EMMA antoi taidelahjan 50-vuotiaalle Espoolle – Kerttu Horilan julkinen taideteos Espoon Nelli ilahduttaa kaupunkilaisia Toppelundinrannassa

Kerttu Horila, Espoon Nelli, 2022. Haukilahti. © Ari Karttunen / EMMA

EMMA lahjoitti taideteoksen espoolaisille kaupungin 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Kerttu Horilalta tilattu Espoon Nelli on liikuteltava veistos, joka vaihtaa vuosittain paikkaa kaupunkilaisten päättämänä. Teos julkistettiin maanantaina 6.kesäkuuta Toppelundinrannassa taiteilijan läsnäollessa. Lahjan otti vastaan espoolaisten puolesta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Espoon Toppelundinrannassa siniharmaalla penkillä istuu nyt ihmisen kokoinen veistos, Espoon Nelli, jonka viereen voi mennä istumaan. Kerttu Horilan espoolaisille suunnittelema pronssiveistos ilahduttaa tulevaisuudessa espoolaisia ja Espoossa vierailevia eri puolilla kaupunkia. Espoon Nelli siirtyy vuosittain uuteen paikkaan ja tulee näin osaksi useiden kaupunkilaisten arkea. Veistoksen paikan valinta tapahtuu viestikapulaa siirtämällä. Espoon Nellin seuraavan paikan päättää Espoon nuorisovaltuusto, joka puolestaan saa tehtäväkseen nimetä seuraavaksi sijoituspaikasta päättävän tahon. EMMAn taiteilijalta tilaama veistos tulee myös osaksi museon omaa EMMA-kokoelmaa.

Espoon Nelli on äidillinen ja ystävällinen koiran ja ihmisen yhdistelmä, jolla on koiranpentu kainalossaan. Taiteilija Kerttu Horila Espoon Nellin vieressä. © Ari Karttunen / EMMA.

Kerttu Horila (s. 1946) on kuvanveistäjä, joka on tunnettu erityisesti luonnollisenkokoisista ihmisveistoksistaan julkisessa tilassa. Horilan pääasiallinen materiaali on keramiikka, mutta hän on tehnyt useita julkisia veistoksia myös pronssista. Teosten lähtökohtana taiteilija kertoo olevan ihmisten tarkkailu, niin ihmisten olemusten, eleiden kuin ilmeiden, joka tekee hahmoista hyvinkin inhimillisiä persoonia.

Teos julkistettiin maanantaina 6.kesäkuuta Toppelundinrannassa taiteilijan läsnäollessa. Lahjan otti vastaan espoolaisten puolesta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. © Ari Karttunen / EMMA.

EMMAn julkisen taiteen toiminta tuo merkittävän osan EMMA-kokoelman teoksista kaikkien kaupunkilaisten saavutettaviin ympäri Espoon kaupunkikuvaa. Espoon Nelli on museon lahja 50-vuotiaalle Espoolle ja espoolaisille. Voit myös ikuistaa itsesi Nellin kanssa ja jakaa sen sosiaalisessa mediassa tageilla @emmamuseum ja @espooesbo ja liittyä näin 50-vuotiaan Espoon juhlintaan myös somessa.