleensä kehotetaan vuokraamaan mainostilaa: ”Tämä tila voisi olla sinun”. Elmgreen & Dragset ottavat esineeltä pois sen alkuperäisen tehtävän ja tarkoituksen, ja esittävät sen avulla kysymyksen tilan omistajuudesta.  

    Elmgreen & Dragset
    This Space Can’t Be Yours (Tämä tila ei voi olla sinun), 2006
    Mainostaulu, pyörivät paneelit, alumiinirunko, tarrakirjaimet
    Yksityiskokoelma

    Elmgreen & Dragset: This Space Can’t Be Yours (Tämä tila ei voi olla sinun) 2006.©Paula Virta/EMMA. Yksityiskokoelma