Bárbara Wagner & Benjamin de Burca: Faz que vai (Set to Go), 2015. Video still. © Bárbara Wagner & Benjamin de Burca

04.02.2020 - 17.05.2020

Bárbara Wagner & Benjamin de Burca: Faz Que Vai

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn mediatilassa esitetään menestyneen taiteilijaduon videoteos. Faz que vai (Set to go) on neljästä osasta koostuva videoessee, jossa eri tanssijat tulkitsevat perinteistä brasilialaista frevo-tanssia.

Frevo on tanssi ja musiikkityyli, joka yhdistetään brasilialaiseen karnevaaliin. Sen juuret ovat marssimusiikissa ja tanssin liikekieli on lähtöisin capoeirasta – Brasiliaan Afrikasta kuljetettujen orjien luomasta kamppailulajista. Recifen kaduilla syntyneen frevon tanssiminen on yhä edelleen suosittu kansanperinne Brasiliassa.

Faz que vai on frevo-tanssin askel, joka matkii horjumista. Videoteoksessa nähdään neljä esitystä, joissa tanssijoiden identiteetti saa keskeisen roolin. Bárbara Wagnerin ja Benjamin de Burcan teos Faz que vai (Set to Go) (2015) kyseenalaistaa frevoon liittyviä käsityksiä tanssijan sukupuolesta ja yhteiskunnallisesta taustasta. Teos tarkastelee totutusta poikkeavia, marginalisoituja kehoja rinnastettuna perinteikkääseen kulttuurimuotoon.

Bárbara Wagner (1980, Brasilia) ja Benjamin de Burca (1975, Saksa) ovat kiinnostuneet dokumentin ja taiteen jakamasta alueesta. Heidän teoksensa käsittelevät usein nykykulttuurin suhdetta perinteisiin ja kulttuurin säilyttämiseen etenkin kehittyvien markkinoiden maissa sekä jälkikoloniaalisessa viitekehyksessä. Taiteilijat ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2011 alkaen. Heidän yksityisnäyttelyitään on nähty muun muassa Lissabonin ja Sáo Paulon Fortes D’Aloia & Gabriel -gallerioissa (2018 ja 2019) ja Pérezin taidemuseossa (PAMM) Miamissa (2019). Kaksikko edusti Brasiliaa Venetsian biennaalissa 2019.

Faz que vai (Set to Go) on esillä Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä. Näyttely esittelee ajankohtaista suomalaista ja kansainvälistä nykytaidetta ja sen ydinteema on ihmisyys.

Teoksen kesto: 12 min

Katso traileri