Sari Palosaari: On the cusp of the still untitled
SEB & EMMA, Sari Palosaari. © Ella Tommila / EMMA

03.02.2020 - 23.04.2020

Esillä SEB:ssä: Sari Palosaari: On The Cusp of The Still Untitled

Sari Palosaaren uudessa teoksessa On The Cusp of The Still Untitled (2020), luonnonkivet halkeavat ajan kuluessa ennustamattomana ajankohtana. Palosaaren teos on kuudes ja viimeinen osa EMMAn uusien kokoelmateosten sarjaa, joka ensiesitetään SEB:n aulatilassa Eteläesplanadi 18:ssa. Kuten yhteistyön aikaisemmat teokset, myös Palosaari hyödyntää teoksessaan luonnon prosesseja sekä käsittelee ihmisen ja luonnon suhdetta.

Sari Palosaari (s. 1975) on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka työskentelee usein lähiympäristöstä löytyvien esineiden parissa. Hän työstää niitä vähäeleisesti, nostamalla esiin objektien ja materiaalien omia erityispiirteitä. On The Cusp of The Still Untitled koostuu erilaisista messinkiesineistä ja -tasosta sekä luonnonkivistä, jotka ovat Palosaaren tuotannon tunnusomainen elementti.

Palosaari on käyttänyt teoksessaan luonnonkiviä, jotka halkeavat ajan kuluessa ennustamattomana ajankohtana. Hajoamisen aiheuttaa etanadynamiitti, joka laajenee kiven sisällä ja synnyttää paineen, joka lopulta aiheuttaa halkeamisen. Ilmiö ei ole katsojan ennustettavissa tai hallittavissa, vaan se tapahtuu omia aikojaan.

SEB:n (Skandinaviska Enskilda Banken) ja EMMAn taideyhteistyössä EMMAn uusien kokoelmateosten sarja esitetään SEB:n toimiston aulatilassa. SEB:n toimintaa ohjaa ajatus, jonka mukaan luovuus, innovatiivisuus ja rohkeus nähdä maailma toisin silmin ovat avaintekijöitä paremman maailman rakentamisessa. EMMA puolestaan on vahvojen, taiteen voimasta syntyvien kokemusten taidemuseo, joka tuo taiteen sinne, missä ihmiset liikkuvat ja toimivat.

SEB:n aulaan pääsee arkisin klo 9–16 summeria soittamalla. Teoksen näkee myös kadun puolelta.

Liittyvää sisältöä