Satu Rautinen: Takapiha, 2013, EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma.

25.09.2013 - 12.01.2014

Toinen tila: Kuusi näkökulmaa nykymaalaukseen

Syksyllä 2013 Taidemaalariliitto ja EMMA järjestävät näyttelyn, joka juhlistaa liiton 85-vuotista taivalta. Joka viides vuosi pidettävän juhlanäyttelyn konsepti uudistuu tänä vuonna, kun kuratointitehtävä päätettiin antaa kuvataiteilijalle tai taiteilijaparille. Aiemmin näyttelyt on kuratoinut liiton näyttelytoimikunta tai kriitikko. Näyttelytoimikunta valitsi kuraattoreiksi oriveteläisen taiteilijaparin, Aarne ja Arja Jämsän, joilla on takanaan mittava ura taiteilijoina ja kuvataiteen opettajina.

”Näyttelyn teema, toinen tila, esiintyy maalauksessa. Toinen tila on sitä sähköä, kun vastavärit iskevät. Käsi heiluu ja väri löytää toisen värin. Toinen tila on paikka, johon valo osuu, mutta myös paikka joka valaisee”, toteavat näyttelyn kuraattorit Aarne ja Arja Jämsä.

Näyttelyn taiteilijat:

Petra Innanen