EMMA on avannut uuden digitaalisen vyöhykkeen museon monipuolisille sisällöille – tutustu EMMA Zoneen!

EMMA Zone on uusi digitaalinen koti EMMAn sisällöille. Se on EMMAn oma digitaalinen vyöhyke, jolle päivitettävät videot, haastattelut, podcastit ja artikkelit tarjoavat uusia näkökulmia taiteeseen ja muotoiluun sekä uudenlaisen digitaalisen museokokemuksen, johon uppoutua kotisohvalta käsin.

Uusi verkkosivusto on syntynyt museon halusta tarjota yhä useammalle mahdollisuus tutustua taiteilijahaastatteluihin, ajankohtaisiin keskusteluihin ja museon ohjelmasta kumpuaviin taide- ja muotoilusisältöihin saavutettavasti yhdessä paikassa, ja mistäpäin maailmaa tahansa.

“Museotiloissa koettavan elämyksen rinnalla digitaalinen museokokemus on noussut yhä merkittävämmäksi osaksi museoiden toimintaa. Tuotamme EMMAssa jatkuvasti laadukkaita, eri formaateissa olevia digitaalisia sisältöjä. EMMA Zoneen kootaan näistä kuratoituja kokonaisuuksia osaksi palvelutarjontaamme helposti lähestyttävällä, leikkisällä ja visuaalisesti vaikuttavalla tavalla. Nyt avautuva sivusto on EMMA Zonen alku, ja sen sisältö kasvaa EMMAn toiminnan mukana,” EMMAn kehitysjohtaja Saara Suojoki iloitsee.

EMMA Zonen tarjonta on jaoteltu neljään eri vyöhykkeeseen nimeltään Ajattelun aiheitaEMMAn kulissien takanaPinnan alla kuplii ja Lasten taidekysymykset. Kuhunkin vyöhykkeeseen tullaan päivittämään moniäänistä tuotantoa yleisön kuunneltavaksi, katsottavaksi, luettavaksi ja koettavaksi.Sivuston konsepti ja ajatus näistä erilaisista vyöhykkeistä on luotu yhdessä EMMAn yleisöistä koostuvien testiryhmälaisten ja EMMAn henkilökunnan kanssa. Konseptointityötä veti Heljä Franssila, joka teki sivuston palvelumuotoilusta opinnäytetyönsä.

Suunnittelutoimisto BOND:in kehittämä visuaalinen ilme on saanut innoituksensa Zine-kulttuurista. Zinet ovat itse tehtyjä pienlehtiä, joita valmistettiin alun perin leikaten, liimaten ja kopiokoneella monistaen. EMMA Zone on digitaalinen tulkinta tästä historiallisesti merkittävästä, analogisesta valmistustavasta. Graafisissa elementeissä käytetty sumennusefekti viittaa valokopiontiin jatypografia jäljittelee käsin kirjoitettuja, yksilöllisesti valmistettuja zine-lehtiä.

EMMA Zonen saavutettavuus on huomioitu sen maksuttomuudessa, digitaalisessa tuotannossa ja sisällön moniaistisuudessa. Sivusto on suunniteltu ja tuotettu yhdessä asiantuntijoidemme, yleisöjemme sekä yhteistyökumppaneiden kanssa ja sitä jatkokehitetään dataa analysoiden ja sivuston kävijöitä kuunnellen: kerro meille, mikä sai sinut innostumaan, tai mikä jäi kesken – palautteesi on meille arvokasta! Tutustu sivustoon osoitteessa www.emmazone.fi

EMMAn verkkosivustolta www.emmamuseum.fi löytyy jatkossakin tietoa EMMAn näyttelyistä, kokoelmista, ohjelmista ja ajankohtaisesta toiminnasta. EMMA Zone puolestaan tarjoaa mahdollisuuden syventyä digitaalisesti EMMAn tarjontaan ja taidemaailman ajankohtaisiin ilmiöihin maksuttomasti ja kävijän sijainnista riippumatta.