EMMAssa käsitellään ilmastokriisiä keväällä 2020

© Ari Karttunen / EMMA

Teema on läsnä sekä EMMAn ohjelmassa että osassa näyttelysisältöjä. Samalla otamme toiminnassamme jatkuvasti askeleita kestävämpään suuntaan tehdäksemme EMMAsta pysyvästi maapallollemme ystävällisen toimijan.

EMMAn kevään näyttelyohjelmiston avaavat Tacita Deanin ja Nastja Säde Rönkön näyttelyt suuntaavat katseen ympäristön muutoksiin ja katoavaisuuteen. Dean tutkii ympäristömme muuntumista, ajan kulkua ja sen näkymistä elinpiirissämme. Filmille kuvattujen elokuvien ja suurikokoisten liitutaulumaalausten lähtökohtina ovat usein luonnonilmiöt, kuten pilven synty tai auringonpimennys. Dean on hitauden ja keskittymisen puolestapuhuja, joka tutkii asioiden ja ilmiöiden monimutkaista rakentumista vastavetona nopeatempoiselle digitaaliselle nykykulttuurille.

Ympäristötuho ja ilmastokriisi ovat myös Nastja Säde Rönkön näyttelyn for those yet to be keskiössä. Rönkön mediateos on yhden ihmisen mielenosoitus, jossa hän matkustaa maapallon kohteisiin, jotka ihminen on toiminnallaan tuhonnut tai jotka ovat tuhoutumassa.

“Välitämme toimintaympäristöstämme, joten kannamme vastuumme olemalla mukana ilmastotalkoissa. Omassa tekemisessämme museona on vielä kehitettävää kestävän kehityksen kannalta ja se työ jatkuu. Sen lisäksi haluamme osallistua keskusteluun vastuullisuudesta. Ohjelmistoomme kuuluu tapahtumia ja näyttelyitä, jotka antavat meille mahdollisuuden käsitellä tätä ajankohtaista teemaa kävijöidemme kanssa”, kertoo EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama.

Ilmastoaiheiseen ohjelmaan voi tutustua EMMAn verkkosivuilla tammikuusta 2020 alkaen. Teema on läsnä EMMAn keskusteluohjelmassa, taidepajoissa, ja koko talon tapahtumallisissa viikonlopuissa. Ilmastoystävällisyys tulee näkymään niin aiheina kuin toimintatapoina.

Ilmastokriisiä käsitellään esimerkiksi 25.3. EMMA Talksissa otsikolla Ilmasto muuttuu. Mitä voimme tehdä? Museojohtaja Pilvi Kalhaman moderoimassa keskustelussa asiantuntijat pohtivat, mitä on vielä tehtävissä taiteen ja tutkimuksen keinoin sekä yksilön tasolla.

EMMA osallistuu myös Miljoonan puun talkoisiin keväällä 2020. Taiteilija Nina Backmanin hankkeen tavoitteena on lisätä puiden määrää osallistamalla kaupunkilaisia niiden istuttamiseen. EMMA ja Näyttelykeskus WeeGee toimivat yhdessä taimien jakelupaikkana myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Kestävä kehitys on yksi Espoon kaupungin keskeisistä arvoista. Espoo on myös valittu kansainvälisessä vertailussa Euroopan kestävimmäksi kaupungiksi ja Espoon tavoitteena on päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.